Hej Mindhelper
Min veninde og jeg er lige slået op som veninder. Hun har været rigtig modbydelig mod mig og sagt jeg vil blive ved med at miste mine veninder fordi jeg kun har 1-2. Men jeg har bare altid været en med få tætte og ægte. Men ddt er rigtigt jeg har mistet mange veninder men det fordi vi ikke passede sammen/mistet kontakten fra efterskolen. Men det gør mig så ked af det hun siger det og er begyndt tro der noget galt med mig og jeg mister veninder

(20 år)
Hej med dig
Det er aldrig rart, når nogen man holder af, siger grimme ting til en. Derfor forstår jeg også godt, hvis du synes det var modbydeligt, at din eksveninde sagde, at du ville miste de 1-2 venner du har.
Der er mange måder at have venskaber på
Du skriver, at du altid har været en som havde få venner, men nogle som du både var tætte med og som er ægte.
Det er helt forskelligt, hvor mange og hvor gode venner vi hver især har lyst til at have. Nogle kan godt lide at kende alle omkring dem og har som sådan ikke noget imod, at de ikke nødvendigvis er så tætte.
Andre har det helt modsat. De vil helst være enormt tætte med deres venner og har derfor heller ikke noget imod, at det måske ikke bliver til mere end en håndfuld venner. For dem er det kvalitet over kvantitet, når det kommer til venner.
Begge dele er normale og det er helt okay, om man er til det ene eller andet.
Du kender dig selv bedst
Selvom vi kan føle os trygge og sikre i vores prioritering af venskaber, kan det alligevel vække noget i os, hvis nogen kalder os ud på det. Pludselig bliver man i tvivl, om den måde man har venner på er den rigtige og om man burde have flere eller færre venner?
Men heldigvis er der en person, som kender os bedre end nogle andre. Det er os selv. Det er dig, som ved bedre end nogen andre, hvad du har brug for og hvad du ikke har brug for. Derfor er det også dig, som skal bestemme hvor mange venner du har.
Så selvom at din eksveninde kalder dig ud på at have få venner, så husk på, at som du selv skriver, så har du altid været typen som har få, men gode og nære venskaber. Og det er der absolut ikke noget galt i.
Venskaber kommer og går, men det er aldrig helt slut
Det er helt naturligt, at venskaber kommer og går i løbet af vores liv. Nogle er man kun venner med i perioder, nogle er for livet og andre er et sted midt i mellem. Men fælles for alle er, at selv hvis venskabet ebber ud, betyder det ikke, at man aldrig kan blive venner igen.
For selvom man mister kontakten og stopper med at ses, betyder det ikke, at venskabet er slut for altid. Nogle gange støder man ind i hinanden efter noget tid, begynder at snakke sammen igen og så pludselig er man gode venner igen.
Så selvom nogle af dine venskaber fra efterskolen sluttede fordi I mistede kontakten eller ikke passede sammen, betyder det ikke, at I aldrig skal ses igen.
Har du snakket med dine andre venner om det?
Her til sidst vil jeg høre, om du får luftet dine tanker og bekymringer med nogen omkring dig? Det kunne fx være nogle af dine andre gode venner. Måske kunne du tage fat i dem og fortælle dem, hvordan du har det?
Jeg ved ikke, om de kender din nu eksveninde, men de kender dig og har måske nogle gode råd til hvad du kan gøre for at komme videre. Det kan nemlig være rigtig rart at få støtte fra dem, man holder af, når ting bliver svære.
Det kan være svært at miste en af sine venskaber, når man er typen der har få, men tætte venner. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, som du kan bruge. Jeg sender de bedste tanker din vej.
De bedste hilsner fra en Mindhelper