Hej,
Jeg skriver da jeg har døjet med nogle småproblemer over en periode.
Jeg har svært ved at fortælle mig selv, at det er okay at fejle.
Jeg fejler ligesom alle andre – men når det går op for mig, sætter jeg mig selv i en forsvarsposition og skal forsvarere at jeg gør alt det rigtige – selvom det ikke er sandheden.
Hvis jeg er oppe og diskutere med en, og det er min fejl, kan jeg aldrig se det i situationen men først bagefter. Dette forværre altid situationen.
Det forværre situationen ved at konflikten er svær at løse – da begge parter vil have ret.
Jeg er itvivl om der er noget man kan arbejde med eller fortælle sig selv, så man bliver bedre til at indse at man har fejlet og at det er okay.
Jeg kan bedst lide at gøre alting godt, og kan ikke lide hvis jeg fejler.

(18 år)
Kære Du
Det kan være ret drænende, når man ikke føler, at det er okay at fejle. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind til os, og fortalt om det.
Det er okay at fejle
Som du selv skriver, er det helt normalt at fejle. Det er noget, vi alle sammen gør en gang i mellem. Der er nemlig ingen mennesker, som er perfekte. Men sommetider kan man godt komme til at forvente det af sig selv. Så selvom man måske godt inderst inde ved, at der er normalt, og helt okay at fejle, så kommer der alligevel nogle svære og trælse følelser og tanker frem i en, når man gør det. Det er noget, som rigtig mange kender til. For vi mennesker har det nemlig med at sætte meget højere krav og være meget hårdere over for os selv end vi er over for andre. Og det kan være ret hårdt at være i – både fordi man hele tiden skal forsvare sine valg, og fordi man måske får sat nogle helt urealistiske forventninger til sig selv.
For nogle kan det også hænge sammen med perfektionisme – at alt de gør helst skal være helt perfekt og uden fejl. Hvis du tænker, at det måske også er noget af det, som er på spil hos dig, kan du læse lidt mere om det i vores artikler om perfektionisme og selvværd
At være i sine følelsers vold
Du skriver også, at når du er oppe at diskutere med andre, så kan du først bagefter se, at det måske var din fejl. Og det er helt normalt. For når man er midt i diskussionen og måske er i sine følelsers vold, kan man godt komme til at gøre noget, som måske ikke var så smart. Og så er det først bagefter, når man er kølet lidt ned, at det går op for en, at man måske ikke helt havde ret alligevel.
Og det, at du bagefter kan se, at det måske ikke var helt godt, viser mig at du har ret meget selvindsigt, og selvindsigt er et godt første skridt på vejen mod at ændre noget.
Prøv at sluge kamelen
Noget af det, som man kan gøre for at konflikten ikke går helt i hårknude er at tale om det, når man er kølet ned, og få sagt undskyld og indrømme, at man måske ikke havde ret. Og jeg ved godt, at det kan være en ret svær kamel at sluge. Men ofte reagerer andre rigtig godt på det. Og det gør det måske også nemmere for dem at indrømme, når de ikke har ret, så situationen ikke bliver ved med at forværre sig.
Hvis du synes, at det er for svært at sige, kan du også starte med at skrive det til den anden person. Du kan fx sende en besked, hvor der står “Jeg er ked af, at jeg fik sagt XX, da vi diskuterede. Jeg kan godt se nu, at det var dig, som havde ret – det beklager jeg”.
Sommetider kan det også hjælpe at spørge sig selv: hvad er vigtigst – venskabet eller stoltheden? For når man ved det, kan det også være nemmere at sluge kamelen.
Og heldigvis oplever langt de fleste, at det bliver nemmere og nemmere at gøre efterhånden, som de øver sig i det.
I vores artikel lær at håndtere dine konflikter: red venskaberne, står der også nogle gode råd til, hvordan man undgår at konflikterne og diskussionerne løber helt løbsk. Så jeg tænker, at der måske også er noget i den, som er hjælpsomt for dig?
Snak med dem omkring dig
Når man går og døjer med noget svært, kan det være rigtig rart og lettende at dele det med andre. Derfor tænker jeg også, at det kunne være en rigtig god ide, at du snakkede med dem omkring dig om, hvordan du har det. Det kan måske også gøre det nemmere at indrømme, at du ikke har ret, når dem omkring dig ved, at det er noget, som du bøvler med.
Headspace
Hvis du tænker, at det kunne være rart at snakke med nogen, som slet ikke kender dig, kan du også tage fat i Headspace. De frivillige hos Headspace er vant til at snakke med unge, som bøvler med svære ting. Derfor gør de også altid deres allerbedste for at hjælpe og støtte. Det er helt gratis, og du kan også sagtens være anonym. Der er Headspacecentre i de fleste større byer, og ellers kan de også altid fanges på chat.
Det kan være helt vildt frustrerende, når man har svært ved at fortælle sig selv, at det er okay at fejle. Derfor håber jeg også, at der måske er noget i mit svar, som du kan bruge. Jeg hepper på dig, og håber at du giver det et skud med at prøve at indrømme dine fejl.
De bedste hilsner fra en Mindhelper