Tema: Identitet

6 råd til dig, der er alt for perfektionistisk

Er du træt af presse dig selv til at skulle være perfekt hele tiden? Så læs med og få råd til, hvordan du kan øve dig i at være mindre perfektionistisk og have det godt med det.
Sidst opdateret 28. juni 2017

Mange mennesker har det svært, fordi de stiller alt for høje krav til sig selv. Det fylder nemlig meget i vores tid, at vi skal klare os rigtig godt. Vi skal gå efter topkarakterer, gøre flot karriere, se godt ud, være i super god form og i det hele taget have et spændende liv med masser af venner.

Det fylder nemlig meget i vores tid, at vi skal klare os rigtig godt.

Hvis du også kæmper med at stille alt for høje krav til dig selv, så kan du sagtens gøre noget ved det. Det kan faktisk lade sig gøre at blive mindre perfektionistisk. Det kræver tålmodighed, for det kan tage tid at ændre tanker, følelser og vaner, som du har haft længe.

Læs med og få forslag til, hvordan du kan komme i gang med at skrue ned for din perfektionisme.

Sådan skruer du ned for din perfektionisme

 
1. Vær mindre kritisk over for dig selv
Læg mærke til, hvordan du taler til dig selv. Du får det ikke bedre af at tale grimt til dig selv, når du begår en fejl. Det gør kun ondt værre. Så tænk i stedet på, hvordan du ville tale til din bedste ven. Og øv dig så i at være din egen bedste ven ved at behandle dig selv godt og tale pænt til dig selv.

Prøv vores 3-trins guide: Sådan udfordrer du negative tanker om dig selv.

2. Tal med andre om din perfektionisme
Det hjælper at tale med andre om, hvordan du har det. Det kan kræve lidt mod, men du vil tit opleve det som en lettelse.

Ved at tale med andre vil du ofte finde ud af, at der findes andre, der har det ligesom dig. Du er nemlig langt fra alene om at være perfektionistisk. Hvis det er svært at tale med dine forældre, så find en person, som du føler dig tryg ved. Det vigtigste er, at du ikke går alene med dine problemer.

Tal med andre om din perfektionisme

Læs mere i artiklen: 6 gode grunde til at dele dine problemer med andre

3. Øv dig i at acceptere fejl
Hver gang vi begår en fejl, har vi mulighed for at lære. Det er sådan, de store opfindere har opdaget nye fantastiske ting. Mind dig selv om, at vi alle begår fejl, og at det er helt okay, at du også begår fejl.

Opfindere lærer af deres fejl

  • Penicillin blev eksempelvis opfundet ved en fejl af den skotske læge Alexander Fleming i 1928. Sidenhen har medicinen reddet flere hundrede millioner af menneskeliv.
  • Thomas Alva Edison, amerikansk opfinder af elpæren, har sagt:
    ”Jeg har ikke fejlet. Jeg har blot fundet 10.000 måder, der ikke virker.”

4. Accepter dig selv på godt og ondt
Prøv at lade være med at sammenligne dig med dem, du synes, er perfekte, for det gør dig bare utilfreds med dig selv. Og når det kommer til stykket, er andre ikke så perfekte, som vi ofte tror. De har ligesom dig sider, de ikke selv bryder sig om.

Der findes ikke perfekte mennesker.

5. Øv dig i at have mindre kontrol
Første skridt er at begynde at lægge mærke til, hvornår du har behov for kontrol. Er det i bestemte situationer? Når du mærker behovet, så kan du øve dig i at give slip. Det kan være en hjælp lige at stoppe op og tage et par dybe vejrtrækninger. Og så kan du øve dig i at sige pyt. Jo flere gange du gør det, jo mere vil det lykkes dig at slippe kontrollen. Vi ved godt, at det er vildt svært. Så vær tålmodig, for det tager tid at lære.

Selvom kontrol gør dig tryg og giver dig en følelse af at have styr på dit liv, vil du opdage, at meget af det, du frygter vil ske ved at slippe kontrollen, slet ikke sker. Desuden kan du jo heller ikke kontrollere alt her i livet, så hvorfor ikke give lidt slip?!

Der er flere fordele ved at give slip på kontrollen. Når du ikke kæmper så hårdt, vil du opdage, at tingene har det med at falde på plads af sig selv. Du kan også opleve, at du vil føle dig mere fri og få flere gode ideer. Du får skabt mere plads til sjove oplevelser.

Øv dig i at have mindre kontrol

John Lennon
”Life is what happens to you while you’re busy making other plans”

6. Find ud af hvad der gør dig glad
Når perfektionismen kammer over, kommer pligter og bekymringer til at fylde mere og mere. Og så er det nemt at glemme alt det, der gør én glad lige her og nu. Men det er vigtigt, at livet ikke kun består af pligter, for der skal også være plads til de ting, der gør dig glad. Så brug tid på at finde ud af, hvad der gør dig glad. Måske kan disse spørgsmål hjælpe dig:

Få hjælp til at håndtere din perfektionisme

Mange ser det som et svaghedstegn at række ud efter hjælp. Det er det ikke. Vi har alle brug for hjælp af og til. Fylder perfektionisme alt for meget i dit liv, så er det klogeste, du kan gøre, at tale med andre om det.

Du kan også få hjælp på din skole eller dit uddannelsessted. Læs mere om det her: Få hjælp på skole og uddannelsessted.

Endelig kan du skrive til Mindhelpers brevkasse eller få hjælp andre steder på nettet – se vores oversigt over hjælpetilbud til unge.

Læs også: Værd at vide om perfektionisme og Er jeg perfektionist?

Del
Facebook Twitter Mail SMS

Var artiklen nyttig for dig?

Op
Ned

Tak for din feedback

Fortæl gerne, hvorfor du pegede tommeltotten op eller ned.

Mange tak

Vi sætter stor pris på dit input.

Brevkassen

Få råd fra en Mindhelper

Profilbillede
Cecilie Juul Hinze
Psykolog
Profilbillede
Camilla Vestergaard Havsteen
Psykologistuderende
Profilbillede
Thomas Stensgaard Skare
Psykologistuderende
Skriv til brevkassen
Brevkassen
Se flere spørgsmål