Hej mindhelper. Jeg er en pige på 15 som, har en masse negative tanker jeg ikke ved hvad jeg skak gøre ved. Jeg føler jeg har prøvet alt. Jeg er så træt af det. Jeg ville bare gerne have et selvsikkert syn på mig selv. Og være ligeglad hvad andre tænker og siger om mig. I i nogle gode råd. Knus fra pige på 15.

(15 år)
Kære pige på 15
Det kan være rigtig drænende at gå rundt med en masse negative tanker, når man ikke ved hvad man skal gøre af dem. For jo mere vi går med dem selv, jo større og sværere bliver det tit at komme af med dem.
Hvorfor går vi op i hvad andre tænker om os?
De fleste af os, kan godt bruge rigtig meget tid på at tænke over, hvad andre mennesker tænker om os. Vi mærker de andre blikke på os og pludselig bliver vi enormt opmærksomme på om vi går på en mærkelig måde, griner lidt for højt eller noget helt tredje.
Det kan virke enormt mærkeligt, at vi går så meget op i hvad andre synes. Men der er faktisk en god grund til det. For dengang vores forfædre rendte rundt på savannen, var det enormt vigtigt ikke at skille sig ud, men være en del af gruppen.
For var man ikke del af gruppen, var der større chance for at blive spist af rovdyr. Så selvom vi ikke skal være bange for at blive spist af rovdyr i dag, er vi stadig enorm opmærksomme på, om vi passer ind i de forskellige grupper omkring os.
Når vi bliver lidt for selvkritiske
Selvom det er helt normalt at gå op i hvad andre tænker om os, kan det også nogle gange blive for meget. Når det sker, kan selvkritikken tage helt over og påvirke vores humør. Og i sidste ende troen på os selv.
Hvis det sker, kan det ende med, at man får lavt selvværd og en masse negative tanker om sig selv.
Hvis det er noget du kan genkende, kan jeg varmt anbefale dig vores artikel: Lavt selvværd: 7 gode råd til, hvordan du får det bedre med dig selv. I den får du vejledning og råd til en enkelt teknik, der kan hjælpe med de negative tanker.
Prøv at snakke med nogen om det
Når man står i en situation, hvor man har brug for nogle gode råd til hvad man skal gøre, kan det være en rigtig god ide at snakke med nogen om det. Ofte så er det nemmere at en løsning på ens problemer, når man deler det med andre.
Jeg kommer derfor til at tænke på, om du har prøvet at snakke med nogle af dine venner eller familie om det? Jeg ved godt det kan være svært at tage hul på snakken, men jeg er sikker på at de gerne vil lytte og hjælpe så godt de kan.
De vil altid lytte hos Girltalk
Hvis du føler, at det kunne være rart at snakke med nogen, som slet ikke kender dig, er du altid velkommen hos Girltalk. Hos Girltalk sidder en masse dygtige og hammersøde frivillige, som er vant til at snakke med piger og deres tanker.
Derfor kan de også være rigtig gode at snakke med, hvis du stadig har svært ved at få et selvsikkert syn på dig selv.
Det er gratis og du kan være helt anonym, hvis du har lyst til det. Du kan enten fange dem på deres chat eller sende dem en sms.
Det kan være virkelig hårdt, hvis man føler at man har prøvet alt og der er intet der hjælper. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar til dig, som du kan bruge. Jeg sender de varmeste tanker din vej og håber du finder ud af det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper