Hej Mindhelper
jeg kan ikke tage noget seriøst, og nogen gange fanger jeg mig selv i at sige alt muligt underligt, jeg vil enlig bare blive normal og stoppe med det

(13 år)
Hej med dig
Det kan være helt vildt ubehageligt, hvis man føler at alt det man siger er underligt, og man egentlig bare gerne vil stoppe med det. Derfor giver det også god mening, hvis du går med en følelse af, at du bare gerne vil være normal og stoppe med at sige underlige ting.
Vi er alle sammen sociale væsener
Selvom det kan være rigtig irriterende at gå og bruge tid på at tænke over, hvad andre går og tænker om os, så er der faktisk en rigtig god grund til at vi gør det.
For da vi mennesker for lang tid siden levede blandt dyrene på savannen, var det rigtig vigtigt, at vi var del af en større flok mennesker. For rendte man rundt helt alene på savannen, var der større chance for, at der kom et rovdyr og spiste en.
Derfor brugte mennesker dengang også rigtig mange kræfter på, at de andre i flokken kunne lide dem og at de ikke stak for meget ud, men derimod passede godt ind blandt de andre.
Selvom vi i dag ikke skal gå og være bange for, at der kommer et rovdyr og spiser os, så sidder det, at være normal og passe ind så dybt i os den dag i dag. Derfor er det også helt normalt at være opmærksom på, hvordan andre opfører sig og særligt, hvordan man selv opfører sig.
Sådan bliver du mere sød overfor dig selv
Selvom det er normalt at tænke på, hvad andre synes om en, kan det nogle gange gå hen og fylde for meget. Og i sidste ende blive en ond spiral, hvor man ender med at tænke for meget over hvad man skal sige. Så kommer man til at sige noget underligt igen, tænker for meget over det igen og så videre.
Hvis du er træt af at gå og hamrer dig selv i hovedet over de ting du siger, så kan jeg varmt anbefale dig vores artikel: Dæmp din indre kritiker: Acceptér dig selv!. I den finder du en masse gode råd til at dæmpe din selvkritik og i sidste ende acceptere den du er. For hey – vi siger alle sammen nogle fjollede ting en gang i mellem. Og det er helt okay.
Har du snakket med dine venner om det?
Når jeg læser dit brev, kommer jeg til at tænke på, om du har fortalt nogle af dine venner, hvordan du går og har det? Det kan nemlig være rigtig rart og lettende, at få delt sine tanker og bekymringer med dem omkring en.
Derfor kunne det måske også være en god ide, hvis du prøvede at snakke med dine venner om det. For selv hvis de ikke har det på samme måde, vil de fleste gode venner gøre alt hvad de kan for at hjælpe og komme med gode råd til, hvad du kan gøre.
Kender du Børnetelefonen?
Hvis du føler at det kunne være nemmere at snakke med nogen, som du ikke kender, så er du altid velkommen hos Børnetelefonen. Hos Børnetelefonen sidder der en masse dygtige og søde frivillige, som er vant til at snakke med unge, som har det svært.
Derfor er jeg også sikker på, at de har snakket med mange som har det ligesom dig, og måske har nogle gode råd til hvad du gøre. Det er gratis og du kan være helt anonym, hvis du har lyst til det.
Det kan være rigtig ubehageligt, hvis man føler at man går og siger en masse underlige ting. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar til dig, som du kan bruge.
De bedste hilsner fra en Mindhelper