Hej Mindhelper
Hej, jeg er kommet til at kysse med min bedste venindes ex kæreste. Det er over et år siden de slog op men ved også hvor hårdt det var for min veninde at komme over ham ex’en og mistænker også at hun ikke helt er kommet over ham endnu.
( det var btw til en fest og jeg var meget fuld)
Drengen har efterfølgende skrevet til mig flere gange og hørt om vi ikke skulle kysse igen til en ny fest. Men jeg er ved at dø over dårlig samvittighed og er SÅ bange for at det kommer ud.
Det er kun ham fyren og en af hans venner som var til stede som der ved til kysset. Men jeg ved slet ikke hvad jeg ville gøre hvis det kom ud.
Hvordan kan jeg undgå at det kommer ud? Og hvordan lever jeg med mig selv efterfølgende?

(15 år)
Hej med dig
Det lyder til, at du står i en rigtig svær situation, hvor det kan være svært at vide, hvad der er det rigtige at gøre.
For på den ene side er de jo ikke kærester mere og det er lang tid siden, de var det. Men på den anden side virker det til, at det var et rigtig hårdt breakup for din veninde og hun er ikke helt kommet sig over ham.
Den dårlige samvittighed
Du skriver, at han efterfølgende har skrevet til dig flere gange og gerne vil ses igen til en ny fest. Men at du er ved at dø af dårlig samvittighed og bange for, at det kommer ud.
Nogle kloge mennesker sagde engang, at vores samvittighed er ligesom et kompas. Et kompas, som vi kan bruge til at finde rundt i, hvad der er rigtigt og forkert at gøre. Og det lyder måske til, at dit kompas allerede har besluttet sig for, om det var en god ide at kysse med ham eller ej.
Skal du sige det eller ej?
Til sidst i dit brev spørger du, hvordan du undgår at det kommer ud og hvordan du lever med dig selv efterfølgende? Her har du to muligheder: Enten kan du sige det som det er, ellers så kan du lade som ingenting.
Hvis du lader som ingenting, er der en chance for, at du kan få endnu dårligere samvittighed. For ud over at du har kysset med din bedste venindes ekskæreste, så holder du også noget hemmeligt for hende. Og det er aldrig sjovt.
Jo længere tid man går og holder noget hemmeligt, jo mere kan det fylde hos en. Og det lyder allerede til, at det fylder rigtig meget hos dig. Derfor synes jeg også, at du skal mærke rigtig godt efter. For måske er det rareste for dig, at få det fortalt og få sagt undskyld til din veninde?
Hvad hvis det var dig?
En af de bedste måder, at mærke efter om man synes noget er det rigtige at gøre, er ved at spørge: Hvad hvis det var mig selv, hvordan ville jeg så have det?
Hvordan ville du have det, hvis du fandt ud af at din bedste veninde havde kysset med din ekskæreste? Ville du blive ked af det og ville du helst have at hun selv fortalte dig det?
For hvis du ikke fortæller hende det, er der en chance for, at hun selv finder ud af det gennem andre. Og så er det måske bedre selv at sige det. Så kan I også få en rigtig god snak om det.
Hvis du beslutter dig for at fortælle hende det, kan jeg varmt anbefale dig vores guide: Sådan snakker du med din ven om svære ting. Her finder du nogle gode råd til, hvordan man tager hul på snakken.
Har du snakket med nogle venner om det?
Når man er i en situation, hvor man ikke ved hvad man skal gøre, kan det være en rigtig god ide at snakke med nogen andre om det. For ofte så er det nemmere at finde hoved og hale i det hele, når man deler det med andre.
Jeg kommer derfor til at tænke på, om du har prøvet at snakke med nogle af dine andre venner om det? Jeg ved godt, at du ikke vil have at det skal komme ud, men måske kunne du snakke med en som du stoler på.
Det kunne fx være en af dine venner, som kender hende godt. De ved, hvordan hun er, og måske har de nogle gode råd til, om du skal sige det eller ej.
De lytter altid hos Girltalk
Hvis du føler, at det kunne være rart at snakke med nogen, som slet ikke kender dig eller din veninde, er du altid velkommen hos Girltalk. Hos Girltalk sidder en masse rigtig dygtige og søde frivillige, som er vant til at snakke med piger, som står i en svær situation.
Derfor kan de også være rigtig gode at snakke med, hvis du stadig er i tvivl om, hvad du skal gøre.
Det er gratis og du kan være helt anonym, hvis du har lyst til det. Du kan fange dem enten på deres chat eller sende dem en sms.
Det kan være enormt ubehageligt at gå rundt med dårlig samvittighed over noget man har gjort. Derfor håber jeg også, at der er nogle af de råd og overvejelser i mit svar til dig, som du kan bruge. Jeg sender de bedste tanker din vej og håber du finder ud af det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper