Hej brevkasse
Jeg har haft svært med at sige det til nogle, så det er meget rat at kunde skrive det til nogle på en måde.
I min klasse er jeg venner med alle pigerne og jeg er tætter med eb af dem.
Jeg har kun fået gode karakter min krop har jeg fået det godt med igen og jeg er ikke så indadvendt mere.
Men når jeg kommer hjem er jeg lige ved at få et sammen brud vær gang der er nogle der hæver stemmen lidt eller siger det må du ikke eller stiller mig mange spørsmål om mit liv, så hvad skal jeg gøre?

(14 år)
Kære du
Først og fremmest vil jeg starte med at sige til dig, at jeg er rigtig glad for, at du har skrevet herind og delt, hvordan du har det. For det lyder til, at tingene fylder meget hos dig. Og det skal du bestemt ikke gå med alene.
Det giver mening
Du skriver, at du har nogle gode venner i din klasse, får gode karakterer, har fået det godt med din krop og ikke længere er så indadvendt. Det lyder til, at der er flere ting, som du oplever, går rigtig godt i dit liv lige nu, og det er mega dejligt. Men samtidig kan det også være hammersvært, når man har det sådan, og så oplever, at der ikke skal så meget til at skubbe en ud af kurs, når man kommer hjem. For det kan være ret frustrerende, hvis man egentlig har haft en god dag, og det hele så falder til jorden, fordi man kommer hjem og nogen hæver stemmen eller fyrer en masse spørgsmål efter en. Derfor tænker jeg også, at det er helt naturligt, at det fylder hos dig.
Og langt de fleste mennesker synes, at det kan være ret ubehageligt, når andre hæver stemmen overfor dem. Derfor er det også helt normalt at reagere på det. Og når man har været af sted i skolen en hel dag og brugt en masse energi, så kan det også være ret overvældende at få skudt en masse spørgsmål efter sig. For måske er ens batterier lidt flade efter en lang skoledag, og så skal der ikke så meget til, at bæret flyder over, og man bliver overvældet. Derfor tænker jeg også at din reaktion egentlig er ret normal, og noget som rigtig mange unge kan nikke genkendende til.
Mindfulness kan give mere ro
Men selvom det er en normal reaktion, kan det godt være ret træls at have det sådan. Derfor tænker jeg også, at mindfulness måske kunne være noget for dig. Mindfulness kan nemlig hjælpe en med at få indre ro, lade batterierne op, og slappe af. Og når ens batterier bliver ladet mere op igen, oplever mange at de ikke helt lige så let bliver slået ud af kurs. Derfor tænker jeg også, at det måske kunne være en god hjælp for dig. I vores artikel 4 mindfulness-øvelser, som du kan prøve i dag, står der lidt mere om, hvad det er for noget, og så er der fire videoer som guider dig igennem øvelserne. Hvis du har lyst til at dykke endnu mere ned i mindfulness, kan jeg også varmt anbefale dig at tage et kig på vores online-forløb om mindfulness. Det er et 10-dages forløb, som også har en masse gode videoer og teknikker til mere ro.
Snak med dem, som hæver stemmen og stiller spørgsmål til dig
Jeg kommer også til at tænke på, om du har fortalt dem, der hæver stemmen og stiller spørgsmål til dig, at det faktisk påvirker dig ret meget, og gør dig ked af det? Ellers tænker jeg nemlig, at det kunne være en god ide at gøre. For det er helt okay at sige fra, hvis man kan mærke, at det de andre gør er for meget for en. Og nogle gange er de andre heller ikke klar over, hvordan det egentlig påvirker en, og så kan det være ret godt at få sagt. Så kan det måske også være, at I kan få en snak om, hvordan I kan gøre sådan, at det er rart for jer alle sammen at være derhjemme.
I vores artikel om at sætte grænser, står der nogle gode råd til, hvordan man kan sige fra på en god måde. Så måske der er noget i den, som også kunne være hjælpsomt for dig?
Nogle unge synes også, at det kan være lidt svært at få fortalt dem omkring sig, hvordan de egentlig har det, og hvordan de andres adfærd påvirker dem. Hvis du også har det sådan, tænker jeg måske, at der er et råd eller to i vores guide til at snakke med forældre om svære ting, som også kunne være en god hjælp på vejen. Og rådene kan også sagtens bruges, selvom det er en anden, som man skal snakke med.
Snak med en anden voksen
Hvis det slet ikke dur, at snakke med dem derhjemme, kan du også snakke med en anden voksen. Det kan fx være din yndlingslærer, en god vens mor eller en helt tredje, som du er tryg ved. Det vigtige er nemlig bare, at du får snakket med en voksen om det. Så du ikke går med det svære alene.
Snak med dine venner om det
Jeg tænker også, at det kunne være en rigtig god ide at snakke med nogle af dine venner om, hvordan du har det. For rigtig mange unge kender til det med, at der sommetider ikke skal så meget til at få bæret til at flyde over. Derfor tænker jeg også, at der måske er nogle af dine venner, som også har prøvet at have det sådan. Og så kan det være, at I kan snakke lidt om det, og om hvad de har gjort og om der er noget, som har hjulpet dem. Og uanset om de har prøvet det eller ej, så vil langt de fleste venner rigtig gerne lytte og støtte, når man fortæller dem om noget som bøvler. Derfor kan det også være rigtig rart og lettende at dele sine tanker med ens venner.
Du er altid velkommen hos Headspace
Hvis du tænker, at det kunne være rart at snakke med nogle helt andre om det, er du også altid velkommen hos Headspace. Hos dem sidder der nemlig en hel masse søde og rare frivillige klar til at hjælpe og lytte. Og de frivillige er vant til at snakke med unge, som har det svært. Derfor kan de også være rigtig gode at snakke med, når man oplever, at man er ved at bryde sammen, når nogen hæver stemmen eller stiller spørgsmål derhjemme. Der er Headspacecentre i de fleste større byer, og ellers er du også altid velkommen på deres chat, og begge dele er selvfølgelig helt gratis og anonymt.
Det kan være svært at opleve, at man er ved at bryde sammen, når nogen derhjemme hæver stemmen eller stiller spørgsmål til ens liv. Derfor håber jeg også rigtig meget, at der er noget i mit svar, som du kan bruge. Jeg sender de allervarmeste tanker din vej og håber, at du får snakket med nogen om, hvordan du har det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper