Jeg føler, at den gode del af mig er væk. Jeg har skubbet de fleste af mine gode venner væk, har ikke rigtig snakket med nogen de sidste måneder, udover mine forældre. Det er ligesom om, at jeg går med en maske på.
Hej brevkassen.
Havde sgu aldrig troet at jeg ville komme hertil, men ærligt.. jeg har de sidste 2 år bare gået uden en eneste tanke i mit hovede, jeg føler næsten at livsglæden er væk, jeg er ikke den samme person som jeg var for 2 år siden.
Jeg føler at den gode del af mig er væk.. Jeg har skubbet de fleste af mine gode venner væk, har ikke rigtig snakket med nogen de sidste måneder, udover mine forældre. Det er ligesom at jeg går med en maske på, jeg gør mit bedste for at være glad når jeg snakker med andre, men når jeg er alene, så tager jeg den maske af og er mig selv.. Ked af det, tom, ingen livsglæde, ødelagt i sjælen osv.
Har sagt til mine forældre hvordan jeg har det, og de siger bare at jeg er i en periode af mit liv, hvor tingene er lidt svære, men synes tingene er mere end bare svære, jeg smiler aldrig mere, eller noget.
Ved ikke hvad jeg snart skal gøre af mig selv.

(Dreng, 19 år)
Kære dreng på 19
Det lyder til, at du har det rigtigt svært i øjeblikket, og at følelsen af tomhed fylder rigtigt meget for dig. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker.
Du er helt normal
Det er helt normalt, at du er anderledes nu, end da du var 17. Sådan skal det jo helst være. Vi udvikler og ændrer os, som vi bliver ældre. Men det er selvfølgelig ikke meningen, at man skal gå rundt og føle sig tom og uden livsglæde. Du skriver, at den gode del af dig er forsvundet. Men altså, selvom det måske føles sådan, så forsvinder den aldrig helt. Den er måske bare pakket lidt væk i øjeblikket. Jeg vil prøve at komme med lidt råd og refleksioner til, hvad du kan gøre nu.
Måske har du haft brug for en pause?
Nogle gange har vi brug for at trække os i en periode, og måske er den periode ved at være slut nu? Det kan være rigtigt sundt, at stoppe op og holde fokuset på sig selv i en periode. Hvis man har brug for lige at slappe lidt af, og finde sig selv. Derfor er der ikke noget mærkeligt i, at du måske ikke har haft så meget interesse i dine gamle venner i løbet af de sidste par år. Måske har du haft brug for, at få alting lidt på afstand? Men det kan være hårdt, at blive ved med, at være meget alene. Vi mennesker er nogle flokdyr, og derfor fungerer vi ofte bedst, hvis vi føler, at vi er en del af et fællesskab. Så man kan godt opleve, at miste livsglæden, hvis man er meget alene. Også fordi, at man så har rigtigt meget tid til at tænke over, hvordan man har det. Derfor synes jeg også, at du skal have meget ros for, at have snakket med dine forældre omkring, hvordan du har det. Det kan nemlig være ret svært, at tage det skridt, men det er en rigtig god idé.
Hvad har ændret sig?
Jeg kommer til at tænke på, om der er noget, der har ændret sig? For du skriver jo, at den her forandring er sket for ca. 2 år siden. Derfor tænker jeg, om der er noget, der har gjort, at du pludselig begynder at opleve de her følelser? Måske er der sket noget i skolen, mellem venner eller familie, eller noget helt andet. Og det har måske gjort, at du er begyndt at have de her følelser? Det kan være en god idé, at prøve at udforske den tanke lidt mere, for at finde ud af, hvor det kommer fra. Det kan nemlig være med til, at give en et overblik over ens egne tanker og oplevelser. Det kan især være en god idé, at gøre det sammen med nogen. Altså prøve at snakke det ud med en anden. Det vil jeg skrive lidt mere om, senere i svaret her.
Find ud af, hvad der er vigtigt – og prioriter det.
Det lyder til, at du er rigtigt meget alene i øjeblikket. Og det er helt okay, hvis man har brug for det. Men det kan være lidt hårdt, hvis man er meget ked af det. Så kan man godt komme til at lægge meget i sin seng, fordi det er svært at overskue, at gøre noget med sig selv. Måske er det lidt sådan for dig? I så fald kan det være en rigtig god idé, at tænke over, hvad man gerne vil bruge sin tid på. Altså hvad gør (gjorde) dig glad, og hvordan kan prioritere det mere i din hverdag.
Hvis du oplever at være meget passiv. Altså at du ikke føler, at du får så meget ud af dagen – jamen så kan det være en god idé, at planlægge sin dag. Det kan du læse mere om i artiklen, og det er en rigtig fin måde at sørge for, at ens dag ikke forsvinder mellem fingrene på en. Du kan jo overveje at lave en liste over ting, som gør dig glad, eller plejede at gøre dig glad, og så bruge tid på det hver dag. Det kunne måske være noget af følgende:
• Bruge tid med dine gamle venner. Hvis du har nået et punkt, hvor du godt kunne tænke dig, at du var lidt mindre alene. Jamen så kunne det måske være en god idé, at prøve at tage fat i nogle af dine gamle venner. Måske er der nogle ting, som i plejede at lave sammen, som du kan spørge om de har lyst til igen.
• Dyrk motion – hvis man er trist, så er motion et rigtigt godt middel mod det. Det udløser nemlig en masse lykkehormoner i hjernen på en, som hjælper en til at holde humøret oppe. Måske er der en type motion du bedst kan lide, og ellers fungerer gode gåture altså også rigtigt godt.
