Hej Mindhelper
Jeg er så bange for mine eksamener og føler jeg skal kaste op når jeg er til eksamen. Jeg er færdig på gymnasiet om lidt. Hvad kan jeg gøre for at være mindre nervøs?

(18 år)
Kære Du
Eksaminerne i slutningen af 3.g kan godt være noget af en mundfuld. Og når nervøsiteten oven i hatten også fylder meget, så kan det godt være rigtig hårdt og drænende. Derfor er det også mega godt, at du rækker ud og skriver herind til os. For heldigvis kan man godt skrue ned for nervøsiteten.
Det er normalt at blive nervøs til eksamen
At være nervøs inden en eksamen er noget, langt de fleste unge kender til. Maven snører sig sammen, hjertet pumper derudad og man føler, at morgenmaden er ved at komme op igen. Dét er nervøsiteten, som sætter gang i hele systemet, og gør en “klar til kamp”. Egentlig for at hjælpe en, og gøre en endnu skarpere.
Men nogle gange bobler den reaktion over, og så kan det desværre have den omvendte effekt. Hvor det i stedet kommer til at spænde ben for en, og sluge rigtig meget af ens energi. Og det kan være rigtig ubehageligt og drænende. Derfor kan jeg også sagtens forstå, at du gerne vil skrue ned for nervøsiteten.
I vores artikel Nervøs for eksamen? 9 tips til at få ro på nerverne, har vi samlet de bedste råd til, hvordan man kan blive mindre nervøs. Så de råd vil jeg varmt anbefale dig at læse og prøve af.
Det kan hjælpe at fortælle din lærer, at du er nervøs
Et af rådene fra artiklen, som jeg lige vil fremhæve, er det med at snakke med din lærer om, at du er meget nervøs. Det kan både være en god ide at gøre inden eksamen, men også inde til selve eksamen. For når man får sagt det højt, oplever mange, at det lige tager toppen af nervøsiteten.
Og hvis din lærer ved, at du bliver meget nervøs, kan det også være, at han eller hun kan hjælpe med at huske dig på at trække vejret eller tage en tår vand for lige at få ro på.
Mindfulness kan være en god måde at få ro på inden eksamen
Her i tiden op til eksamen kan mindfulness også være en god måde at få mere ro på. I vores artikel Få ro på med vores bedste mindfulnessøvelser, er der 9 guidede øvelser, som kan hjælpe med at skrue ned for bekymringerne, give ro og hjælpe en med at være mere til stede. Så måske det også kunne være en hjælp for dig?
Det er også vigtigt for mig at sige, at mindfulness godt kan være lidt svært i starten. Det kan fx være svært at koncentrere sig og ens tanker glider måske hele tiden over på noget. Og det er helt normalt. Men heldigvis oplever de fleste at det med tiden bliver lettere og lettere, og at det giver dem meget ro.
Snak med dine venner om, hvordan du har det
Det med at blive nervøs op til eksaminerne kender de fleste unge til. Derfor tænker jeg også, at der måske er nogle af dine venner, som kender til det. Og som måske har et godt råd eller to til dig. Derfor tænker jeg også, at det kunne være en rigtig god ide, at du snakkede med dem om, hvordan du har det. Og selv hvis de ikke bliver lige så nervøse, så kan det være rigtig rart og lettende at få delt dine tanker og følelser.
Nervøsitet inden eksamen kan være vildt hårdt og drænende. Derfor håber jeg også rigtig meget, at der er noget i mit svar, som er hjælpsomt for dig. Jeg sender en masse varme tanker din vej, og krydser fingre for, at det hele kommer til at gå godt.
De bedste hilsner fra en Mindhelper