Hej
jeg har her de seneste uger været rigtig nervøs, uden at der rigtig har været nogen grund. Når jeg har været nervøs har jeg oplevet at jeg for svært ved at trække vejret og at jeg ryster rigtig meget. Har tænkt lidt over om det kunne være angst men er ikke sikker. Jeg tør heller ikke at sige det til mine forældre, og når jeg har prøvet får jeg bare afvide at jeg skal prøve at lade vær med at blive nervøs. Men det kan jeg ikke for det kommer bare heletiden. Hvad skal jeg gøre?

(14 år)
Kære Du
Det kan være hammerubehageligt at gå og være nervøs uden grund. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind til os, og fortalt om det.
At være nervøs
Nervøsitet er en følelse, som alle mennesker støder på en gang imellem. Den kan titte frem, hvis man fx skal præstere eller prøve noget nyt, men også uden at der egentlig er en grund. Derfor er det også helt normalt, at der kan være perioder, hvor man er mere nervøs end andre. Og heldigvis går det for langt de fleste over af sig selv. Men sommetider har man brug for lidt hjælp til at slippe nervøsiteten. Derfor tænker jeg også, at der måske er noget i vores artikel Nervøs? Få 7 kærlige tips, som kunne være en hjælp for dig?
For nogle bliver nervøsiteten også ved med at sidde i maven og påvirke en. Og så kan det godt udvikle sig til angst. Men jeg kan desværre ikke svare på, om det du oplever er angst eller ej. Det skal der nemlig nogle professionelle, som kan sidde med dig til at afgøre. Men hvis du har lyst, kan du tage et kig på vores artikel om angst. I den står der nemlig lidt mere om, hvad det er, og hvad de typiske tegn på angst er.
Snak med dine forældre
Du skriver, at du bare får at vide, at du skal lade vær med at være nervøs, når du prøver at snakke med dine forældre om det. Det er ikke et særlig fedt råd at få, og det kan godt være ret nederen, når man forsøger at fortælle om noget som bøvler for en, og ens forældre reagerer sådan. Derfor kan jeg også godt forstå, at du bliver frustreret. For som du siger, kan man ikke altid selv styre det.
Men når ens forældre kommer med sådan et råd er det ofte i en god mening. Også selvom det slet ikke føles sådan. Det er tit forældres lidt klodsede måde at prøve at hjælpe en på. Derfor kommer jeg også til at tænke på, om du måske kunne prøve at snakke med dem igen?
Du kan fx sige “Mor, Far – jeg vil gerne fortælle jer om noget, som er svært. Og jeg vil gerne have, at I bare lytter uden at komme med gode råd”.
I vores guide til at snakke med forældre om svære ting står det også nogle gode råd til, hvordan man får åbnet op for snakken. Så måske der også er et råd eller to i den, som du kan bruge?
Snak med en lærer
Nogle andre voksne, som også kan være rigtig gode at snakke med er lærere. For langt de fleste lærere vil rigtig gerne have, at deres elever har det godt. Derfor vil de som regel også gerne hjælpe. I vores artikel om at få hjælp på sin skole, kan du også læse lidt mere om, hvordan ens skole kan hjælpe en, når man har det svært.
Det kan også være, at der er en helt tredje voksen, som du hellere vil snakke med. Det kan fx være en vens mor eller en farmor. Og det er helt okay. Det vigtigste er nemlig bare, at du ikke går med dine tanker og bekymringer selv.
Headspace
Her på falderebet vil jeg også lige tippe dig om Headspace. Headspace er et sted, hvor man kan komme og snakke om det, som fylder for en. De frivillige er vant til at snakke med unge, som har det svært. Derfor er de også rigtig gode at snakke med, når man bøvler med nervøsitet. Det er helt gratis, og du kan også sagtens være anonym. Så dem kan du trygt tage fat i.
Det kan være mega ubehageligt at være nervøs uden grund. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, som du kan bruge. Jeg sender de varmeste tanker din vej, og håber at du får snakket med en voksen om, hvordan du har det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper