Hej
Jeg har det sidste stykke tid følt mig ret presset på alle mulige forskellige områder. Det har specielt været skolen, fordi jeg altid har præsteret godt og fået gode karakterer og derfor er der en forventning til at jeg præsterer (går i 3g). Problemet er bare, at overskuddet ikke rigtig er der til at kunne være ligeså meget med og det er bare svært når jeg samtidig har en følelse af at skulle præstere. Det har f.eks gjort at jeg ikke rigtig har kunne komme i gang med en opgave, da kroppen egentlig helst vil ligge ned med lukkede øjne. Jeg får det dårligt med mig selv når jeg ikke rigtig er med eller ikke forstår noget, hvilket har påvirket lysten til at komme til timerne. Jeg føler også bare lidt et dilemma om hvad det er jeg skal prioritere.
Jeg føler mig generelt også bare tom og kan ikke rigtig se meningen med noget. Jeg har haft perioder hvor jeg har været presset og har egentlig selv kunne klare det, og komne videre fra det. Nu føles det bare konstant som et tomrum. Jeg har prøvet at snakke med studievejlederen, som har skrevet ud til mine lærere. Jeg ved dog ikke hvad jeg selv kan gøre for at få det bedre. Jeg vil egentlig bare være glad 🙁
Kh en presset 18 årig

(18 år)
Kære presset 18 årig
At gå i 3.g er en spændende tid, hvor det sker rigtig meget omkring dig. Der er masser af ting at forberede, glæde sig til og arrangere, i forbindelse med at I bliver studenter til sommer.
Men det er også en enormt stressende tid. I afslutter alle jeres fag, der er massere af eksamener og det pres, som ligger på ens skuldre for at præstere, kan føles større og større.
Du er langt fra alene
Der er rigtig mange unge, som synes at det tredje og sidste år på gymnasiet er det hårdeste. Tre års hårdt arbejde afsluttes og man vil gerne gøre det bedste man kan.
Man har meget om ørene det sidste år i gymnasiet. Presset og forventningerne til en selv og måske endda fra andre, er helt i top. Derfor er det også helt normalt, hvis du føler dig presset her i 3.g.
Manglende overskud – en ond spiral
Når jeg læser dit brev, lyder det til, at du måske er lidt udbrændt eller stresset ovenpå de her gymnasieår. Og når man er udmattet eller stresset, kan det være svært at finde overskuddet til noget som helst. Derfor giver det også god mening, hvis din krop hellere vil ligge ned og sove, end at skrive en lang opgave.
Hvis man mangler overskud, men samtidig har store forventninger til hvordan man skal præstere, kan det hurtigt udvikle sig til en ond spiral. En spiral, hvor man har svært ved at følge med eller forstå undervisning, får så mindre lyst til at tage til timerne, forstår så endnu mindre af undervisningen, bliver derfor hjemme osv. osv.
Når man står i sådan en situation, kan alt godt føles tomt og meningsløst. Men bare rolig, der er stadig håb. Nu handler det måske om for dig, at få en hånd til at få lidt balance i hverdagene igen.
Hvordan kommer du i gang igen?
Det kan være rigtig svært at komme i gang igen, hvis man er faldet helt ud af sin rutine og gode vaner. Derfor kan det ofte være en rigtig god ide, at spørge dem omkring en om hjælp til at kickstarte en.
For ligesom en bil der er gået i stå, kan den ikke bare starte af sig selv, men har brug for at noget andet der kickstarter den. I dit eksempel kunne det fx være dine forældre eller en god veninde, som satte sig ned ved siden af dig og hjælper dig godt i gang.
Derfor kan det være en god ide hvis du fx spørger en veninde “Hey jeg synes jeg sidder lidt fast med opgaven til på fredag. Kan vi eventuelt mødes en af dagene og sætte os ned sammen og kigge på den?”
Har du fortalt dine forældre, hvordan du har det?
Du skriver, at selvom du har snakket med din studievejleder og de har skrevet ud til dine lærere, ved du ikke selv hvad du skal gøre. Hvis du ikke allerede har gjort det, så tænker jeg, at det måske kunne være rigtig godt for dig, at prøve at snakke med dine forældre.
De fleste forældre vil gøre alt hvad de kan for at hjælpe, hvis man fortæller dem, at man har det svært. Derfor tænker jeg også, at det kunne hjælpe dig rigtig meget, hvis du fik luftet dine bekymringer for nogen omkring dig.
Måske har de nogle ideer til, hvordan du kan få bygget en hverdag op, som ikke presser dig mere end du kan holde til.
Luft dine tanker hos Headspace
Hvis du har lyst til at tale med nogen som slet ikke kender dig, så kan jeg varmt anbefale dig Headspace. Hos Headspace sidder der en masse dygtige og søde frivillige, som er vant til at snakke med unge, som går gennem pressede perioder.
Derfor er de også rigtig gode at snakke med, hvis presset i skolen er for højt. Og man ikke ved hvad man skal gøre, for at få det bedre.
Det er gratis og du kan være helt anonym, hvis du har lyst til det. Du kan enten fange dem på chatten eller booke tid til en samtale. Der ligger headspacecentre i de fleste større byer.
Tag en snak med din læge
Hvis du bliver ved med at føle dig tom og har svært ved at se meningen med noget, så tag en tur forbi lægen. Så kan du fortælle lægen, hvordan du har det og så kan I finde ud af, om du skal have noget hjælp.
For selvom du har været presset før og selv kunne komme videre, er det vigtigt at du får det bedre. Og hvis det kræver at du får hjælp fra andre, er det vigtigt at du får det.
Hvis du ikke ved hvad du skal sige til lægen, kan du eventuelt vise hende dit brev til os. Der beskriver du rigtig fint og detaljeret, hvordan du går og har det.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, som har været hjælpsomt for dig. Og så håber jeg du får snakket med nogen om hvordan du har det. For du fortjener at få det bedre og afslutte gymnasiet med et smil på læben.
De bedste hilsner fra en Mindhelper