Fylder tunge tanker og bekymringer for meget i din hverdag? Her får du 6 idéer til, hvordan du kan flytte fokus og få det lettere med tankerne.

Du kender det sikkert: En tanke popper op i hovedet: ‘Jeg dumper. Jeg er dum. Jeg er en fiasko’.

Maven snører sig sammen, og tristheden og modløsheden begynder lige så stille at skylle ind over dig. Og 1-2-3, så ruller lavinen.

Flere tunge tanker. Flere trælse følelser. Flere bjerge af bekymringer.

Hvad gør du i den situation? 

Nogle gange er det bedste at gøre noget helt andet, så du ikke synker helt til bunds i tankerne.

Præcis hvad du gør, er ikke det afgørende. Det er det, at du afleder dig selv, der kan være en hjælp til at bryde den onde tankecirkel. 

Mange tanker

Derfor virker det at aflede dig selv 

‘Okay, og hvorfor skulle det så hjælpe?’, tænker du måske.

Jo, det er egentlig ret enkelt.

Ligesom en internetforbindelse har din hjerne også begrænset båndbredde. Det er simpelthen svært for den at være fuldt optaget af flere ting på én gang. 

Du kan ikke både downloade en helaftensfilm, spille CS, være til onlineundervisning og facetime med alle dine bedsteforældre samtidig. Med mindre du har en virkelig god internetforbindelse.

Når du kaster dig over noget andet, bliver der mindre plads til alle de tunge tanker. Der er simpelthen ikke nok båndbredde i dit hoved. 

Tankerne og bekymringerne forsvinder ikke nødvendigvis. Men de træder i baggrunden for en stund, og du får en pause.

6 idéer til hvordan du afleder dig selv

Hvad kan du så gøre for at flytte opmærksomheden? Her får du 6 idéer, der kan hjælpe.

Der er mange muligheder for at aflede sig selv. Man kan fx tegne eller male, spille et spil, lærer at jonglere eller komme ud i den friske luft.

1. Dyrk sport

Når du dyrker sport og får pulsen op, udskiller din hjerne stoffer, der reducerer stress og får dig til at føle dig godt tilpas. 

Og ofte kan det være svært at tænke på andre ting imens, særligt hvis det, du laver, kræver koncentration.

Angst og motionsform

2. Gå en tur

Filosoffen Søren Kierkegaard skrev i sin dagbog: “Jeg kender ingen tanke så tung, at man jo ikke kan gå fra den”. 

Måske det samme gælder for dig?

3. Kom ud i naturen

Forskning viser, at naturen virker afstressende på os. Og der skal ikke ret meget til. Blot 20 minutter er nok.

4. Læs i en papirbog

En engelsk undersøgelse har vist, at det at læse i en papirbog kan sænke vores stressniveau markant. Faktisk kalder forskeren bag undersøgelsen det for den ultimative form for afslapning, når du bliver opslugt af en god bog. 

Det bedste af det hele? Du behøver ikke læse mere end 6 minutter, før kroppen slapper helt af. 

Hvis du har svært ved at finde en god bog, så kan du enten spørge på dit lokale bibliotek eller søge på deres hjemmeside. Der ligger tit guides og lister til gode bøger i den genre, du kan lide.

5. Tegn, bag, strik eller byg et fuglehus

“Når vi kommer ind et loop af bekymringer, har vi brug for noget, der kan klippe tankerne over og stoppe grublerierne”.

Sådan siger psykologen Anne Kirketerp, der har skrevet en bog om, hvorfor det er sundt for psyken og mindsker stress, når vi hækler, bager eller bruger vores hænder til at sætte et gammelt vrag af en bil i stand. 

Hemmeligheden bag er egentlig ikke nogen hemmelighed. Jo mere optaget du er af opgaven, desto mere glemmer du dig selv og dine bekymringer. Det kaldes også at være i flow.

6. Kom ud af hovedet og ned i kroppen

Har du kun et par minutter, så prøv den her guidede øvelse, hvor du flytter fokus væk fra tankerne og ned i kroppen.

Video er på vej

Når du vender tilbage til tankerne

Tit vil du opdage, at bekymringerne helt af sig selv klinger lidt af, når du flytter fokus. 

De forsvinder ikke nødvendigvis. Men du får en pause fra dem. Og når du vender tilbage, føles de tit mindre voldsomme.

Samtidig oplever du måske, at du får gode idéer til, hvad du så kan gøre ved det hele, når du giver dig selv en pause. 

Det skyldes, at din hjerne hele tiden arbejder i baggrunden, og ofte arbejder den faktisk allerbedst, når vi er optaget af noget helt andet.

Dyrk mindfulness

Få hjælp til det svære

Det kan være godt at bryde de tunge tanker, når de kører i ring. Men det betyder selvfølgelig ikke, at du bare skal klare alt det svære selv. Slet ikke!

Nogle bekymringer kræver, at du handler, og nogle problemer er nødvendige at tage hånd om i stedet for bare at gøre noget andet.

Fylder de tunge tanker og problemer meget, så er noget af det allerbedste, du kan gøre, at dele dem med andre.

Få inspiration til, hvordan du gør det i vores guide: Del svære tanker og følelser med andre.

Måske også nyttigt for dig: