Det kan være utroligt hyggeligt, at være sammen med min familie, men så snart der er noget galt, er det altid MIG, der får skylden. Min mor kan stå og råbe mig i ansigtet, og i sidste ende skubbe mig.
Hej,
Min mor kan blive så sur, at hun skubber mig.
Hver gang jeg har sagt det til hende, får hun det i sidste ende til at lyde som om det er mig er er noget galt med.
Jeg har længe gået og tænkt på at jeg ville bo et andet sted, men eftersom jeg kun er 14 er mulighederne ikke de største.
Det kan også været utroligt hyggeligt at være sammen med min familie, men så snart der er noget der er galt, er det altid MIG der får skylden.
Min mor kan stå og råbe mig i ansigtet og i sidste ende skubbe mig. Det begynder at ske tiere og tiere,
Jeg vil ikke have det sådan her længere

(Pige, 14 år)
Kære pige på 14
Det lyder da helt vildt hårdt, at skulle bo i et hjem, hvor din mor råber af dig og skubber dig. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker med os.
I Danmark må man ikke skubbe eller slå sine børn. Det står blandt andet i det der hedder børnekonventionen, som er et regelsæt, der beskytter børns rettigheder. Der står, at børn har ret til ikke at blive udsat for vold. Det må din mor heller ikke, og derfor er det faktisk ulovligt, når hun skubber dig.
Når man oplever at blive udsat for vold, eksempelvis ved at blive skubbet, så er det en god idé, at sige det til nogen – så du, og måske din familie, kan få noget hjælp. Det skal selvfølgelig være rart for dig at bo hjemme, og ellers skal du have noget hjælp, så du kan komme til at bo et andet sted. Måske har din mor også svært ved at forstå, at det hun gør, ikke er okay. Derfor er det nok også en god idé, hvis der er nogen, der kan hjælpe din mor med at forstå, hvorfor hun ikke må skubbe dig. Og at det gør rigtigt ondt på dig, og hun skal lade være. Du kan prøve at læse mere om, at opleve vold i familien her. Desværre er der stadigvæk ret mange unge/børn, der oplever vold i hjemmet – faktisk ca. hver 6. Derfor er det også vigtigt, at vi bliver gode til at snakke om det – for det er aldrig barnet eller den unges skyld – og du har ret til, at blive behandlet ordentligt, og få den hjælp du skal bruge.
Hvem kan du snakke med?
Mit bedste råd til dig er, at snakke med nogen om, hvad der sker hjemme hos jer. På den måde kan du finde noget hjælp og støtte, så der kan blive taget hånd om de problemer, der er derhjemme. Det kan være rigtigt svært, at skulle fortælle andre, at man ikke har det godt derhjemme. Men det er altså en god idé at gøre alligevel. For det er den måde, hvor du kan blive hjulpet.
Tag fat i en lærer/ sundhedsplejerske
Det første jeg tænker, at du kan gøre er, at tage fat i lærer eller sundhedsplejerske. Hvis der er en lærer (eller anden voksen) på din skole, som du er tryg ved, så synes jeg du skal prøve at snakke med dem, om hvad der sker hjemme hos jer. Skolen skal faktisk hjælpe dig, hvis du fortæller dem at du har problemer – og de vil for det meste også rigtigt gerne hjælpe til. De vil jo også gerne have, at du har det godt.
Jeg skriver lige et par sætninger til dig, som du kan bruge til at åbne samtalen, hvis du synes det er svært.
“Hej (lærer/ voksen), jeg har brug for, at du hører på hvad jeg siger. Det er rigtigt vigtigt, og jeg har brug for hjælp. Der sker nogle ting hjemme hos mig, som jeg ikke ved, hvad jeg skal gøre ved.”
Jeg tænker, at hvis du begynder samtalen med, at sige noget lidt lissom det, jeg har skrevet ovenover – så skal de nok høre efter, hvad du har at sige. Ellers kan du også prøve at læse denne guide til, hvordan man taler om svære ting med voksne. Der står godt nok forældre i artiklen, men jeg tænker, at rådene kan bruges på alle voksne. Det vigtigste lige nu er, at du får snakket med nogen. For det er alt for meget for dig, at skulle gå med helt alene.
Skriv et brev
Hvis du synes, at det bare er alt for svært, at snakke med en lærer om det, så kan du skrive det i stedet. Du kan skrive et brev og fortælle de ting, som du har fortalt her, og så give det til den lærer, sundhedsplejerske eller anden voksen, som du føler dig mest tryg ved.
Tag fat i en anden voksen
Hvis du synes det kunne være rarere, at snakke med en anden voksen end dem over på skolen, så kan du også gøre det. Det vigtigste er bare, at du får fortalt det til nogen. Måske det kunne være et andet familiemedlem, en sportstræner eller en helt tredje, som du måske kommer til at tænke på. Du kan også få rådgivning hos kommunen. I den her artikel, ved punkt 4, kan man taste sit postnummer ind, og så kan man se, hvor man kan gå hen for at få hjælp ved ens kommune.
Kontakt Bryd Tavsheden
Bryd Tavsheden er en forening, som kan hjælpe mennesker, der oplever vold eksempelvis i hjemmet. De tilbyder blandt andet rådgivning, hvor man kan ringe ind, skrive til dem eller chatte med dem. Så kan man få hjælp til hvad man skal gøre, stille spørgsmål og få rådgivning. Det kan man gøre anonymt, hvis man synes det er rarest. At være anonym betyder, at man ikke behøver fortælle hvem man er, eller hvad man hedder – lissom her i brevkassen. De er rigtigt rigtigt søde, og man må altid kontakte dem – uanset hvad ens problem er. Så du kan være helt tryg ved dem. Måske kunne det være en god løsning for dig?
Tag fat i Headspace
Et andet sted man også kan få hjælp, er hos Headspace. Headspace er en frivillig forening, som rådgiver unge om deres problemer. Der ligger en Headspace i de fleste større byer, så måske ligger der også en i nærheden af dig – du kan se det inde på hjemmesiden. I Headspace er de vant til at tale om alle slags problemer, og deres frivillige er super søde, og gode til at hjælpe. Der kan du være helt tryg ved at komme, og du kan være anonym. De har også en chat man kan skrive til, hvis du synes det er rarest.
Det er ikke okay at skubbe sine børn, og derfor skal der selvfølgelig være nogen der hjælper dig, så du ikke behøver opleve det længere.
Jeg håber du kan bruge mit svar, og at du beslutter dig for, at snakke med nogen om, hvad der sker hjemme hos jer. Jeg er sikker på, at du nok skal få hjælp, hvis bare du snakker om det. Jeg ønsker dig alt held og lykke.
De varmeste hilsner fra en Mindhelper