Hej Mindhelper
Er det normalt at fole sig malplaceret som om at ingen ser en eller hører mig?
Jeg føler af og til at folk ikke bryder sig om mig men bare hader mig og siger grimme ting til mig og om mig.

(13 år)
Hej med dig
Det er ikke rart at gå med en følelse af at ingen ser eller hører en. Derfor er det også vigtigt for mig at sige, at jeg hører dig. Og jeg er glad for, at du har skrevet herind til os. For sådan skal du ikke gå og have det.
Det er ikke okay, at andre behandler dig sådan
Du skriver, at du føler dig malplaceret, og har en oplevelse af at folk ikke bryder sig om dig. Det er nogle ret tunge følelser at gå med. Og det kan godt gøre ret ondt, hvis andre siger grimme ting både til en, men også om en. Derfor er jeg også ked af at høre, at de andre behandler dig sådan. For det er aldrig okay at sige grimme ting til andre.
Vi mennesker er sociale væsner
Og vi mennesker er sociale væsner. Derfor har vi også brug for at føle, at vi hører til. Og i nogle perioder vil man måske føle sig mere som en del af flokken end andre. Så når du spørger om det er normalt at føle sig malplaceret, vil jeg svare at det sommetider er normalt at føle sig lidt alene eller udenfor.
Langt de fleste mennesker støder på ensomheden en gang imellem. Men det skal helst ikke være sådan, at det står på i lang tid, og man ikke føler sig set eller hørt. For det kan være rigtig hårdt og drænende. Og sådan er der ingen, der skal have det.
Snak med en voksen om, hvordan du har det
Derfor kan det også være en rigtig god ide at få noget hjælp, hvis følelsen har slået rødder i en. Og det første skridt på vejen mod at slippe følelsen er at snakke med en voksen om det. Det er nemlig et alt for stort ansvar at gå med alene. Så har du en voksen, som du kan snakke med om, hvordan du har det?
Det kan fx være en forældre, en lærer på din skole eller helt tredje, som du er tryg ved. Det vigtigste er nemlig ikke, hvem du snakker med. Det vigtige er, at du ikke går med alle de svære tanker og følelser helt alene.
I vores guide til at snakke med forældre om svære ting, står der nogle råd til, hvordan man får åbnet op for snakken. Og rådene kan også sagtens bruges, hvis det er en anden voksen, som du skal snakke med.
De vil altid gerne lytte hos Børnetelefonen
Jeg vil også lige tippe dig om Børnetelefonen. Hos dem sidder der nemlig en hel masse søde og rare rådgivere, som er vant til at snakke med børn, der har det svært. Derfor kan de også være rigtig gode at snakke med, når man gør med en følelse af at være malplaceret.
Du kan både chatte med dem, sende dem en SMS og ringe til dem. Og uanset, hvordan du tager fat i dem, så vil de altid gerne lytte.
Det er også helt gratis og anonymt.
Vejviseren kan vise de hjælpemuligheder der er i din kommune
Her til sidst har jeg også lige sat vejviseren ind. I den kan du finde den kommune, du bor i, og se hvilke hjælpetilbud der findes der.
Vejviser
Det kan være hårdt at føle, at ingen ser eller hører en. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, som er hjælpsomt for dig. Jeg krydser fingre for, at du får snakket med en voksen om, hvordan du har det. Og så får de lige en masse varme tanker med på vejen.
De bedste hilsner fra en Mindhelper