• Hobbyer – er der nogle hobbyer, som du godt kunne tænke dig at bruge mere tid på? For så kan du jo indlægge et bestemt tidsrum til det hver dag.
• Distraher dig selv. Det kan være en god idé, at distrahere sig selv, når man bliver ramt af meget negative tanker og tristhed. Så får man tankerne over på noget andet, og så mærker man ikke tristheden lige så meget.
Uanset hvad det er, der gør dig glad i din hverdag. Så er det en rigtig god idé, at være ekstra god til at prioritere det, når man er nede. Nu kan det selvfølgelig godt være, at du tænker “jamen de ting gør mig ikke glad længere”, og det er selvfølgelig helt okay. Men nogle gange kan vi godt lære at sætte pris på tingene igen. Og ellers så er det også helt fint, hvis man har brug for at prøve noget nyt. Måske er der en sportsgren, musikinstrument, hobby eller helt 4. ting, som du i mange år godt har kunne tænke dig at prøve, men ikke har fået gjort. Jamen så er nu måske det helt perfekte tidspunkt.
Snak med nogen om, hvordan du har det.
Mit allerbedste råd til dig er nok, at snakke med nogen om, hvordan du har det. For det er nogle vildt svære tanker at gå med alene. Når vi taler med andre om vores problemer, så hjælper det os også bedre til at forstå dem. Når man sætter ord på sine tanker, så strukturerer man dem også. Og pludselig er der måske nogle ting, der giver bedre mening for en. Eller nogle ting, man slet ikke havde tænkt på før. Samtidigt kan det også føles som om, at man tager noget af gassen ud af en helt fyldt ballon. Altså at ens problemer simpelthen føles mindre, når man taler om dem. Men hvem kan du så tale med?
Dine forældre
Du har jo faktisk allerede fortalt dine forældre lidt om, hvordan du har det. Og kæmpe ros for det. Det er et super fint skridt mod, at få det bedre. Dine forældre sagde, at det nok er en dårlig periode, du er inde i. Det har de jo sådan set ret i, men du oplever, at det altså også er mere end bare en periode. Derfor tænker jeg, at det kunne være en god idé, at prøve at snakke med dem igen. For det lyder ikke til, at de helt forstår, præcis hvordan du har det. Jeg er næsten helt sikker på, at de rigtigt gerne vil hjælpe dig, hvis de bedre forstår, hvad der sker med dig. Det er ikke sikkert at hverken du eller dine forældre rigtigt forstår, hvorfor du har det som du har. Men måske kan i så sammen prøve at finde ud af, hvad der kan være sket. Og hvad der så skal ske fremadrettet. Du kan læse lidt om, hvordan man taler med sine forældre om svære ting her.
Tag fat i en voksen fra skolen
Du skriver ikke, om du stadig går i skole. Men jeg tænker, at det gør du nok pga. din alder. Hvis det er tilfældet, jamen så kan man ofte godt få hjælp på sin skole også. Du kan prøve at tage fat i den lærer du bedst kan lide, sundhedsplejerske, studievejleder eller hvem du føler dig mest tryg ved. Hvis du siger til dem, at du godt kunne have brug for, at de snakkede med dig og hjalp dig med noget – jamen så er jeg næsten helt sikker på, at de rigtigt gerne vil.
Tag fat i dine venner/ gamle venner
Jeg tænker også, at det måske kunne være rart for dig, at prøve at snakke med nogle af dine venner om, hvordan du har det. De kender dig sikkert rigtigt godt, og savner dig, nu hvor du har været lidt mere væk. Jeg tænker, at du kunne prøve at skrive til en af dem, og høre ad, om de har tid til at snakke med dig. Det vil de sikkert gerne hjælpe dig. De har nok også prøvet, at have perioder, hvor det hele virkede lidt gråt og trist. Måske kan i så prøve at snakke lidt om, hvad der er sket for 2 år siden, og hvordan man kommer videre derfra.
Tag fat i Headspace
Det kan godt være, at du synes det lyder vildt uoverskueligt, at snakke med nogen du kender, om hvordan du har det. Men det er der heldigvis råd for. Du kan tage fat i Headspace. Headspace er en frivillig forening, som varetager rådgivning af unge. De er vant til at tale om alle mulige forskellige problemstillinger, og du kan være helt tryg ved at tage fat i dem. Det er helt anonymt, og der ligger en Headspace i de fleste større byer. Du kan både kontakte dem via chat eller ringe og få en tid til en personlig samtale. De er rigtigt dygtige og jeg kan varmt anbefale dem.
Tag fat i lægen
Hvis du oplever, at det bliver ved med at være svært at få humøret op. Jamen så kan det være en god idé at kontakte din læge. Lægen rådgiver i alle slags problemer, både psykiske og fysiske. Og han/hun er vant til at tale om alt, så du kan være helt tryg ved at kontakte lægen. Så kan dig og lægen sammen finde ud af, hvad der er den rigtige løsning for dig.
Det er helt vildt svært, hvis man oplever, at man ikke har nogen livsglæde. Det kan føles som et stort tomrum inde i en. Derfor er det også en rigtig god idé, at snakke med nogen om, hvordan man har det. Jeg håber du har kunne bruge mine råd til noget, og så krydser jeg fingre for, at det kommer til at gå rigtigt godt med dig fremadrettet.
De varmeste hilsner fra en Mindhelper