Jeg tænker altid tilbage på situationer, hvor jeg har været sammen med andre. Når jeg gør det, finder jeg frem til alle de fejl, jeg har lavet.
Hej Mindhelper,
Jeg har for vane at overtænke tingene. Hvis jeg f.eks. har været sammen med mine venner, eller en person jeg godt kan lide, bliver jeg ved med at tænke tilbage, og finde alle de fejl jeg lavede – og nogle gange kommer jeg til at overbevise mig selv om, at jeg gjorde mere galt end jeg rent faktisk gjorde.
Hvordan holder jeg op med det?
Og tak for jeres gode arbejde, det har tit hjulpet mig.
Hilsen pige, 16 år.

(Pige, 16 år)
Kære pige, 16 år.
Tak for dit brev, og dine rosende ord. Dejligt, at Mindhelper har været en hjælp for dig.
Du skriver, at du ofte overtænker tingene. At du bliver ved med at tænke tilbage på ting, du har gjort og sagt. At du hele tiden finder dårlige ting ved det. Det kan være rigtig hårdt og kræve meget energi, at gå og tænke sådan. Derfor er jeg rigtig glad for at du har skrevet herind og delt dine tanker med os. For dem skal du ikke gå med alene.
Hvorfor tænker man negativt?
Når man er ung kan tankerne fylde rigtig meget, især tanker omkring ting man har gjort, hvad tænker de andre og er jeg egentlig okay? Det er helt naturligt og jeg tror at rigtig mange unge, oplever noget i stil med det du beskriver i dit brev.
Det er naturligt at have negative tanker om sig selv en gang imellem. Det er det fordi vi mennesker er programmeret til – helt fra dengang vi var stenalderfolk – at overleve. For at overleve var det livsnødvendigt at være en del af en gruppe, så derfor er vi som mennesker lavet sådan, at vi er meget opmærksomme på om vi opføre os rigtig, og om de andre nu også syntes, at vi gør det godt nok. For hvis man i stenalderen ikke var en del af gruppen, så var ens muligheder for at overleve rigtig dårlige. Nu til dags kan den samme tendens f.eks. ses i situationer, hvor vi har gjort noget super fedt og så er der lige én enkelt kritisk kommentar. Og så fylder den ene lillebitte kommentar pludselig det hele.
Negative tanker kan blive et problem, hvis man bliver ved med at slå sig selv i hovedet med dem. Heldigvis er der rigtig meget, du selv kan gør for at udfordre de negative tanker.
Udfordr dine negative tanker om dig selv
Du skal ikke tro på alt, hvad du tænker. Det handler ikke om at lukke de negative tanker ude og tvinge dig selv til at være glad. Men tanker er kun ‘tanker’. Og du behøver ikke tro på alt, hvad der flyver gennem hovedet. Det kan nogen gange hjælpe at prøve at udfordre de negative tanker. I artiklen: Sådan udfordrer du negative tanker om dig selv, får du en guide til, hvordan du kan vende om på dit negative tankemønster.
Det handler simpelthen om at tale pænt til dig selv og om dig selv. Så den indre kritiker ikke får frit løb til at give dig et slag over nakken igen og igen. I artiklen dæmpe din indre kritiker, kan du læse om hvad du kan gøre for, at blive mindre kritisk over for dig selv.
Flyt fokus når tankerne kører i ring
Du skriver, at du kommer til at bilde dig selv ind, at du har gjort mere galt, end du egentlig har. Jeg kommer til at tænke på, at dine tanker næsten kan blive som kviksand for dig. Jo hårdere du kæmper imod, jo dybere synker du ned i de svære tanker – Men sådan behøver det ikke at være.
Du kan nemlig arbejde med at bryde de svære tanker, så den ene negative tanke ikke overtager den næste. Du kan prøve at læse denne her artikel om at bryde de negative tanker, ved at flytte fokus og aflede dig selv. Her kan du få lidt tips og tricks til, at bryde det negative tankemønster.
Selvomsorg er vigtigt
Selvomsorg er afgørende for, at man trives med sig selv. Og hvis man ikke er helt så god til at give sig selv omsorg, kan man godt komme til at køre sig selv super hårdt. Helt kort handler selvomsorg om at skrue ned for kravene til sig selv og de negative tanker. I artiklen Selvomsorg: 7 tips til at blive din egen bedste ven finder du gode råd til hvordan du kan styrke venskabet til dig selv.
Lær at rumme de ubehagelige tanker
I artiklen om selvomsorg er et af rådene, at mindfulness er en måde at øve sig i selvomsorg. Du kan finde flere af vores mindfulness-øvelser her. Øvelserne kan hjælpe dig med at lære, at rumme følelserne og tankerne, uden at bruge en masse energi på dem. En tanke har det ofte med at vokse sig stor, hvis man bliver ved med at fokusere på den: “hvad kunne jeg have gjort anderledes?” eller “skulle jeg have sagt noget helt andet?” Her kan du bruge mindfulness-øvelserne som en øvelse i at acceptere de svære tanker, uden at fokuserer for meget på dem.
Styrk dit selvværd og pas på dig selv
Selvværd er vigtigt for, at man har det godt. Og at styrke sit selvværd, kan sommetider hjælpe en med, at komme nogle af de negative tanker til livs. Du kan gøre mange ting for at styrke dit selvværd. En god øvelse er at skrive ned, hvad andre mennesker kan lide ved dig. Hvad du er god til. Det kan godt være lidt svært i starten, men du kan få inspiration til at finde dine styrker her. Troen på, at du er god nok som du er, er et kæmpe skridt hen imod at bruge mindre energi på, hvad andre tænker om dig. Her kan du læse mere om selvværd.
Jeg kommer også til at tænke på, om du mon har tendens til at være lidt perfektionistisk anlagt? Jeg hæfter mig nemlig ved, at du har det med at “finde alle de fejl du laver”. Folk der døjer meget med perfektionisme, har det med at presse sig selv ekstremt hårdt. De føler sig heller aldrig gode nok. Det kan altså være at du presser dig selv alt for hårdt, fordi du simpelthen lader perfektionismen tage over. Her får du 10 gode råd til, hvordan du skruer ned for perfektionismen.
Tal med dem omkring dig, det hjælper
Til sidst vil jeg spørge, om du har snakket med nogle af dine venner, søskende eller forældre om dine tanker? Det kan tit hjælpe en når man har det svært, at tale med nogen man er tryg ved om, hvordan man går og har det. Det får ikke nødvendigvis problemerne til at forsvinde. Men det kan få dem til at virke mindre og nemmere at håndtere.
Måske kan en du er tryg ved også hjælpe dig med, at se alle dine kvaliteter. Det du måske ikke selv får øje på, eller som du glemmer at rose dig selv for. Hvis du har det svært ved at tale med dine forældre og venner om det, så kan det være at du har en lærer du føler dig tryg ved, en træner, nabo eller en helt fjerde?
Det vigtige er, at du får talt med en, som du føler dig tryg ved. Her får du 6 gode grunde til, hvorfor det hjælper at dele dine problemer med andre.
Vejviseren
Nogen gange hvis man går med nogen svære tanker og følelser, kan det være godt at få noget hjælp udefra. Og sommetider har den kommune man bor i, nogle hjælpetilbud man kan gøre brug af. Det kan være lidt en jungle, at skulle finde rundt i, så derfor har Mindhelper lavet en såkaldt Vejviser. I Vejviseren kan du finde frem til, hvilke hjælpetilbud der er i din kommune. Og måske kunne der være noget, der kunne være brugbart for dig. Derfor linker jeg lige Vejviseren til dig her.
Headspace
Et hjælpetilbud der også kan være rigtig godt, hvis man går og tumler med tunge tanker, er Headspace. Headspace er et rigtig godt sted man som ung kan komme, og tale om de ting der fylder i ens liv. I Headspace arbejder der en masse søde og dygtige frivillige, som gerne vil lytte. Og de er vandt til at tale med unge. Så den kan jeg varmt anbefale dig at tage fat i.
Jeg håber at der er noget i mit svar du kan bruge. Jeg sender dig de varmester tanker, og så håber jeg at du snart får lidt mere ro, på nogen af de negative tanker.
Varme hilsener, Mindhelper