Hej
Jeg er en pige på 18 år og går i 3.g med en drøm om at læse medicin.
På det seneste jeg tænkt meget over mit gennemsnit. Jeg har været op i alle de “nemme” fag, jeg kan finde ud af i 1.g og 2.g – såsom musik og sprogfag. Derved har jeg opnået et snit på omkring 10,6 (uden bonus). Jeg har 6 A-fag, så mit snit kan ganges med 1,06.
Jeg er bekymret over, om jeg klarer eksamenerne i 3.g og får gode nok årskarakter (har nuværende standpunkt på 9,5) til at mit gennemsnit forbliver højt nok. Jeg har søgt ind på kvote 2 på KU og AU, men jeg ved ikke om jeg kan få en plads den vej.
Min SRP (vægter 2!), synes jeg, gik dårlig. Jeg har fundet flere fejl i indholdsfortegnelsen, og der er flere mangler i min konklusion. Derudover har jeg været op til terminsprøve og fået en relativt dårligt karakter i mit naturfag på A-niveau, som jeg ellers får 10 og 12 i.
Jeg har snakket med mine forældre om det og de har støttet mig og givet råd til andre lignende uddannelser, jeg også kan læse. Dem har jeg taget til mig, men min drøm er jo at læse medicin! Jeg ved ikke, hvad mere jeg kan gøre for at opnå mit drøm om at blive en dygtig læge en dag.
Måske tænker jeg for meget over det…

(18 år)
Hej Pige på 18 år
Når man nærmer sig afslutningen af gymnasiet, kan tankerne om karakterer, gennemsnit og fremtiden godt komme til at fylde rigtig meget. Og så har bekymringerne det med at overtage ens tanker.
Bekymringerne kommer når der er meget på spil
Når jeg læser dit brev, kan jeg mærke, at det med at læse medicin betyder rigtig meget for dig. Og jeg kan også mærke, at du brænder rigtig meget for det. Mega fedt! For det kan være rigtig rart og spændende at have fundet et område og en uddannelse, som man rigtig gerne vil.
Men samtidig kan det også vække en masse bekymringer og gøre en presset, fordi det måske føles som om, at der er rigtig meget på spil. Og så har bekymringstankerne det med at dukke frem og køre derudaf som en lavine. Derfor tænker jeg også, at det er meget naturligt at bekymringerne er dukket frem hos dig.
Man kan godt skrue ned for bekymringerne igen
Men det kan være hammerdrænende når de fylder meget. Både fordi det sluger rigtig meget af ens energi, men også fordi bekymringer kan gøre det svært at slappe af, læse og nyde den sidste gymtid. Derfor tænker jeg også, at det måske kunne være rart for dig at tage et kig i vores nødhjælpskasse til dig, som er alt for bekymret. I den står der nemlig nogle gode teknikker til, hvordan man kan tøjle bekymringerne.
Der er mange veje til drømmestudiet
Det lyder til, at det særligt er bekymringen omkring om dit snit forbliver højt nok, som fylder hos dig. Du skriver, at du på baggrund af fagene i 1 og 2.g har opnået et snit på 10,6, og at dit nuværende gennemsnit af standpunktskarakterer er 9,5. Det er nogle ret høje og flotte snit.
Jeg har tjekket optagelseskvotienterne fra sidste år og på både KU og AU var snittet omkring 10,4 for optagelse og 10,3 for standby. Selvom det selvfølgelig godt kan svinge lidt fra år til år, så tænker jeg alligevel at du med det snit du har indtil videre har en ret god chance for at komme ind.
Og selv hvis det ikke lykkes den vej, så findes der som du siger også kvote 2. Syddansk Universitet optager fx 50% af deres medicinstuderende på kvote 2. Og på Århus Universitet kigger de på en helhedsvurdering, som består af karakterer i relevante fag, og andet relevant man har lavet. Det kan fx være frivilligt arbejde eller andre relevante ting.
Og lige med kvote 2 er nogle heldige at komme ind første gang de søger, men det er også helt normalt at søge et par år før man kommer igennem. Så kan man fx tage et sabbatår og arbejde, gå på højskole eller gøre noget andet, som kunne være relevant for ens ansøgning til studiet.
Så selvom ens gennemsnit måske ikke er højt nok til kvote 1 eller man kommer ind på kvote 2 første gang, så findes der muligheder for at komme ind på ens drømmestudie.
Det kan være rart at sænke kravene til sig selv
Jeg bider også mærke i, at du skriver at du synes, at din SRP er dårlig og du har fundet en masse fejl. Når jeg læser det, så synes jeg at det lyder til, at du er ret hård ved dig selv, og sætter rigtig høje krav til dig selv.
Derfor tænker jeg også, at det måske kunne være rart for dig at læse vores artikel Er du perfektionistisk? Få 10 råd til, hvordan du skruer ned for kravene til dig selv. I den står der nogle gode råd til, hvordan man kan slække lidt på kravene og på den måde få mere ro og glæde.
Bliv ved med at snakke med dine forældre
Når man går med en masse tanker og bekymringer, kan det være rigtig rart og lettende at snakke med andre om dem. Og det lyder til, at dine forældre er rigtig søde og støttende overfor dig. Derfor skal du endelig også blive ved med at snakke med dem, og dele dine bekymringer og overvejelser med dem.
Det kan være rart at snakke med ens venner om det
Jeg tænker også, at der måske er nogle af dine venner, som kender nogle af de bekymringer, som du går med. Derfor tænker jeg også, at det kunne være en god ide at du snakkede med nogle af dem om, hvordan du har det. Og uanset om de kender dem eller ej, vil de fleste venner gerne hjælpe og støtte.
De vil altid gerne lytte hos Headspace
Nogle gange kan det også være rart at lufte sine tanker for nogen, som slet ikke kender en. Og der er Headspace et rigtig godt tilbud. Hos dem sidder der nemlig en hel masse søde og rare frivillige, som er vant til at snakke med unge.
Derfor kan jeg også varmt anbefale dig at tage fat i dem, hvis du har brug for et neutralt frirum til at lufte og vende dine bekymringer. Det er helt gratis og anonymt. Der er headspacecentre i de fleste større byer, og ellers er du også altid velkommen på deres chat.
Når man går i 3.g kan bekymringer for snit og fremtiden godt komme til at fylde meget. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, som er hjælpsomt for dig, og måske kan være med til at give dig lidt ro. Jeg hepper på dig!
De bedste hilsner fra en Mindhelper