Hej Mindhelper,

Jeg har for vane at overtænke tingene. Hvis jeg f.eks. har været sammen med mine venner, eller en person jeg godt kan lide, bliver jeg ved med at tænke tilbage, og finde alle de fejl jeg lavede – og nogle gange kommer jeg til at overbevise mig selv om, at jeg gjorde mere galt end jeg rent faktisk gjorde.

Hvordan holder jeg op med det?

Og tak for jeres gode arbejde, det har tit hjulpet mig. 

Hilsen pige, 16 år. 


Kære pige, 16 år.

Tak for dit brev, og dine rosende ord. Dejligt, at Mindhelper har været en hjælp for dig.

Du skriver, at du ofte overtænker tingene. At du bliver ved med at tænke tilbage på ting, du har gjort og sagt. At du hele tiden finder dårlige ting ved det. Det tror jeg at næsten alle mennesker kan genkende, både unge og voksne. Så du er altså ikke alene om dette dilemma.

Hvorfor tænker man negativt?

Når man er ung kan tankerne fylde rigtig meget, især tanker omkring ting man har gjort, hvad tænker de andre og er jeg egentlig okay? Det er helt naturligt. Du er i en periode af dit liv, hvor du er ved at finde din egen identitet.

Men det er ikke kun som ung, man kan komme til at tænke for meget over tingene. Slet ikke når det kommer til negative tanker. Det er fordi vi mennesker er programmeret til – helt fra dengang vi var stenalderfolk – at overleve. Mere end til at være tilfredse og glade. Derfor er vores hjerne også bedre til det negative end alt det gode. Det kender de fleste også fra situationen, hvor vi har gjort noget super fedt og så er der lige én enkelt kritisk kommentar. Og så fylder den ene lillebitte kommentar pludselig det hele.

Det kan blive et problem, hvis man bliver ved med at slå sig i hovedet med de negative tanker. Heldigvis er der rigtig meget, du selv kan gør for at udfordre de negative tanker.

Udfordr dine negative tanker om dig selv

Du skal ikke tro på alt, hvad du tænker. Det handler ikke om at lukke de negative tanker ude og tvinge dig selv til at være glad. Men tanker er kun ‘tanker’. Og du behøver ikke tro på alt, hvad der flyver gennem hovedet. Får du tankerne lidt på afstand, så kan du begynde at udfordre dem.

I artiklen: Sådan udfordrer du negative tanker om dig selv, får du en guide til, hvordan du kan vende om på dit negative tankemønster.

Det handler simpelthen om at tale pænt til dig selv og om dig selv. Så den indre kritiker ikke får frit løb til at give dig et slag over nakken igen og igen. Det lærer dig at acceptere den du er og sætte pris på dig selv. Her får du tips til at dæmpe din indre kritiker.

Flyt fokus når tankerne kører i ring

Du skriver, at du kommer til at bilde dig selv ind, at du har gjort mere galt, end du egentlig har. Jeg kommer til at tænke på, at dine tanker næsten bliver som kviksand for dig. Jo hårdere du kæmper imod, jo dybere synker du ned.

Sådan behøver det ikke at være.

Du kan nemlig arbejde med at bryde sådan en situation, hvor den ene tanke tager den anden. Det hele handler om at bryde de negative tanker, ved at flytte fokus og aflede dig selv, så du automatisk får tankerne over på noget andet.

Prøv at blive din egen bedste ven

Selvomsorg er afgørende for, at du trives med sig selv. Helt kort handler selvomsorg om at skrue ned for kravene og de negative tanker. I artiklen Selvomsorg: 7 tips til at blive din egen bedste ven finder du gode råd til hvordan du kan styrke venskabet til dig selv.

Lær at rumme de ubehagelige tanker

I artiklen om selvomsorg er et af rådene, at mindfulness er en måde at øve sig i selvomsorg. Du kan finde flere af vores mindfulness-øvelser her. Det kan lære dig at rumme følelserne og tankerne uden at bruge en masse energi på dem. En tanke har det ofte med at vokse sig stor, hvis du bliver ved med at kredse om: “hvad kunne jeg have gjort anderledes?” eller “skulle jeg have sagt noget helt andet?” I stedet kan du bruge mindfulness-øvelserne som en øvelse i at lade tankerne være inde i dig, uden at du fokuserer på dem.

Styrk dit selvværd og pas på dig selv

Selvværd og hvordan du har det med dig selv er væsentlig for din trivsel. Du kan gøre mange ting for at styrke dit selvværd. En god øvelse er at skrive ned, hvad andre mennesker kan lide ved dig. Hvad du er god til. Det kan godt være lidt svært i starten, men du kan få inspiration til at finde dine styrker her. Troen på, at du er god nok som du er, er et kæmpe skridt hen imod at bruge mindre energi på, hvad andre tænker om dig. Her kan du læse mere om selvværd.

I dit tilfælde er det måske også værd at overveje, hvordan du har det med perfektionisme i din hverdag. Jeg hæfter mig nemlig ved, at du har det med at “finde alle de fejl du laver”. Folk der døjer meget med perfektionisme, har det med at presse sig selv ekstremt hårdt. De føler sig heller aldrig gode nok. Det kan altså være at du presser dig selv alt for hårdt, fordi du simpelthen lader perfektionismen tage over. Her får du 10 gode råd til, hvordan du skruer ned for perfektionismen.

Tal med dem omkring dig, det hjælper

Til sidst vil jeg spørge, om du har snakket med nogle af dine venner, søskende eller forældre om dine tanker? Det kan være rart at vide, at andre har oplevet det samme som dig.

Det kan tit hjælpe på problemerne, når du får dem ud i lyset og deler dem med andre. Det får ikke nødvendigvis problemerne til at forsvinde. Men det kan få dem til at virke mindre og nemmere at håndtere.

Måske kan en du er tryg ved hjælpe dig med at se alle dine kvaliteter. Det du måske ikke selv får øje på, eller som du glemmer at rose dig selv for. Hvis du har det svært ved at tale med dine forældre og venner om det, så kan det være at du har en lærer du føler dig tryg ved, en træner, nabo eller en helt fjerde?

Det vigtige er, at du får talt med en, som du føler dig tryg ved. Her får du 6 gode grunde til, hvorfor det hjælper at dele dine problemer med andre.

Held og lykke med det!

Varme hilsener, Mindhelper

Var svaret nyttigt for dig?

Op
Ned

Tak for din feedback

Fortæl gerne, hvorfor du pegede tommeltotten op eller ned.

Mange tak

Vi sætter stor pris på dit input.

Brevkassen

Få råd fra en Mindhelper

Profilbillede
Camilla Vestergaard Havsteen
Psykolog
Profilbillede
Bjørk Helena Sanvig Knudsen
Psykologistuderende
Profilbillede
Linn Søndergaard Lindegaard
Psykologistuderende
Brevkassen
Alle indlæg om IdentitetAlle brevkasseindlæg