Hej Mindhelper
Jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre. Jeg har i lang tid (3år+) følt mig trist, at mit liv er meningsløst, haft selvmordstanker on and off, haft svært ved at sove, følt mig alene, mistet min motivation til skole og andre ting (som jeg ellers har elsket), det føles som om mit hjerte er blevet så tungt, at jeg ikke kan trække vejret, jeg føler mig tom, jeg føler ikke den samme glæde ved ting, har svært ved at koncentrerer mig, jeg isolere mig, jeg føler mig rastløs, jeg kan ikke overskue noget så simpelt som at gå i bad, jeg føler mig håbløs, jeg er frustreret over, at jeg ikke kan noget af der jeg plejer at kunne, og det er som om det kun er blevet være i de 3år. Jeg har autisme og overspisning som diagnoser og er fornyelig droppet ud af et studie, jeg virkelig elskede, fordi… tja jeg ved vel ikke helt hvorfor. Jeg har i lang tid tænkt, at jeg måske er deprimeret, men jeg er ikke så god til at snakke med andre om, hvordan jeg har det, så jeg tænkte, det ville være nemmere at skrive, og høre hvad i tænker?

(19 år)
Kære du
Det lyder til, at du er ramlet ind i en super svær periode. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker med os.
Vores humør svinger
Når jeg læser dit brev, så lyder det som om, at det har været rigtig svært at være dig i en ret lang periode nu. Det kan jeg forestille mig, må være super hårdt. Og det kan nemlig være rigtig svært at vide hvad man skal gøre, hvis man for det meste bare føler sig trist og håbløs.
Når man er i en svær periode i ens liv, er det helt naturligt, at ens humør ikke er det samme hver dag. For vi bliver ofte påvirket af de ting, som sker omkring os, og derfor kan vores humør godt svinge lidt. Så hvis man for eksempel har haft en god dag med ens venner, så er det helt normalt, at ens humør føles lidt bedre end det plejer at være. På samme måde, kan man også godt have en rigtig dårlig dag, hvor alting går galt, selvom man ellers er i en god periode. Det jeg prøver at sige er, at det er helt menneskeligt og normalt at opleve perioder, hvor man er mere ked af det end normalt. Men ofte så går det over igen efter noget tid.
Det kan godt blive bedre
Men nogle gange kan de tunge tanker og følelser godt blive ved og fylde så meget, at det går hen og bliver til en depression. Når jeg læser dit brev og dine beskrivelser af, hvordan du har det, kan jeg forstå, at tanken om depression er kommet hos dig. Det lyder til, at det er følelser og tanker, som du har gået med længe. Hvis du gerne vil læse lidt mere om, hvad depression er, kan jeg varmt anbefale dig vores artikel Depression: 13 typiske tegn du skal holde øje med
Hvad tænker vi?
Du spørger, hvad vi tænker om det, du skriver. Først og fremmest, vil jeg starte med at sige, at vi ikke kan sige, om det er depression eller ej. For selvom der måske er mange af de typiske tegn i artiklen, som du kan nikke genkendende til, så skal der nogle folk, som kan sidde sammen med dig, til at vurdere det. Men selvom vi ikke kan sige, om det er en depression eller ej, så lyder det til, at du har det rigtig svært lige nu. Derfor tænker jeg også, at det kunne være en god ide at smutte en tur forbi lægen.
Læger er nemlig uddannet til at hjælpe både når det er noget fysisk, men også når det er noget psykisk, der er svært. Ligesom lægen hjælper os med at finde ud af, om vores ben er brækket, kan læger hjælpe os med at finde ud af, om vi er deprimerede. De fleste læger ved også, at det kan være svært at snakke om. Så de gør ofte deres bedste for, at man kan have en rolig og tryg samtale om de ting, som er svære. Samtidig kan din læge også hjælpe dig med at finde ud af, om der er noget hjælp du skal have.
Deprimeret eller ej, så lyder det til at være nogle alt for svære tanker og følelser, at gå med alene. Derfor er mit bedste råd også til dig, at søge noget hjælp og få snakket med nogen om, hvordan du har det.
Prøv at snakke med nogen om det
Du skriver, at du ikke er så god til at få snakket med andre om, hvordan du har det. Sådan er der mange unge, som har det. Men selvom det er svært kan det være en rigtig god ide at gøre. Så er der måske nogen omkring dig, som du kan snakke med? For at snakke med andre om, hvordan man har det, er nemlig første skridt på vejen imod, at få det bedre. Og de tanker og følelser du har gået med i lang tid nu, er alt for tunge til, at det er nogle du skal gå med alene. Det kunne være en god ven, en af dine forældre eller en helt tredje person. Det vigtige er ikke, hvem du taler med, men at det er nogle som du er trygge ved og stoler på. Mange mennesker oplever, at når de endelig får delt de svære tanker og følelser med andre, så føles det som en tung vægt, som fjernes fra deres skuldre.
Hvis du føler, at du har brug for nogle gode råd til, hvordan du får taget hul på samtalen, så kan du kigge i vores artikler Guide: Sådan snakker du med din ven om svære ting og Guide til at snakke med dine forældre om svære ting. I dem står der nogle super gode råd til, at gribe de svære snakke an.
Jeg kommer også til at tænke på, om du får hjælp til din autisme og overspisning. Hvis du gør, så prøv at snakke med din behandler om, hvordan du har det for tiden. Jeg er sikker på, at han/hun gerne vil lytte og hjælpe dig.
De vil altid lytte hos Headspace
Hvis du ikke har lyst til at snakke med nogen som du kender, kan jeg varmt anbefale dig Headspace. Hos Headspace sidder der en masse super dygtige og søde frivillige, som er vant til at snakke med unge, som har det svært. Derfor kan de også være rigtig gode at snakke med, hvis man går og tænker at man måske er deprimeret og ikke ved hvad man skal gøre. Det er helt gratis, og du kan også sagtens være anonym. Hvis det lyder som noget for dig, kan du enten fange dem online eller besøge dem fysisk. Der ligger Headspacecentre i de fleste større byer.
Det kan være hammersvært at gå med en masse svære tanker og følelser alene. Derfor håber jeg også, at du får snakket med nogen om, hvordan du har det. Jeg sender de bedste tanker din vej og håber du finder ud af det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper