Hej Mindhelper
Der er jo mange ting i et liv. Der er nyt nyt nyt. Og det der det jeg har frygt for.
Jeg har angst for det ukendte.
Hvis jeg ikke ved hvad der kommer til at ske, bliver jeg mere nervøs end højst nødvendigt og så ender det med jeg ikke får spist noget den dag osv.
Hvad kan jeg gøre?

(Pige, 14 år)
Hej Pige på 14 år
Det lyder til, at du er lidt overvældet af livet i øjeblikket. Derfor er jeg også super glad for, at du har skrevet herind og delt det med os.
Du skriver, at du har angst for det ukendte og bliver meget nervøs, hvis du ikke ved, hvad der kommer til at ske. Det kan være rigtigt overvældende, hvis der sker en hel masse ting omkring en, som man ikke rigtigt føler, man kan forudse. Så kan man godt opleve, at kroppen reagerer på det med angst eller nervøsitet.
Hjernen holder vagt
Det er sådan, at vores hjerner er lavet til altid at være på vagt. Det kommer helt tilbage fra dengang, vi løb rundt som urmennesker ude på savannen. Der var det mega vigtigt, at vi altid holdt øje med, at der ikke var bjørne eller andet farligt i nærheden. Den funktion har vi stadigvæk, selvom verden ikke er så farlig længere. Og den alarm i hjernen kan godt løbe lidt løbsk, så man bliver nervøs for alt muligt, som måske ikke er farligt. Så fokuserer kroppen så meget på at holde øje, at den blandt andet glemmer at blive sulten. Heldigvis kan man godt slippe lidt af med nervøsiteten igen.
Jeg tænker, at du kan prøve at læse vores nødhjælpskasse til dem, som er alt for bekymrede og vores artikel om at undersøge sine bekymringer, som en detektiv. Der står nemlig en masse gode råd til, hvordan man kan slippe for noget af nervøsiteten. Måske er der nogle råd, som vil passe godt til dig?
Du kan godt klare det
Man kan ikke undgå, at der hele tiden kommer nye ting i livet. Og det kan være mega svært at overskue. Men så er noget af det vigtigste at trække vejret en ekstra gang og huske dig selv på, at det kan du godt klare. Og det er okay, hvis du bliver nervøs og synes det er svært. Sådan har vi det alle sammen en gang imellem.
Prøv at tænk på alle de gange, at du har været nervøs for noget helt nyt. Det kunne være første skoledag, første gang du tog bussen alene eller første gang du skulle ringe til en, som du ikke kendte så godt. Du var sikkert super nervøs, men så efter du havde gjort det nogle gange, så blev du ligeså stille mindre og mindre nervøs. Sådan kommer det også til at være med alle de andre nye ting. I begyndelsen er det svært, men så finder du ud af, at du sagtens kan klare det.
Snak med dine forældre om det
Jeg tænker, at det kunne være en god idé, hvis du snakkede med dine forældre om nervøsiteten. For det kan være rigtigt rart, at have nogle til at støtte sig, hvis det bliver svært. Og måske kunne det være dine forældre? De fleste forældre vil rigtigt gerne hjælpe, hvis man fortæller dem, hvordan man har det. Hvis du har lyst kan du læse vores guide til at snakke med forældre om svære ting.
Tag en tur til lægen
Hvis du oplever, at nervøsiteten bliver ved med at fylde rigtigt meget, og det går ud over din hverdag, så kan det også være en god idé at tage en tur til lægen. For lægen kan nemlig hjælpe en, hvis man har det svært – uanset om det er fysisk eller psykisk. Lægen kan også hjælpe med at finde ud af, om nervøsiteten er blevet til angst. For hvis det er angst du oplever, så kan du sagtens få hjælp til. Du kan eventuelt tage dine forældre med, det kan være rigtig rart, hvis man skal til lægen.
Jeg håber mit svar har været hjælpsomt for dig. Og så krydser jeg fingre for, at det kommer til at gå super godt med dig
De bedste hilsner fra en Mindhelper