Tema: Identitet

Kæmper du med perfektionisme? Få 10 gode råd

En perfekt trimmet krop. Et eksamensbevis spækket med 12-taller. En fremtidsplan med kurs mod stjernerne … Er du træt af at presse dig selv? Træt af aldrig at føle dig god nok? Her får du 10 gode råd til, hvordan du trin-for-trin skruer ned for perfektionismen – så du bliver gladere!
Sidst opdateret 23. november 2017

Stiller du tårnhøje krav til dig selv?
Søger du altid Det Perfekte?

Stop det. Hold op med at forpeste dit liv med urimelige krav til dig selv.

For du bliver alligevel aldrig perfekt – det gør ingen!

Næ. Du kan støvsuge, spinne og lave lektier herfra og til dommedag. Og du vil stadig være 3 nullermænd, 1 delle og et 12-tal bagud.

Så hvad gør du? Hvordan skruer du ned for kravene til dig selv?

perfektionisme

Lad os være ærlige fra start: Vi har ingen mirakelkur. Intet quick-fix. At ændre vaner og tankemønstre kræver arbejde. Og ofte er det to skridt frem og ét tilbage. Ikke desto mindre er det hele umagen værd. Livet bliver simpelthen lettere, når du ikke hele tiden pisker dig selv med urimelige krav. Du bliver gladere og mere fri.

Er du klar til at kaste dig ud i det? Klar til at slække lidt på kravene? Værsgo. Her får du 10 gode råd til, hvordan du giver det perfekte et los bagi.

Sådan skruer du ned for din perfektionisme

1. Hvordan påvirker perfektionisme dit liv? Lav en plus-minus-liste
Første skridt, når du vil ændre en vane, er at finde ud af: Hvad vil du ændre – og hvorfor vil du ændre det. Ellers falder du nemt tilbage i den gamle rille efter et stykke tid.

Start derfor med at lave en liste, hvor du opremser alle plusserne og minusserne, der er forbundet med din perfektionisme. Hvordan hjælper perfektionismen dig? Og hvordan hæmmer den dig. Ting er sjældent sort-hvide.

Blandt fordelene skriver du måske: ‘Jeg får gode karakterer i tysk og matematik.’ Eller: ‘Mit værelse ligner altid en million.’

v;re perfektionistisk

På minus-listen skriver du måske: ‘Jeg siger tit nej til mine veninder, og det gør, at jeg føler mig udenfor.’ Eller: ‘Jeg får ikke sovet nok og føler mig hele tiden træt.’

Når du er færdig med listen, har du et mere klart billede af, hvad din perfektionisme både giver og koster dig. Måske opdager du fx, at pligterne og kravene æder næsten al din tid. At ting, der giver dig energi og gør dig glad, næsten altid kommer i anden række. Måske opdager du noget helt andet. Det er ikke det afgørende.

Det afgørende er, at du bliver klogere på, hvorfor du ønsker forandringer i dit liv.

2. Giv din indre kritiker et spark i røven
‘Jeg er ikke god nok’; ‘Jeg er grim’; ‘Jeg er en fiasko …’ Kender du den slags tanker? Måske inde fra dit eget hoved.

Vi har alle en indre stemme, der kommenterer stort og småt. Nogle taler til sig selv, som de ville tale til en god ven. Kærligt og med masser af klap på skulderen.
Andre er deres egen værste kritiker. De hakker konstant på sig selv. Kører hårdt på selv de mindste fejl i dage- eller ugevis.

Har du det sådan – og vil du gerne give din indre kritiker et spark i røven? Så tjek guiden: Sådan udfordrer du negative tanker om dig selv

3. Øv dig i at sige ´Nu er det godt nok’
Perfektionister er typisk verdensmestre i at pudse og polere. Og det kan være rigtig fint at gøre sig umage, så længe det ikke kammer over.

