Konflikter og skænderier er en uundgåelig del af livet – ligesom krammere og verdens-bedste-venner-øjeblikke er det. Af og til slår mennesker gnister.

Dagens gode nyhed er så, at dine konflikter overhovedet ikke behøver at vokse dig over hovedet. Som part i en konflikt har du nemlig altid et valg: Du kan vælge at bære vand til bålet, eller du kan vælge at bære brænde. Kort sagt har du selv et ansvar for, om konflikten skal vokse sig større eller mindre.

Men hvordan gør jeg så lige det?

Sådan undgår du, at konflikter løber løbsk

1. Tag tingene i opløbet

I stedet for at gå og bygge irritation og frustration op er det en god idé at tage tingene i opløbet. Er du blevet såret eller vred, så sig: “Hej, jeg bliver faktisk ked af det, når du …”. Øv dig i at melde ud. Det kan være super svært, men det virker. Og jo mere du øver dig, jo lettere bliver det for dig. Tjek også guiden: Pas på dig selv: Lær at sætte grænser!

2. Giv den anden tid

Måske har du gået og bygget en masse raseri op, før I omsider mødes. Du har forberedt det hele. Og nu tager du så omsider initiativet og lader ordene flyde. Men måske rammer det helt ud af det blå. Måske bliver han eller hun bare rigtigt ked af det og chokeret.

Giv den anden tid

Træk vejret dybt. Giv ham eller hende lidt tid. Det er vigtigt, at hun lige får tid til at tænke og sunde sig.

3. Hold fast i at ses

Dårlig stemning og konflikter er ikke ligefrem opskriften på en hyggelig aften. Det kan derfor være fælt fristende bare at cutte kontakten. Men typisk er det ingen god løsning. Dropper I kontakten, bliver det først for alvor svært – bl.a. fordi I måske gør jer alle mulige negative forestillinger om hinanden.

Så hold fast i at ses.

4. Lyt oprigtigt til hinanden

Når I mødes efter en konflikt, så aftal fx, at I på skift får 5 eller 10 minutter til at fortælle, hvordan I ser sagen. Den anden må kun lytte imens. Og prøve at forstå – ikke kommentere eller forsvare sig.

Lyt oprigtigt til hinanden

Vi går nemlig rigtig let i forsvarsposition, når vi er blevet sårede eller er vrede. Så sidder vi og forbereder modtrækket i stedet for at lytte. Vi bliver helt fanget i vores eget perspektiv på sagen. Og så udvikler samtalen sig let til en kamp om at få ret i stedet for, at I forsøger at finde en løsning. Så … lyt! …Og forsøg at parkere følelserne et øjeblik.

5. Tal roligt. Og bliv på din egen banehalvdel

Det er svært ikke at blive revet med, når du er midt i en konflikt. Både for dig og for den anden. Så vær rigtig forsigtig med, hvordan du siger tingene.

Du kan være ærlig på mange måder. Vær opmærksom på, om måden, du taler på, bidrager til at optrappe eller neddrosle konflikten. Bemærk den andens kropssprog. Og juster din tone, hvis du oplever, at tingene faktisk bare bliver værre og sværere.

Sig fx gerne: “Jeg føler …” eller “Jeg oplever …” – i stedet for “Du er altid så …” eller “Du gør jo aldrig …”. Undgå at sætte mærkater på den anden. Sig i stedet “jeg” og vær helt ærlig. Og husk Clement Kjersgaards ord om, at:

“Jo mere uenig du er med nogen, jo pænere skal du tale til dem.”

6. Sæt dig i den andens sted

Du behøver ikke nødvendigvis være enig. Men gør et oprigtigt forsøg på at forstå, hvordan tingene ser ud fra den andens synsvinkel. Forsøg at leve dig ind i hans eller hendes situation. Gør dig umage med at forstå, hvordan han har det, og hvorfor han tænker og føler, som han gør.

Det bliver du klogere af – samtidig med at du får sendt et signal om, at du rent faktisk ønsker at være i kontakt.

Sæt dig i den andens sted

7. Hold nallerne fra tastaturet

Rigtig mange konflikter opstår – eller bliver forstærket af – at nogen skriver noget vredt, grænseoverskridende eller sårende.

Lad være med at skrive. Det er altid meget bedre at tale om tingene ansigt til ansigt – eller alternativt gribe mobilen. Ord virker nemlig meget hårdere på skrift end i tale. Desuden får den anden ikke mulighed for at stille spørgsmål – og han eller hun læser måske alt muligt ind i ordene, som du egentlig ikke havde tænkt på.

Så skriv ikke. Kun hvis du vil sige noget pænt, ment fra hjertet!

Hvis konflikten er gået i hårknude…

Hvad gør du, hvis konflikten er gået helt i hårknude? Her får du 3 gode råd til at løse konflikter:

1. Formulér konflikten tydeligt

Nogle gange filtrer tingene sig totalt sammen. Konflikterne vokser, lag på lag dynger sig på – og til sidst glemmer man helt, hvad konflikten egentlig udsprang af.
Prøv at formulere konflikten tydeligt. Hvad blev du ked af eller skuffet over? Hvad længes du efter? Hvad blev den anden ked af?

2. Tag ét skridt ad gangen

Måske er det nødvendigt at prøve at løse konflikten i etaper, hvis I virkelig er kørt skævt af hinanden. Start fx med at sætte en halv time af, hvor I taler sammen … og gerne mens i går en tur!

Måske får I ikke løst noget eller kommer særlig langt. Men første skridt var også bare at mødes. Vise hinanden, at I ønsker at være i kontakt og løse konflikterne. Vend derpå tilbage og prøv igen. Tag et lille skridt mere. Forsøg at møde hinanden med lidt forståelse.

3. Få hjælp udefra

Sten, saks og papir (fra børnelegen) står ved siden af hinanden under teksten: "Can't we all just get along?", der kan oversættes til: "Kan vi ikke bare være venner?"

Måske er du havnet i en konflikt, som du simpelthen ikke aner, hvad du skal stille op med. Her kan det være en god idé at få hjælp fra andre. Helst én, der står helt uden for konflikten – én, der ikke er fedtet ind i tingene. Det kan fx være en lærer på din skole. Du kan selvfølgelig også skrive til Mindhelpers brevkasse eller tjekke vores oversigt over hjælpetilbud til unge.