Hej Mindhelper
Jeg elsker at snakke med folk og jeg elsker at være i selvskab med andre, men her for tiden (den sidste måneds tid) bliver jeg helt tom når jeg er i selvskab med andre; også min familie. Jeg ved ikke hvad jeg skal sige eller svare og jeg kan slet ikke føre en samtale – jeg har altid haft svært ved at snakke med nye mennesker, der bliver jeg også helt tom – men nu sker det også med folk jeg har tæt på mig. Jeg har trukket mig fuldstændig fra mine omgivelser pga det og det har ført til at jeg nu føler mig meget alene – det skal lige siges at jeg ikke har tanker om at nogen skulle tænke noget om mig hvis jeg siger noget, men jeg bliver bare fuldstændig tom – når jeg har været i selvskab med nye mennesker førhen har jeg imens jeg har været i selvskabet blevet vred på mig selv indeni over at jeg ikke siger noget, for jeg synes det er pinligt og det har ofte også været ret akavet når jeg bare har siddet uden at sige et ord – jeg kan også bagefter gå hjem med vrede på mig selv og følelsen af skam.
nu er det så blevet sådan med alle mennesker og ikke kun nye mennesker og jeg forstår ikke hvorfor det sker, for jeg vil jo gerne snakke med med andre men hvorfor kan jeg så ikke…

(Pige, 20 år)
Hej Pige på 20 år
Det er rigtigt træls, når man ikke rigtigt kan finde på noget at sige, når man er sammen med andre. Så jeg er super glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker.
Det er okay
Det lyder som om, det er blevet super ubehageligt for dig at være sammen med andre, fordi du ikke rigtigt ved, hvad du skal sige. Og så kommer du til at tænke, at det er pinligt eller akavet. Det kan jeg sagtens forstå. For man kan nemt komme til at få en forestilling om, at det er bedst at være den, der hele tiden kommer med sjove kommentarer og har en masse at sige. Så kan man hurtigt komme til at føle sig forkert, hvis man så i en periode ikke lige kan finde på så meget at fortælle, når man er sammen med andre.
Men det er faktisk lige så okay at være den, der ikke siger så meget i et selskab. Måske er man så bare den, der lytter rigtigt meget til, hvad de andre har at fortælle i stedet. Det er lige så meget en måde at deltage i samtalen på, det er bare en anden måde at deltage på. Samtidigt så er det faktisk også tit rigtigt rart at snakke med en, der mest bare lytter. For så føler man virkeligt, at den person man snakker med, er interesseret i at høre, hvad man fortæller. Så måske gør det faktisk ikke så meget, at du ikke har så meget at sige for tiden?
Udfordr dine negative tanker
Jeg lægger mærke til, at du skriver, at der ikke rigtigt er nogle tanker om dig selv, når du skal snakke med andre. Men alligevel så beskriver du faktisk, at der popper en masse negative tanker op om dig selv, når du er i andres selskab. Du bliver for eksempel vred på dig selv, fordi du synes, at det er pinligt og akavet, at du ikke siger noget. Og der tænker jeg faktisk, at du er super hård ved dig selv. For det er slet ikke sikkert, at de andre i selskabet lægger mærke til, at du ikke siger så meget. Så måske kunne det hjælpe at udfordre nogle af de her tanker lidt. Hvad tænker du for eksempel selv, når du sidder i et selskab, hvor der er en, der ikke siger så meget?
Når du bruger rigtigt meget energi på at være sur på dig selv, så bliver det nemlig også svært at følge ordentligt med i samtalen. Og så bliver det måske endnu sværere at finde på noget at sige. Så hvis du nu kunne få udfordret nogle af de her negative tanker, så du ikke blev så vred på dig selv, ville det måske også blive nemmere at finde på noget at sige. Jeg ved godt, at det ikke er spor nemt ikke at blive vred på sig selv. Og det er helt okay, hvis det med at udfordre tankerne er svært i starten. Det vigtigste er, at du øver dig. Jo mere du øver dig, jo nemmere bliver det nemlig. Du kan læse mere om, hvordan du kan udfordre de negative tanker i den artikel, jeg har linket til.
Øv dig
Jeg kan sagtens forstå, at du er kommet til at føle dig meget alene efter, at du har trukket dig fra folk omkring dig. For når du ikke er sammen med de andre længere, så er du jo faktisk alene. Både fysisk men også psykisk fordi du ikke har nogen at dele dine tanker og oplevelser med. Derfor tænker jeg også, at det kunne være en rigtigt god idé at øve dig i at være sammen med de andre igen. Jeg kan godt forstå, hvis du synes, at det lyder svært. Men når der er noget, man synes er svært, så er det en rigtigt god idé at øve sig i at prøve alligevel.
For jo mere man øver sig, jo nemmere bliver det også. Du behøver ikke være sammen med de andre super lang tid til at starte med. Det kan for eksempel bare være, at du bliver sammen med din familie i fem minutter, efter I måske alligevel har spist aftensmad sammen. Og når det så er blevet okay, så kan du måske udvide det til 10 minutter og så videre. Du kan læse mere om, hvordan du kan udfordre dig selv i den artikel, jeg har linket til. Du kan også læse vores artikel med gode råd til smalltalk, hvis du har lyst. Måske er der også noget i den, der kan hjælpe.
Fortæl dem, hvordan du har det
Jeg kommer også til at tænke på, om du mon har snakket med dine venner og din familie om, hvordan du har det? Hvis ikke du har det, så tænker jeg nemlig, at det kunne være en rigtigt god idé. For hvis du fortæller dem, hvordan du har det, så får de også mulighed for at fortælle, hvad de tænker om de ting, som du fortæller. Og måske har de slet ikke de samme tanker om, at du ikke siger så meget, som du har. Samtidigt så kan det også nogle gange bare hjælpe rigtigt meget, at folk omkring en ved, hvordan man har det. Så skal man nemlig ikke bruge en masse energi på at gå rundt og være bange for, om de har lagt helt vildt meget mærke til, at man ikke siger så meget.
Tag fat i Headspace
Du kan også altid tage fat i Headspace, hvis du har brug for at snakke med nogen om det her. Hos Headspace sidder der nemlig en masse søde og dygtige frivillige rådgivere klar til at snakke med dig. Og du kan snakke med de frivillige rådgivere om alt. Hos Headspace er der nemlig ikke noget, der er hverken for stort eller for småt at snakke om. De frivillige rådgivere hos Headspace er vant til at snakke med unge, der synes, at det der med at skulle snakke med nogen, de ikke kender, er lidt svært. Så de skal nok gøre alt, hvad de kan for at hjælpe dig med at få sagt de ting, som du gerne vil have fortalt. Du kan være helt anonym hos Headspace, hvis du helst vil det, så dem kan du trygt tage fat i.
Snak med din læge, hvis det bliver ved
Hvis du bliver ved med at synes, at det er rigtigt svært at være i selskab med andre, fordi du bliver tom og ikke helt ved, hvad du skal sige. Så tænker jeg, at det kunne være en rigtigt god idé at snakke med din læge om det. Din læge er nemlig også uddannet til at hjælpe dig, hvis det er noget psykisk, som er svært. Og din læge kan for eksempel hjælpe dig med at finde ud af, hvor du kan få hjælp til at gøre det nemmere for dig at være i selskab med andre.
Det er super ubehageligt, når man sidder i et selskab og føler sig helt tom for ord. Men jeg håber, at det du kan tage med dig fra mit svar er, at det er okay ikke altid at være den, der siger mest. Og så håber jeg selvfølgeligt, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig lidt.
De bedste hilsner fra en Mindhelper