Har du imidlertid rigtig svært ved at slippe tingene og sige ‘Nu er det godt nok!’? Så kan det være en god idé, at du på forhånd laver en aftale med dig selv om, hvor lang tid du vil bruge på en bestemt opgave. Fx 10 minutter, 1 time eller 8 timer.

perfektionistisk

Lov dig selv, at du arbejder koncentreret på opgaven i det aftalte tidsrum. Men når tiden er gået, så stopper du. Så er du færdig. Bastabum. Ikke mere.

Tit er det endda både mere effektivt og sjovere at arbejde på den måde. Din selvvalgte deadline lægger nemlig lidt pres på situationen, så du arbejder hurtigere og mere koncentreret. Og det får du energi af – plus at du får opgaven overstået, så den ikke ender med at fylde alt.

4. Stop dine sammenligninger
Vi mennesker er flokdyr. Vi sammenligner os hele tiden med andre. Din tip-tip-tip-oldefar skulede sikkert også over til naboen for at tjekke, om hans hytte, spyd eller kano var bedre lavet. Og om naboen var stærkere eller måske sjovere eller kønnere.

Alle dine sammenligninger slider imidlertid. Særligt, hvis du i forvejen kæmper med et hel- eller halvdårligt selvværd. Hvorfor? Fordi sammenligningerne næsten altid ender med, at du tænker, at de andre er sjovere, klogere og lykkeligere end dig.

Prøv at lægge mærke til, hvor meget du sammenligner dig med andre. Er det nogle bestemte personer, du sammenligner dig med? I hvilke situationer?
Jo mere opmærksom du bliver på dine tankemønstre, desto lettere har du ved at bryde dem.

Tjek også: 7 gode råd til, hvordan du får bedre selvværd

5. Hegn din perfektionisme inde
Det er fint at gøre sig umage. At du gerne vil gøre dit bedste. Sparke det perfekte straffespark. Rulle den perfekte sushi.

Det er også fint, at du virkelig brænder for noget og derfor gør dig umage!

Problemerne opstår, hvis du tænker, at hele dit liv skal være perfekt. Forsøg at sortere og tage nogle beslutninger. Sig fx: ‘På lige netop det her område går jeg all in
Her knokler jeg for at gøre mit absolut bedste. Men derovre: Tjah, det er mindre vigtigt for mig. Så pyt med, at det ikke altid bliver helt, som jeg havde forestillet mig!’

Kort sagt: Alt i dit liv kan aldrig nogensinde blive perfekt. Men en del af det kan blive rigtig, rigtig godt. Beslut hvad. Hegn din perfektionisme inde.

6. Del dine tanker og følelser med andre
Tænk på Citroën Berlingo. Den sidder fast i fed fynsk lerjord. Familiefaren bag rattet er desperat. Han jokker på speederen – rødglødende af raseri. Men bilen graver sig bare dybere og dybere ned. På samme måde er det tit med tunge tanker og følelser. Jo mere du kæmper med dem, desto dybere synker du ned i dem. Så hvad gør du?

Prøv at dele dine tanker og følelser med andre. Fortæl, hvordan du har det. Som regel vil samtalen efterlade en følelse af lettelse i dig – ligesom du opdager, at mange andre har det på samme måde. Måde har de endda nogle ideer til, hvad du kan gøre.

Tal med andre om din perfektionisme

Grib fx fat i en god ven eller i dine forældre. Eller få hjælp på din skole eller dit uddannelsessted. Præcis hvem, du taler med, er ikke så vigtigt. Det vigtigste er, at du ikke går alene med dine tanker og følelser.

7. Accepter dine fejl. Og lær mere
Penicillin blev opfundet ved en fejltagelse. Og den geniale opfinder Thomas Edison, der opfandt elpæren, sagde engang:

‘Jeg har ikke fejlet. Jeg har blot fundet 10.000 måder, der ikke virker.’

Mind dig selv om de ord næste gang din indre kritiker går amok. Sig til dig selv: ‘Nul, jeg har ikke fejlet. Jeg har bare fundet ud af, at det her ikke virkede. Hvad virker mon så? Hvordan kan jeg handle, så jeg kommer videre herfra?’

