Hej Mindhelper
Tænker jeg for meget?
Hvorfor mig? Hvorfor er det mig der skal overtænke alt der kan ikke gå en dag uden jeg har overtænker et eller andet for hvad nu hvis jeg gjorde alt det der forkert eller sagde jeg det forkerte ord eller gav det forkerte smil til en person jeg snakkede med.Hvad nu hvis og bla bla bla det er så irriterende, men jeg kan bare ikke lade være. Jeg overtænker Alt som i alt. Når vi har teste så bliver det også til sådan noget ej du kunne have gjort det meget bedre du er lort. For hvis jeg nu bare havde læst teksten en ekstra gang i dansk testen så havde jeg måske gjort det bedre. Det hele det skal bare være så svært.

(13 år)
Kære Du
Det kan være mega hårdt at kæmpe med overtænkning. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind, og fortalt om det.
Jeg vil lige starte med at sige, at jeg har slettet dit navn i spørgsmålet. Det er for, at du kan være sikker på, at være anonym. Det håber jeg er okay.
Overtænkning
Du skriver, at du overtænker, hvad du gør og siger, og at du nogen gange slår dig selv oven i hovedet efter en test i skolen. Det kan være rigtig frustrerende, når tankerne kværner derudaf med 110 i timen. Og når man overtænker er det tit de selvkritiske tanker, som får frit løb: “Det var slet ikke godt nok, det jeg gjorde”, “Hvorfor kan jeg aldrig finde ud af det”, eller “Tænker de mon dårlig om mig, efter den der ting jeg sagde?”.
Mange unge prøver at have perioder, hvor de overtænker. Og det er især normalt at overtænke i situationer, hvor man måske går ekstra meget op i at gøre det godt – for eksempel i en test i skolen, eller når man gerne vil være sød og gøre et godt indtryk på andre.
Men de kritiske tanker kan godt komme til at rigtig fylde meget. Og sådan skal det helst ikke være. Heldigvis kan man godt arbejde med overtænkning.
Ting du kan prøve
Vi har lidt forskellige artikler her på Mindhelper, som handler om at tackle svære tanker. Den første jeg tænker måske kunne hjælpe dig er artiklen Overtænker du? Få 8 råd til at stoppe. Måske er der et af rådene, som kan hjælpe dig på vej.
Du kan også tjekke artiklen, om at bryde tunge tanker, når de køre i ring. Her kan du læse om, hvordan du kan distrahere dig selv, når tankerne fylder.
Til sidst har vi også en artikel om selvværd. Det ved jeg ikke om er noget, som du kæmper med. Men lige meget, om du gør eller ej. Så kan det nogle gange hjælpe på selvkritiske tanker, at arbejde med ens selvværd. Så den kan jeg også varmt anbefale.
Husk – det er okay at fejle
Det kan måske virke ret simpelt. Men det kan også være godt, at huske på, at det er okay at fejle. Alle mennesker fejler. Og derfor komme vi allesammen også til at sige noget skævt, eller måske lidt pinligt en gang imellem. Det samme gælder, når det kommer til skoleting. Nogle gange nailer man testen, og andre gange går det bare helt skævt – og det er okay.
Tal om det
Jeg kommer også til at tænke på, om du har snakket med nogen, om dine tanker? Ellers er det en rigtig god ide at gøre. Tit bliver tunge tanker nemlig lidt lettere at gå med, når man deler dem. For det kan være rart at have en, som lytter og støtter en.
Så måske kan du tale med en forældre, en god ven, eller en helt tredje?
Headspace
Til sidst vil jeg også lige tippe dig, om Headspace. Headspace er et sted for unge, hvor man kan komme og få samtaler gratis. De frivillige som arbejder der er rigtig søde og dygtige. Derfor er de også gode at tale med, når man kæmper med overtænkning. Der ligger Headspacecentre i de fleste større byer. Og ellers kan du også fange dem på deres chat.
Det kan være rigtig frustrerende at overtænke. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, du kan bruge. Jeg sender en masse gode tanker din vej.
De bedste hilsner fra en Mindhelper