Hej Mindhelper
Jeg har haft en relation til en, som både har været venskabeligt og romantisk. I starten kunne vi snakke åbent og kommunikationen var godt. Vi havde meget til fælles, og for første gang var der en der virkede interesseret i mig som den jeg var. Men på et tidspunkt vendte det. Jeg blev vildt usikker på om jeg var god nok, og han lukkede sig om sig selv. Fra vi snakkede hver dag, kunne der nu gå flere dage, før han svarede. Jeg følte at når jeg talte til ham, talte jeg til en mur og i perioden fik jeg det mentalt dårligere.. Efter at have forklaret min psykolog hvordan jeg havde det, sagde hun, at jeg skulle bryde kontakten til ham. Jeg har lige siden været sindssyg ked af det, da jeg følte, at et menneske som betød meget for mig forsvandt ud af mit liv. Jeg har fokuseret på at få det bedre og er begyndt i behandlingsforløb for depression. Jeg vidste, at relationen til ham var en af de ting i mit liv, der fik mig til at få det dårligt, og derfor er jeg i tvivl om jeg skal genoptage kontakten til ham eller det får mig til at få det dårligt igen. Jeg savner ham virkelig meget, men jeg ved ikke om savnet er gengældt og om det resulterer i at min depression bliver forværret.

(20 år)
Kære du
Det er et svært dillemma, du står i. For på den ene side, kan du mærke, at det måske vil være bedst for dig, at holde dig fra din gamle kærlighedsrelation. Og på den anden side, så savner du ham så meget, at det gør dig ulykkelig.
I sidste ende er det din beslutning, om du oplever, det rigtige er at genoptage den her relation, men jeg vil prøve at komme med lidt perspektiver på dette.
Vi kan godt elske noget, som er dårligt for os
Rigtigt mange af os mennesker kommer i løbet af vores liv til at forelske og elske et menneske, som ikke er det rigtige for os.
Det kan der være mange grunde til. Måske fordi personen ikke behandler én ordentligt, vil noget andet med sit liv eller det bare ikke kan fungere, fordi man er for forskellige.
Det ændrer ikke på, at man elsker eller har elsket det menneske højt. For selvom der var dårlige ting, var der også gode ting i forholdet, som gjorde, at man følte sig elsket og set.
Det er normalt så at komme til at tænke lidt i et vægtskåls-princip. Altså, at hvis der bare er nok gode ting i forholdet, så vejer det op for det dårlige. Men sådan fungerer det bare ikke med kærlighed.
En kæreste kan være den mest spændende, søde og betænksomme, men hvis kæresten samtidigt f. eks slår en. Jamen så skal man gå alligevel. For det er ikke okay og man vil aldrig blive ægte glad i relationen, fordi man inderst inde er utryg og ved, det er forkert. Så kan man sige, at vægtskålen aldrig rigtigt vil kunne balancere, fordi fundamentet er skævt.
Jeg tænker, at din tidligere kærlighedsrelation har givet dig rigtigt meget godt. Men er det okay med dig, at han også ignorerede dig og fik dig til at have det så dårligt, at det var med til at gøre dig så ulykkelig? Er vægtskålen stabil på et godt fundament?
Hvis du ikke kan svare klokkeklart JA til det spørgsmål, så overvej, om det vil give bedre mening for dig, at holde dig fra ham. Især i en periode som denne, hvor du måske er lidt ekstra sårbar pga. depressionen.
Det føles som om man bliver tromlet ned – og så bliver det langsomt bedre
Lige nu føles det som om, at det aldrig bliver bedre. For den her sorg har varet længe og længslen efter ham og det nærvær, han engang gav dig, trækker i dig. Det kan jeg sagtens forstå, for det er opslidende og føles som at være blevet tromlet ned af en damptromle.
Savnet vil ikke blive ved med at være så stort, som det er lige nu. Selvom det måske føles lidt som en løgn, når du læser det, så hjælper det at give det tid. Og når jeg læser dit brev, så tænker jeg samtidigt, at det lyder til, at du er på vej i en rigtig god retning.
Du kan læse mere om kærestesorg i vores artikel: Kærestesorg: Sådan kommer du dig over din ekskæreste
Der sker gode ting i dit liv nu
Der sker gode ting i dit liv lige nu. Du fokuserer på dig selv, på at få det bedre og er kommet i behandling for depression. Måske kan det være nok lige nu? Altså at du giver dig selv den her periode til at få det bedre og finde ud af, hvad du har lyst til at bruge din tid og energi på.
Måske er der veninder, familiemedlemmer, hobbyer, kæledyr, arbejde og andre ting, som du holder af, men som har været nedprioriteret pga depression og sorg?
Så hvis det nu ikke skal være ham, du bruger din tid på, hvad kunne så ellers være med til at gøre dig glad, nysgerrig og give dig et pusterum?
Du kan prøve at læse vores artikel: Selvomsorg: Lær at behandle dig selv som en god ven. Måske du kan hente noget inspiration i denne, som kan være med til at give dig lidt ekstra omsorg i den her periode.
Er der nogle, du kan tale med?
Nu fortæller du, at du har en psykolog, som jeg ikke ved, om du stadig går hos? Hvis du stadig gør det, kunne det måske være rart at fortælle psykologen om den tvivl, du går med. At sorgen og savnet fylder meget og du ikke helt ved, hvad du skal gøre.
Det kan være rart, at have lidt mere tid og rum til at finde hoved og hale i det her dilemma end jeg kan tilbyde dig her i brevkassen.
Hvis ikke din psykolog, så er der måske en forældre, en søskende eller en veninde, du kan tale med. Hvis du har mere brug for at tale med en anonymt, så kan jeg også varmt anbefale Headspace, som er en frivillig ungerådgivning, der holder til i de fleste større byer i danmark. De har også en chat, hvis du vil starte der.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, som er hjælpsomt for dig. Og krydser jeg fingre for, at det kommer til at gå rigtigt god med dig. Kram herfra.
De bedste hilsner fra en Mindhelper