Tema: Svære følelser og tanker

Det skal du vide om vrede

Eksploderer du nogle gange i raserianfald, der skræmmer dig selv og andre? Læs med, og bliv klogere på typiske årsager til vrede.
Sidst opdateret 10. september 2017

Vi bliver alle vrede af og til – det kan ikke undgås. Og det er godt, at du kan mærke din vrede. Den hjælper dig med at sætte grænser. Til at kunne sige: ”Nu er det fandme nok!”, så du ikke bliver trådt på.

Men for nogle skaber vreden problemer. Det kan fx være, at vreden ofte løber så meget af med dig, at du kommer til at gøre eller sige noget, du fortryder.

Den gode nyhed er, at du kan lære at tøjle din vrede. Et godt sted at starte er at finde ud af, hvorfor du nogle gange går grassat. Det kan du blive klogere på lige her.

Evan Esar
“Anger is a feeling that makes your mouth works faster than your mind”

Årsager til vrede

Der findes mange grunde til vrede. Nogle gange skyldes vreden noget helt enkelt – for eksempel, at vi har ikke fået nok at spise eller er trætte. Men tit gemmer der sig dybere årsager bag stor vrede. Læs mere om dem herunder.

Pres og stress
Det er helt okay at have travlt og føle sig stresset i kortere perioder. Men det slider, hvis du uge efter uge ræser afsted med 120 kilometer i timen. Glemmer du at lytte til din krop, bygger du lige så stille mere og mere pres op inden i dig selv. Det kan gå et stykke tid. Men ligesom du ikke kan blive ved med at puste luft i en ballon, er der også grænser for hvor meget pres, du kan rumme. Ballonen springer med et “BANG”, og du eksploderer måske i et raserianfald, fordi hele på et tidspunkt bare bliver for meget.

Væn dig derfor at til at stoppe op indimellem og mærke efter, hvordan du egentlig har det. Læs også artiklen Derfor er pauser nødvendige! 6 idéer til dine perfekte pauser

Sorg
Det er meget almindeligt at skjule sin sorg og i stedet blive vred. Måske er en, du holder af, syg eller død. Måske skal dine forældre skilles. Eller måske har din kæreste lige slået op.

Sorg gør ondt, og det er for mange en svær følelse at rumme. Indeni har du måske mest lyst til at græde, men det kan være svært at vise overfor andre. Mange vælger derfor at gemme sorgen langt væk. Det går måske i et stykke tid, men før eller siden dukker sorgen op igen, og nogle gange viser den sig som vrede.

Jalousi
Jalousi er ligesom sorg en svær følelse at bære rundt på – og noget de fleste af os har svært ved at snakke om. Jalousi kan poppe op i mange situationer, men jalousi og kærester hænger særligt tæt sammen.

Er man forelsket helt ud i tåspidserne, er det helt naturligt at være bange for, at ens kæreste finder en anden. Men at indrømme, at man har det sådan. Det er dælme svært. Mange ender derfor med at pakke deres jalousi langt væk i en skuffe, som de lukker og låser. Men på et tidspunkt går låsen i stykker, og så bryder jalousien ud.

Jalousien kan fx vise sig ved, at du bliver vred, hvis din kæreste griner lidt for højt af ham den andens jokes eller danser en anelse for tæt med hende den lækre.

Læs også: 8 råd til dig, der plages af jalousi

Overgreb
Hvis du har været udsat for et overgreb, er det helt naturligt at bære rundt på en stor klump indestængt vrede. Måske er du blevet slået, seksuelt misbrugt eller på anden måde fået overskredet dine grænser.

Nogle bærer rundt på sådan en vrede i mange år, men før eller siden begynder den at slippe ud, og det kan være både overvældende og skræmmende.

Hvis du har været udsat for overgreb, kan du få hjælp hos Børnetelefonen.

Alkohol og vrede
Når man drikker, kan det bringe alle de følelser op, der til dagligt er gemt væk. Samtidig bliver følelserne ekstra stærke, når du bliver fuld, og du kan komme til at fejlvurdere situationer og mennesker.

Kopierer du dine forældres vrede?
Uden at tænke over det kopierer vi vores forældre. Så hvis du igen og igen har set dine forældre blive meget vrede, så er det slet ikke så underligt, at du senere i livet reagerer på samme måde.

Hvordan bliver piger og drenge vrede?
Drenge reagerer ofte udad og viser tydeligt, at de er vrede – slår i bordet eller råber højt.
Piger retter ofte vreden indad. Nogle bliver kede af det eller sårede. Andre retter vreden mod sig selv eller begynder at selvskade.

Hvad kan jeg gøre, hvis jeg kæmper med vredesanfald?

Fylder vrede for meget i dit liv, og vil du gerne gøre noget ved den, så læs artiklen Bliver du alt for vred? Få 5 tricks, der kan hjælpe dig

Del
Facebook Twitter Mail SMS

Var artiklen nyttig for dig?

Op
Ned

Tak for din feedback

Fortæl gerne, hvorfor du pegede tommeltotten op eller ned.

Mange tak

Vi sætter stor pris på dit input.

Brevkassen

Få råd fra en Mindhelper

Profilbillede
Cecilie Juul Hinze
Psykolog
Profilbillede
Camilla Vestergaard Havsteen
Psykologistuderende
Profilbillede
Thomas Stensgaard Skare
Psykologistuderende
Skriv til brevkassen
Brevkassen
Se flere spørgsmål