For at lære noget som helst nyt, er du nødt til at leve med, at du laver fejl.

Sandsynligvis endda masser af fejl.

Accepterer du det ikke, lærer du meget langsommere end dem, der har lært sig at trække erfaringer og læring ud af deres mange forsøg – af alt det, der ikke fungerede.

Tjek også: Dæmp din indre kritiker – accepter dig selv

8. Øv dig i at slippe kontrollen
Har du meget faste forestillinger om, hvordan ting skal være? For at være rigtige eller gode nok? Sådan har mange perfektionister det – og det kan være meget opslidende både for dig selv og folk omkring dig.

Prøv derfor at øve dig i at slippe kontrollen. Start med at lægge mærke til, hvornår du har behov for kontrol. Er det i bestemte situationer?
Forsøg derpå at slippe lidt af kontrollen. Træk vejret dybt, og giv så slip – også selvom det er dødsvært. Sig: ‘Pyt med det, det går nok! Jeg overlever jo helt sikkert … også selvom det ikke føles sådan!’

Øver du dig, vil du efterhånden erfare, at rigtig mange ting falder fint og betryggende på plads helt af sig selv. Derudover bliver du mere afslappet – hvilket også gør det lettere for dig at være sammen med andre.

Øv dig i at have mindre kontrol

9. Find ud af hvad der gør dig glad. Gør mere af det!
Når perfektionismen kammer over, kommer dine pligter og bekymringer let til at fylde alt for meget. De ting, der gør dig glad og giver dig overskud, ryger i baggrunden. Ja, det kan være svært overhovedet at komme i tanke om, hvad der normalt fylder dig med glæde.

Hold en pause med pligterne. Stop bekymringerne. Spørg i stedet dig selv:

Tjek også: Genvej til mere glæde: Skriv dagens gode oplevelse ned

10. Vis andre, at du (også) laver fejl
Du er et menneske, ikke en maskine. Ikke en robot! Så indrøm dine fejl. Også selvom det føles ubehageligt i starten. Sig fx: ‘Jeg kvajede mig virkelig sidste weekend’ eller ‘Jeg lavede en kæmpe bommert i dansktimen’.

Jo mere du øver dig i at indrømme dine svipsere, desto lettere bliver det. Måske frygter du, at andre vil synes mindre om dig, hvis du står ved dine fejl. Sådan er det sjældent. Tit er det tværtimod fejlene og det uperfekte, der knytter os sammen.

Vov derfor pelsen næste gang du er sammen med en god ven. Indrøm en fejl. Måske bare en lille én. Så har du allerede taget et vigtigt skridt. Gør det derefter – lige så stille – til en vane at stå ved dine fejl. Grin måske endda en smule af dem. Lær at sige pyt. Det giver respekt. Og det gør det meget lettere at være dig.

Vil du tale eller skrive med nogen?

Mange ser det som et svaghedstegn at række ud efter hjælp. Det er det ikke. Vi har alle brug for hjælp af og til. Fylder perfektionismen alt for meget i dit liv, så tal eller skriv med nogen om det – fx dine venner, dine forældre, bedsteforældre eller dine klassekammerater mv.

Du kan også få hjælp på din skole eller dit uddannelsessted. Læs mere om det her: Få hjælp på skole og uddannelsessted.

Husk: du kan også altid skrive Mindhelpers brevkasse eller tjekke vores oversigt over andre gode hjælpetilbud til unge.

Vil du vide mere om perfektionisme?

Del
Facebook Twitter Mail SMS

Var artiklen nyttig for dig?

Op
Ned

Tak for din feedback

Fortæl gerne, hvorfor du pegede tommeltotten op eller ned.

Mange tak

Vi sætter stor pris på dit input.

Brevkassen

Få råd fra en Mindhelper

Profilbillede
Cecilie Juul Hinze
Psykolog
Profilbillede
Camilla Vestergaard Havsteen
Psykologistuderende
Profilbillede
Thomas Stensgaard Skare
Psykologistuderende
Skriv til brevkassen
Brevkassen
Se flere spørgsmål