Jeg har haft depression i over et halvt år. Det bliver kun værre og værre. Jeg har bare brug for nogen at snakke med, som jeg stoler på.
Hej Mindhelper
Jeg ved ikke, hvordan jeg skal forklare det her, men jeg vil dø. Jeg har haft depression i over et halvt år. Det bliver kun værre og værre. Jeg føler, at min kæreste hader mig. engang ville hun hjælpe mig, hvis jeg var ked af det. Nu gør hun det, når hendes veninder siger det til hende. Hun er ligeglad.
Jeg er blevet tildelt en special konsulent af kommunen. Hun skal hjælpe mig med, at vide nået om mine “sygdomme” . Det gider jeg ikke. Jeg vil kun have hjælp med at slippe fra depression. Godt nok har jeg i forvejen ADHD og tourettes.
Jeg får ikke den hjælp, jeg behøver. Jeg føler, at alle er ligeglad med mig. Jeg har bare brug for nogen at snakke med, som jeg stoler på. Mine lærere er ligeglad med mig alligevel.
Jeg har virkelig brug for hjælp.

(Dreng, 16 år)
Kære dreng på 16
Det lyder til, at det er mega svært at være dig. Og at du virkelig har kæmpet meget med depressionen. Derfor er jeg også super glad for, at du har skrevet herind til os og deler dine tanker. Det er et rigtigt fint skridt i retning mod at få det bedre.
Når jeg læser dit brev, så kan jeg godt mærke, at du virkeligt har det svært. Og at du virkelig godt kunne trænge til at få noget hjælp, som giver mening for dig. Jeg vil prøve mit bedste på at komme med forslag i løbet af brevet, og jeg håber, at du vil prøve at læse det med åbent hjerte. For depression er mega svært, og det kan komme til at fylde det hele, når man først er blevet ramt. Derfor synes jeg også, at det er super flot, at du er kommet frem til, at det er en god idé, at snakke med nogen om det hele. Og at det skal være en du stoler på. Det er nemlig et kæmpe skridt i retning mod at få det bedre.
Når depressionen får taget i en
Når man oplever, at blive ramt af depression, så kan det godt føles som om, at alt glæde bliver suget ud af en. Og hele verden bliver pludselig mere grå og trist end man huskede den. Det er helt vildt hårdt, og det kan føles som om, at det aldrig stopper igen. Men selvom det føles sådan lige nu, jamen så kan det altså godt blive godt igen. Du kan eksempelvis prøve at læse Claras historie. Hun var ramt rigtigt slemt af selvmordstanker og depression. Men hun fik hjælp, og har det rigtig godt i dag. Jeg ved godt, at det kan føles rigtigt langt væk for dig lige nu. Men det kan godt lade sig gøre.
Depressionen bilder os en masse ting ind.
Det er fuldstændigt almindeligt, når man har en depression. Det kan være ting som “alle er ligeglade med mig”, “jeg kunne ligeså godt være død”, “Min kæreste interesserer sig ikke for mig” eller “det bliver aldrig bedre”. Men alle disse hårde, negative tanker – det er depressionen der taler. Det er ikke nødvendigvis sandt. Forestil dig, at depressionen er en slags udyr, der er flyttet ind i din krop. En slags monster, som sidder hele dagen og kommer med onde kommentarer, og fylder dig med triste tanker og følelser. Men det monster kan man lære at håndtere. Du kan eksempelvis prøve at læse denne artikel med råd til, hvad man selv kan gøre. Rådene vil ikke få depressionen til at gå helt væk, men de kan måske hjælpe en til, at få en bedre hverdag, mens man får andet hjælp også. Jeg ved godt, at det er meget lettere sagt end gjort. Og du behøver ikke vende hele dit liv på hovedet og prøve alle mulige nye ideer af. Men måske du kan prøve en enkelt af. Se om den virker for dig. Hvis ikke, så prøv en anden.
Nu ved jeg ikke, hvor meget du ved om depression i forvejen, men jeg vil anbefale dig, at prøve at læse artiklerne i vores tema om depression. Jo mere man ved om sin depression, jo lettere bliver det også at håndtere den, fordi man forstår hvad den egentligt går ud på.
Ting hænger ofte sammen
Når vi oplever at have problemer med depression, så kan ens andre problematikker med eksempelvis ADHD eller tourettes godt virke lidt ligegyldige. Fordi depressionen kommer til at fylde det hele. Men det er sådan med psykiske vanskeligheder, at de ret ofte hænger sammen. Altså at depression, ADHD og tourettes godt kan have symptomer, som er viklet ind og ud af hinanden. Du kan forestille dig dine vanskeligheder som en slags tandhjul. Drejer du lidt på det ene tandhjul, så giver det bevægelse i de andre tandhjul. Derfor er det også en rigtig god idé, at gøre sig bekendt med alle sine vanskeligheder, og ikke kun den man føler, der fylder mest. Derfor tænker jeg også, at det er en rigtig god idé, hvis du tager imod specialkonsulentens hjælp. Jeg kunne forestille mig, at specialkonsulenten ved en hel del om depression, og måske også vil kunne rådgive dig om det. Måske kan specialkonsulenten blive en person, som du kan stole på. Og som kan snakke med dig om de svære ting i hverdagen. Så jeg tænker, at det kunne være en rigtigt god idé, hvis du giver hende en chance. Det er helt normalt, at det tager lidt tid, før man har bygget et god fælles forståelse op med en specialist, som kan hjælpe en. Derfor er det også en god idé, at blive ved med at tage imod hendes råd og viden, selvom det kan virke svært og måske meningsløst til tider. Giv det en chance, du har alt at vinde, hvis i kan få sammenholdet til at fungere. Måske viser det sig at være en kæmpe fordel for dig.
Kæresten bakker ud
Jeg kan sagtens forstå, at du synes det er helt vildt hårdt, at din kæreste ikke vil/kan hjælpe dig. Det kan godt føles som et stort svigt, når man er den der har det dårligt. Men det er også vigtigt at huske på, at din kæreste sikkert også oplever, at det er super hårdt. At det er hårdt ikke at kunne gøre det hele godt igen. Og at det er hårdt at se dig være ked af det. Jeg er næsten helt sikker på, at din kæreste rigtigt gerne vil hjælpe dig. Som jeg nævnte tidligere, så kan depressionen godt fyre en masse negative tanker af, som ikke nødvendigvis er sande. Så kan depressionen godt prøve at bilde en ind, at ens kæreste bare er ligeglad med en. Men det også være, at hun har svært ved at overskue hele situationen, og ikke ved hvad hun skal gøre. Det er virkeligt svært at være deprimeret, men det er også virkelig svært, at være den der står ved siden af, og skal prøve at hjælpe. Udover det, så bliver du nødt til at acceptere, at det heller ikke hendes ansvar, at du får det bedre. Det er et alt for stort ansvar at putte over på en ung pige. Hun har også sig selv at passe på.
Jeg tænker, at det kunne være en rigtig god idé, hvis i måske prøvede at snakke om det her sammen. På en kærlig og åben måde. Med det mener jeg, at det er en god idé, hvis i prøver at forstå hinandens sider af sagen. Så du også prøver at finde ud af, hvordan det egentligt har været, at være din kæreste det sidste halve års tid. Jeg synes du skal prøve at læse denne her artikel om at håndtere sine konflikter. Den er egentligt skrevet i forhold til venskaber, men jeg synes sagtens at mange af rådene kan bruges i dig og din kærestes tilfælde. Jeg ved godt, at der sikkert er rigtigt mange følelser i klemme mellem jer i øjeblikket. Så pas godt på, at du ikke bliver enormt vred, hvis I snakker sammen. Det kan være svært, men i vil helt sikkert få mere ud af samtalen, hvis i kan prøve at være åbne og forstående overfor hinanden. Hun er måske også rigtigt ked af det.
