Jeg kom til at tænke på, hvad man kan gøre ved dødsangst? Jeg ved nemlig ikke, hvor min dødsangst kommer fra. Og jeg kan ikke få tankerne til at stoppe.
Hej Mindhelper
Hvad kan jeg gøre ved dødsangst? Jeg ved ikke hvor det kommer fra, og jeg kan ikke få tankerne til at stoppe når jeg fx skal sove

(Pige, 17 år)
Kære 17 årige pige
Det lyder super ubehageligt, at du kæmper sådan med dødsangst. Så jeg er rigtigt glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker. Det er nemlig vigtigt ikke at gå rundt med de svære ting alene.
Det er ikke farligt
Du skriver, at du ikke ved, hvor din dødsangst kommer fra. Og det er heller ikke altid, man lige kan pin-pointe en helt speciel årsag til, at man får dødsangst. Men faktisk er det ikke unormalt, at man kan få dødsangst. Og jeg tænker egentligt, at de fleste af os på et tidspunkt i vores liv har oplevet at blive dødsangste. Dødsangst er drøn-ubehageligt, når tankerne bare kører rundt oppe i hovedet på en. Men selvom det er mega ubehageligt, er det heldigvis ikke farligt. Det kan tit være hjælpsomt at huske på, når dødsangsten er værst. Hvis du har lyst, kan du prøve at læse vores artikel om, hvad angst er. Det hjælper nemlig også ofte på angsten at have lidt viden om, hvad angst faktisk er for noget.
Prøv Mindfulness og vejrtrækningsøvelser
Du spørger, hvad du kan gøre ved dødsangsten. Og en af de ting, der måske kan hjælpe dig er mindfulness. Du skriver nemlig også, at det er svært for dig at få tankerne til at stoppe. Og i mindfulness træner man sig selv i at være mere tilstede nu og her. Det gør man blandt andet ved at lære at acceptere at tanker bare er tanker. Og at man ikke behøver stoppe op og rode i hver enkelt tanke, der kommer. Selvom det er super ubehagelige, ængstelige tanker. For de er ikke sandheden, og de forsvinder igen af sig selv på et tidspunkt. Derfor er mindfulnessøvelser tit effektive mod angst.
Noget andet, der også tit er effektivt mod angst, er vejrtrækningsøvelser. Når man bliver angst, kommer man nemlig tit helt ubevidst til at trække vejret hurtigere og mere overfladisk. Det tolker hjernen som, at der er fare på færde. Og så kommer man til at trække vejret endnu hurtigere. Det bliver nemt til en ond cirkel, hvor man bare bliver mere og mere angst. Den cirkel kan man bryde ved at øve sig selv i at trække vejret roligt og helt ned i maven. Så jeg synes helt klart, du skal prøve at tjekke vores guide til to simple vejrtrækningsøvelser ud. Du kan også læse vores artikel med andre gode råd mod angst, hvis du gerne vil have flere gode tips.
Snak med nogen
Det allervigtigste råd jeg kan give dig er, at du skal snakke med nogen om, at du kæmper med dødsangst. Dødsangst er nemlig mega svært. Og det er vigtigt, at du ikke går rundt med det helt alene. Så kan dødsangsten nemlig komme til at fylde endnu mere. Så du skal have fundet nogen, du kan snakke med. Det kan for eksempel være dine forældre. Det er nemlig dem, der er allertættest på dig. Så det er dem, der er allernemmest at få fat i, når dine tanker for eksempel kører på højtryk, inden du skal sove. Men hvis der er nogen andre, du er mere trygge ved at starte med at snakke med, kan du også tage fat i dem.
Hvis det er nemmere for dig at snakke med nogen, som du måske ikke behøver se i øjnene igen bagefter, kan du tage fat i AngstTelefonen. De ved nemlig en hel del om angst. Og deres rådgivere er super dygtige og fuldstændigt vant til at snakke med børn og unge, der kæmper med angst. Så de ved, hvordan de kan være med til at gøre samtalen tryg for dig. Du kan være helt anonym hos AngstTelefonen, så dem kan du trygt tage fat i.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, der er hjælpsomt for dig. Og så håber jeg, at du får snakket med nogen om den her dødsangst. For det er bestemt ikke noget, som du skal gå og kæmpe med alene.
De allerbedste hilsner fra en Mindhelper