Min krop advarer mig nogle gange, inden jeg får angstanfaldet. Men ellers kommer det pludseligt og uden, jeg altid ved hvorfor. De varer kun nogen minutter, men de er ubehagelige og skræmmende. Jeg føler jeg får et sammenbrud af mine tanker og min krop.
Hej.
Jeg er en pige på 16 år, som har brug for hjælp til at håndtere angst. Har ikke fået konstateret om jeg har angst men har alle symptomerne på det. Får koldsved, hjertebanken, hænder der ryster og hvis det er virkelig slemt ryster hele min krop, jeg mister min appetit og får kvælningsfornemmelse, trækker vejret hurtigt og har en fornemmelse af nervøsitet hele tiden. Min krop advarer nogen gange inden jeg får det men ellers kommer det pludseligt og uden jeg altid ved hvorfor. Har haft nogen stykker anfald, tror ihvertfald det er det, men de vare kun nogen minutter men de er ubehagelige og skræmmende. Jeg føler jeg får et sammenbrud af mine tanker og min krop. Da jeg fik et slemt anfald var jeg nød til. at havde en lærer til at sidde ved min indtil jeg var faldet ned igen. Er bange for at miste kontrollen og at spørger om hjælp. Har snakket med mine forældre og min skole men kan ikke bare tage kontakt til dem hvis jeg har det svært. Jeg går ture og løber og det hjælper også når jeg gør det men kan ikke motivere hele tiden. Så ved ikke hvad jeg skal gøre udover det. Så mit spørgsmål er om jeg har angst og hvad jeg skal gøre for at håndtere det.
Tak på forhånd

(Pige, 16 år)
Kære pige på 16
Tak fordi du har skrevet herind og delt dine tanker. Det kan være så hårdt, at opleve at være angst, og derfor er det altid en god idé, at få snakket om det.
Du skriver og spørger, om du har angst. Det kan jeg desværre ikke svare på med sikkerhed. Der bør man snakke med sin læge, og så finder man sammen ud af, om man har angst. Men de symptomer, du beskriver, er i hvert fald typiske for angst.
Hvad er angst?
Først og fremmest skal du vide, at det er fuldstændigt normalt, at opleve angst. Det er der faktisk 350.000 danskere der lider af – så du er altså ikke alene med det. Angst kan behandles, og nogle slipper faktisk helt af med det. Men det kan være en god idé, at opsøge hjælp ret hurtigt, så man kan blive behandlet tidligt, og få hjælp til at håndtere det – eksempelvis hos lægen.
Angst er en super mærkelig størrelse, fordi det er en naturlig følelse i kroppen, der er lavet til at beskytte os. For eksempel er det super vigtigt at opleve angst, hvis der kommer en bjørn løbende imod en. Så bliver kroppen angst, alle sanserne bliver skærpet og man er top-tunet til at flygte sin vej. På den måde er angst altså en positiv følelse – lavet for vores egen skyld. Men nogle gange reagerer kroppen med angst på tidspunkter, hvor der slet ikke er nogen grund til det. Det kan komme til udtryk eksempelvis i de symptomer, du beskriver – koldsved, hjertebanken, hænder der ryster osv. Så er angsten en super ubehagelig oplevelse, som kan gøre en nervøs eller bange. Men du skal vide, at selvom angsten er ubehagelig, så er den ikke farlig. Så hvis du kan mærke, at der er et anfald på vej, så prøv at huske på, at der ikke kan ske dig noget, og at det går over igen om lidt.
Vi har en masse gode artikler omkring angst på Mindhelper, og jeg har især to jeg synes du bør læse: Alt hvad du skal vide om angst  og angstanfald. De artikler kan give dig en god grundforståelse for, hvad angst er.
Snak med din læge
Jeg tænker, at det kunne være en god idé for dig, at kontakte din læge. Lægen har mulighed for at tjekke, om du har angst. Derefter kan i sammen beslutte, hvad der kunne være en god hjælp for dig – eksempelvis kan lægen henvise dig til en psykolog, hvis det er nødvendigt. Du må altid kontakte din læge, hvis du oplever, at du har det dårligt – uanset om det er psykisk eller fysisk. Lægen er vant til at tale om angst, og kan hjælpe dig godt på vej med behandling og rådgivning. Det er nok et af de bedste råd, jeg kan give dig lige nu.
Teknikker til at håndtere angsten
Prøv at forholde dig roligt til angsten, når du begynder at mærke den. Hvis du tænker, at du mister kontrollen, og du for alt i verden skal prøve at holde fast i kontrollen – jamen så kan det faktisk godt gøre angsten værre. Derfor kan det være en god idé, at bruge nogle øvelser/teknikker, der kan få en til at slappe lidt af.
Du har selv fundet ud af, at motion er en super god måde at håndtere angst på. Men det er selvfølgelig ikke muligt for dig, at jogge rundt hele dagen – så jeg har fundet to andre teknikker til dig her, så du måske kan bruge. Det ene er en vejrtrækningsøvelse  du kan lave på et par minutter, og det andet er nogle mindfulness-øvelser  – der er blandt andet en på 4 minutter for begyndere. Grunden til at disse øvelser kan være effektive mod angst er, at de kan hjælpe dig med at forholde dig roligt, og skrue ned for nogle af de frygttanker, som ofte følger med angsten. Derfor kan de være med til også at forebygge angsten. Øv dig på øvelserne, både når du begynder at mærke angsten komme, men også når du er rolig. Jo flere gange du prøver øvelserne, jo nemmere bliver det også at bruge dem, når du mærker angsten komme. Derudover kan du prøve at læse mere om at forebygge og håndtere angst her.
Snak om angsten
Et andet super godt råd til dig er, at snakke med nogen om angsten. Der er mange, der går rundt med angsten alene, fordi de er bange for at gøre folk bekymrede, eller hvordan de vil reagerer på det. Du skriver, at du faktisk har snakket med dine forældre om det, men du ikke bare kan tage kontakt til dem, hvis du har det svært. Jeg tænker på, om det egentligt er rigtigt? De fleste forældre vil jo rigtigt gerne vide, hvordan deres barn går rundt og har det. Jeg er næsten helt sikker på, at dine forældre rigtigt gerne vil hjælpe og støtte dig i denne proces. Det kan være en rigtig god idé at snakke om angsten, fordi det nogen gange gør, at angsten så ikke fylder helt så meget. Hvis du synes det er svært, at skulle snakke om svære ting med dine forældre, så kan du læse mere om det i den artikel, jeg linker til.
Snak med dine venner
Hvis du har nogle gode venner/veninder, som du er tryg ved at tale med – jamen så kunne det måske være en god idé, at snakke med dem. Det kan være rigtigt rart, at få åbnet op for. Og fordi angst er så almindeligt, så kan det være, at der faktisk er nogle af dem, der har oplevet noget lignende.
Angstforeningen
Du har også mulighed for at kontakte angstforeningen igennem deres telefonrådgivning – angsttelefonen. Det kan være rart, hvis du har lyst til at snakke med nogen, som ikke kender dig. Udover det er de eksperter i angst, og er super gode til at rådgive i, hvordan man kan håndtere det. Det er helt anonymt, og du må altid ringe til dem, uanset om du oplever angst eller ej. Så du kan være helt tryg ved at kontakte dem.
Det blev et lidt langt svar du fik tilbage. For at opsummere, så var mit svar til dig var, at for at være sikker på om du har angst, så skal du kontakte din læge. Og så håber jeg på, at nogle af de andre ting, jeg har foreslået, kan hjælpe dig på vej med at håndtere den eventuelle angst. Du behøver i hvert fald ikke gå alene med angsten.
Jeg håber du har kunnet bruge mine svar til noget. Jeg krydser fingre for, at det kommer til at gå super godt med dig.
De aller-varmeste hilsner fra en Mindhelper