Hvis du tænker, at det er en kæmpe mundfuld at skulle få sagt alle de her ting på en god måde. Så kan du overveje at skrive det som et brev i stedet. Når vi skriver de ting ned, som vi gerne vil sige, så har vi ro og tid til at formulere dem på en god måde. Og man har tid til at finde ud af, hvad det egentligt er man gerne vil sige. Hvis det er en løsning, du vælger, så vil jeg anbefale dig, at læse brevet op for dig selv, når du har skrevet det. Det gør det nemmere at høre, om man har formuleret noget uheldigt eller aggressivt. Hvor du kan få hjælp
Når jeg læser dit brev, er jeg slet ikke i tvivl om, at du har brug for hjælp. Og jeg synes det er en super god idé, at finde nogle at snakke med, som du kan stole på. Men det er selvfølgelig også en udfordring i sig selv. Så jeg vil prøve at komme med nogle forslag.
Snak med dine forældre
Du nævner ikke noget om dine forældre i dit brev. Jeg tænker på, om det er en mulighed for dig, at snakke med dine forældre om, hvordan du har det? Hvis du stadigvæk bor hjemme, så er dine forældre måske nogle af dem, der er dig nærmest. Og som er i den bedste position til at hjælpe dig. Der kan også være, at de måske har lidt mere overskud end eksempelvis din kæreste. Nogle gange kan vi godt tænker “mine forældre forstår ikke, hvordan det er at være mig”. Og det er sådan set rigtigt nok. Andre vil aldrig kunne vide, præcis hvordan det er at være dig. Men hvis man er åben og fortæller om sine tanker og problemer. Ja så giver man i hvert fald sine forældre de bedste muligheder for at kunne hjælpe.
Tag fat i Headspace
Jeg tænker, at en anden rigtig god mulighed for dig kunne være Headspace. Headspace er et rådgivningstilbud for unge, hvor man kan komme og snakke med en frivillig om, hvordan man har det. Det er muligt at komme til at have længere forløb der, hvor man eksempelvis kommer hver uge og snakker med den samme frivillige. Der er virkeligt mange unge, som er super glade for tilbuddet. Det er ikke som sådan et behandlingstilbud, men mere et støttetilbud, hvor der er nogle der har tid og overskud til at lytte på en. Jeg kan virkeligt anbefale det. Der ligger en Headspace i de fleste større byer. Det er forøvrigt helt anonymt, og du kan være helt tryg ved at kontakte dem. De er super søde.
Depressionslinien
Hvis du gerne vil snakke med nogle, som har stor forståelse for, hvad det vil sige, at have en depression. Jamen så kan jeg anbefale Depressionslinien. Depressionslinien er et frivilligt rådgivningstilbud til folk, som har depression inde på livet. Nogle af de frivillige har selv haft depression, andre har været pårørende. Derfor kan de også være rigtigt gode at snakke med, fordi de har en virkelig god forståelse af, hvad man ofte oplever med depression.
Livslinien
Hvis du oplever at tankerne om at dø begynder at fylde, så skal du kontakte Livslinien. Det er vigtigt, at du tager de tanker seriøst og søger hjælp. Livslinien rådgiver mennesker, som oplever selvmordstanker. De er super søde og virkelig dygtige. Du må også gerne kontakte dem, hvis du har spørgsmål omkring det at være rigtigt deprimeret eller opleve selvmordstanker. Selvmordstanker betyder ikke nødvendigvis, at man har lyst til at dø. Tankerne kommer, fordi man har rigtigt ondt indeni, og ens krop rigtigt gerne vil have, at det holder op. Så kan man godt blive ramt af selvmordstanker, som reaktion på den smerte. Men man kan sagtens få det godt igen, selvom man er ramt af selvmordstanker. Det er bare vigtig, at man søger hjælp. Livslinien kan kontaktes både på telefon, chat og brevkasse. Og du må altid kontakte dem – hellere en gang for meget end en gang for lidt.
Det er mega hårdt at opleve depression. Og det kan virke håbløst, at komme ud af. Men det kan godt lade sig gøre, især hvis man får hjælp på vejen. Jeg håber at mit svar har kunne hjælpe dig lidt på vej, og at du kan bruge mine forslag. Du skal vide, at jeg virkeligt ønsker dig alt det bedste, og jeg krydser fingre for, at det kommer til at gå rigtigt godt for dig.
De aller-varmeste hilsner fra en Mindhelper