Hej Mindhelper
Hvad er angst?
I hvilken alder bliver der typisk ringet op ifølge angst?
Hvad handler emnerne typisk om når unge taler om angst?
Hvornår bliver det bekræftet at man har angst?
Er det piger eller drenge der ringer mest for angst?
Hvilke udfordringer skaber det i hverdagen for en der angst?
Hvordan bliver unge i Danmark påvirket af angst?

(15 år)
Kære Du
Det lyder som om, at du gerne vil have mere viden om angst. Og at du er interesseret i, hvordan unge bliver påvirket af angst generelt. Det giver god mening, for angst er et super relevant emne, og noget, som påvirker rigtig mange unge.
Lad mig lige starte med at sige, at vi i Mindhelpers brevkasse ikke svare på projektuge spørgsmål, eller spørgsmål til skoleopgaver. Det gør vi ikke fordi, at brevkassen gerne skal være sådan et sted, man skriver indtil med personlige spørgsmål, som man mangler svar på.
Om angst
Her i Mindhelper kan man ikke ringe ind og stille spørgsmål, så derfor kan jeg ikke svare dig på, hvad unge med angst ringer ind om. Men hvis du gerne vil læse noget mere om angst, og forskellige former for angst, så kan du kigge på de her artikler:
Angst: 14 gode råd og 5 steder, du kan få hjælp
4 typiske tegn på social angst + råd til, hvad kan du gøre
Generaliseret angst: Få den vigtigste viden (+ 5 steder du kan få hjælp)
Angstanfald: Når en falsk alarm i hjernen får frygten til at løbe løbsk
Panikangst: Det skal du vide
I artiklerne kan du både finde viden om, hvilke tegn der kan være på angst. Og der er også forskellige fakta om angst, og hvad man kan gøre for at få det bedre, hvis man lider af angst. Så måske kan du finde svar på nogle af dine spørgsmål der. Ellers kan man også finde en hel del information om angst, ved at google rundt på nettet. Så det kan du måske også give et skud, hvis ikke du allerede har gjort det.
Man skal have hjælp
Hvis man lider af angst, er det rigtig vigtigt at få hjælp. For angst er ikke noget, som man skal gå igennem alene. Derfor er det vigtigt, at der er nogle omkring en, der kan støtte en. Og måske har man også brug for at lære nogle teknikker, til bedre at kunne håndtere angsten. Sådan nogle teknikker man man f. eks lære ved at kigge på Mindhelpers angstforløb.
Udover at lære teknikker til bedre at kunne håndtere angsten, er det også vigtigt at fortælle en voksen om, hvordan man har det. Derfor er det en god ide at tale med sine forældre for eksempel og fortælle, hvis man går og tumler med nogle svære ting.
Hvis man tænker, at man måske har angst, skal man tage forbi sin læge. Lægen kan nemlig være med til at finde ud af, om det er angst man har. Og så kan lægen også henvise en til noget hjælp, som ville være godt for en at få.
Børnetelefonen
Et andet sted man også altid må tage fat i, hvis man har det skidt er Børnetelefonen. Hos Børnetelefonen arbejder der nemlig en masse søde og dygtige mennesker, som sidder klar til at lytte og hjælpe, hvis man har det svært. De er vant til at tale med unge, om alle mulige forskellige slags problemer. Derfor er de også gode at tage fat i, hvis man oplever, at have angst.
Selvom jeg ikke kunne give dig direkte svar på dine spørgsmål, så håber jeg alligevel, at der er noget i mit svar du kan bruge.
De bedste hilsner fra en Mindhelper