Hej brevkasse.
Jeg ved ikke om i ved noget om det her. Men jeg har søgt overalt på nettet og kan ikke finde noget.
Jeg er ret sikker på af jeg ikke har nogle brystvorter. På nettet står der at man kan have indadvendte osv. Men hos mig er der intet. Kun noget som ligner gammelt hud eller snavs i sådan en lille klup. Og sådan har det været så længe jeg kan huske. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre!? Nogle gange falder den lille klup af og så er der noget inden under som ligner en mikro brystvorte, og det gør mega ondt. Er det farligt? Og får jeg nogensinde rigtige bryster? Ved ikke hvad jeg skal gøre!

(15 år)
Kære du
Det lyder til at du står i en ubehagelig situation, hvor det kan være svært at vide hvad man skal gøre. For hvis man først er blevet usikker eller i tvivl om noget, kan det hurtigt fylde rigtig meget.
Derfor forstår jeg også godt, at du først har prøvet at søge overalt på nettet og nu rækker ud efter hjælp. At spørge om hjælp, er det bedste du kan gøre, hvis der er noget, hvor du ikke er sikker på, hvad du skal gøre.
Alle brystvorter er forskellige
Som du selv skriver og har søgt dig frem til, så kan brystvorter ser enormt forskellige ud. Nogle har store brystvorter der fylder det meste af brystet, nogle er meget små og nogle har brystvorter, der er et sted midt imellem.
Nogle slags brystvorter er mere udbredte end andre, men alle slags brystvorter er lige smukke. Derfor er der heller ikke nogen brystvorter, der er bedre at have end andre.
Prøv at snakke med din læge om det
Du spørger, om det er farligt og om du nogensinde får rigtige bryster. Det er desværre ikke noget, som vi i Mindhelper ved særlig meget om. Derfor er det bedste, du kan gøre, at tage et smut forbi lægen.
Læger ved nemlig rigtig meget om kroppen, så de kan være gode at snakke med, hvis der er noget som gør ondt eller hvis du føler, at det ikke ser ud som det skal. Derfor er jeg sikker på, at hvis du tager til lægen, så kan du få svar på alle dine spørgsmål.
Hvis det er svært at gå til lægen
Hvis du ikke har lyst til at have dine forældre med til lægen, så behøver du det heller ikke. For når man er 15 år gammel, må man godt selv gå til lægen.
De er ofte rigtig søde og hvis du synes det er svært at forklare, hvad der er galt, så kan du bare vise dem dit brev til os. Der forklarer du det rigtig godt.
Hvis du har lyst til at vide mere om, hvordan man går til lægen selv, så kan jeg varmt anbefale dig vores artikel: Alt du skal vide om at gå til lægen, når du har det svært. I den får du nogle gode råd, samt svar på typiske spørgsmål om at gå til lægen.
De bedste hilsner fra en Mindhelper