Jeg har let til tårer. Det kan komme, hvis der er nogle, der siger et forkert ord til mig, eller hvis jeg føler mig presset eller fanget i en situation. Ud over det får jeg de her breakdowns/anfald ud af ingenting, hvor jeg ryster og græder helt vildt.
Hej
Jeg er en pige på 18, og går på gymnasiet.
Mit problem er lidt i flere dele…
Jeg har lang tid haft meget let til tåre, det kan ske lige fra hvis der er nogle der siger et forkert ord til mig, eller hvis jeg føler mig presset eller fanget i en situation, og det irritere mig rigtig meget da jeg egentlig ikke er ked af det… Ud over det får jeg de her breakdowns/andfald ud af ingen ting, hvor jeg rygter og græder helt vildt, og får vejrtrækningsproblemer, uden at vide hvorfor og det kommer ud af det blå. Der er ingen mønstre i disse tilfælde, og undre meget meget over hvorfor det sker og om jeg kan gøre noget for at stoppe det.
Jeg har også meget svært ved at falde i søvn, enten fordi jeg ligger med tankemylder, eller fordi jeg bare ikke bliver træt, men lige så snart jeg sover, er der ingen problemer…
Kan du hjælpe mig til hvordan jeg kan forbedre noget af dette, eller hvad der måske kunne være galt…
På forhånd tak!
Hilsen mig…

(Pige, 18 år)
Kære dig
Det er da nogle rigtigt svære ting, som du oplever i øjeblikket. Derfor er jeg også super glad for, at du har skrevet herind. For jeg tror jeg har nogle gode bud på, hvad det er du oplever.
Let til tårer
Det kan være rigtigt træls, at have let til tårer. Så kan man stå i en ellers stille og rolig situation, og pludselig så mærker man tårerne presse på, fordi der var nogle, der kom med en dum kommentar, eller man blev ramt af en masse nervøsitet. Nogle mennesker har bare lettere til tårer end andre. Og det er også helt okay. Tårer kan faktisk også være super sundt, fordi det udskiller en masse gode stoffer i kroppen på en, når man græder. Det er også derfor, at man kan føle sig så lettet, når man har grædt. Men det er ikke særligt fedt, hvis man står sammen med en masse mennesker, og så kommer til at græde. Når man græder, så er det ofte en reaktion på noget. Men det behøver ikke være fordi, man er ked af det. Det kan også være fordi, man er rørt, glad, vred, stresset, blevet forskrækket eller bange. Der er også nogle der græder af grin. Alt dette er helt normalt. Der kan dog være tidspunkter, hvor man har lettere ved at komme til at græde end andre. Og det er især, hvis man føler sig presset, og ikke kan overskue den situation man er i. Så kan det være en god idé, at prøve at stoppe op. Puste ud. Prøve slappe af i kroppen, hvis man oplever, at man er helt spændt op. Og så prøve at danne sig et overblik over situationen. Det lyder måske som meget at skulle gøre, hvis man står midt i en samtale med nogle, men det kan man faktisk godt træne sig selv lidt i.
Kender du til angst?
Da jeg læste dit brev, så var det første jeg kom til at tænke på, om du kender til angst? Angst er en tilstand, hvor man oplever, at være rigtigt nervøs eller bange, selvom der måske ikke er nogen grund til det. Nogle oplever endda at få angstanfald, hvor de kan mærke deres hjerte begynder at hamre, deres vejrtrækning bliver besværet og de begynder at ryste, svede og/græde. Det er overhovedet ikke farligt, men det kan være rigtigt ubehageligt. Jeg tænker, at det godt kunne lyde som om, at det er det du oplever? Udover det, så er både tankemylder og at have let til tåre ret normale ting at opleve, hvis man har angst. Det betyder selvfølgelig ikke, at jeg med sikkerhed ved, at det lige er angst du har. For at være helt sikker på det, så skal du have hjælp af en læge til at stille diagnosen. Og det er heller ikke sikkert, at det er nødvendigt. Men jeg synes helt sikker, at du skal prøve at læse vores artikler omkring angst. Omkring social angst. Og omkring panikangst og angstanfald. Der står en hel masse information om hvad angst er, hvilke forskellige slags angst der eksisterer, og gode råd til, hvad man kan gøre ved det. Tjek eventuelt vores tema om angst og stress ud.
Du er helt normal
Du skriver og spørger, om jeg har et bud på, hvad der kunne være galt. Og jeg tænker, at det kunne godt lyde som om, at du oplever angst. Men jeg kan selvfølgelig ikke være sikker. Hvis du kommer frem til, at det nok er angst, så vil jeg lige nævne, at der altså ikke er noget galt eller mærkeligt i angst. Der er omkring 350.000 mennesker i danmark, som døjer med angst i større eller mindre grad. Du kender sikkert flere, der har angst, selvom det selvfølgelig ikke er sikkert, at de har fortalt om det. Angst er også et af de emner, som vi får allerflest spørgsmål om her på brevkassen. Men de fleste kan altså sagtens få det bedre igen og lære at håndtere det.
Når man oplever angst, så er det fordi, at kroppen går i alarmberedskab. Det vil sige, at kroppen gør sig klar til at flygte eller løbe. Det er en helt normal reaktion kroppen kan skabe, som kommer tilbage fra dengang i stenalderen, hvor vi skulle være klar til at løbe fra bjørne og andet farligt. Så begynder ens puls at stige, ens hjerte at hamre og der bliver pumpet en masse ilt ud i kroppen, som gør at du bare er klar til at styrte afsted. Det er super smart, hvis man står overfor en bjørn. Og ikke særligt skægt, hvis man bare står midt i sin gymnasieklasse. Det kan være alle mulige ting, som sætter alarmen igang, også ting som ikke er farlige. For nogle mennesker oplever, at angsten løber løbsk, og går igang på tidspunkter, hvor det er helt unødvendigt. Der er ikke nødvendigvis nogen bestemt årsag til, hvorfor nogle får angst. Det kan der være mange små grunde til eller at man føler sig meget presset i en periode.
Tag et smut til lægen
Jeg tænker, at det kunne være en fin idé, hvis du bestilte en tid hos lægen. For selvom jeg synes det kunne lyde som angst – jamen så er det ikke sikkert, at jeg har ret. Lægen vil kunne finde ud af om det er angst, eller måske noget helt andet. Det er altid en god idé at tage til lægen, hvis man oplever at have det skidt – både fysisk eller psykisk. Og lægen er helt vant til at tale om de her ting, så du kan være helt tryg ved at kontakte ham/hende.
Snak med nogle om det
Et andet rigtigt godt råd til dig er, at få snakket med nogen om, hvordan du har det. Hvis vi går med vores svære tanker og følelser alene, jamen så kan de godt vokse. Men når vi snakker med hinanden om, hvordan vi har det, så er det lidt ligesom at lukke noget af luften ud af en spændt ballon. Og pludselig virker det hele lidt mere overskueligt. Jeg vil foreslå dig at prøve at snakke med dine veninder eller forældre om, hvordan du har det. Så kan de nemlig støtte op om dig, og snakke med dig, hvis det bliver svært. Måske er der endda nogle af dem, som har prøvet noget lignende.
Kontakt Angsttelefonen
Hvis du har flere tanker eller spørgsmål omkring angst, så kan jeg anbefale dig, at ringe til Angsttelefonen. Der kan du få meget mere at vide, og de kan faktisk også være med til at give et bud på, om det du oplever er angst. De ved rigtigt rigtigt meget om angst, og de er gode til at rådgive. Det er helt anonymt, og du kan være helt tryg ved at kontakte dem.
Du oplever nogle rigtigt svære ting i øjeblikket, og derfor er det også en rigtig god idé, at få snakket med lægen. Derudover så kan det være super rart, at få snakket tingene igennem med nogle du kender, som du er tryg ved. Jeg håber at mine råd har kunne hjælpe dig. Og så krydser jeg fingre for, at det kommer til at gå super godt med dig fremover.
De varmeste hilsner fra en Mindhelper