Hej Mindhelper
Det er egentlig ret pinligt hvad jeg skriver om. Jeg har haft kigget på nogle tvivlsomme hjemmesider, altså porno, for nyligt og så røg jeg ind på et eller andet pop-up noget som jeg straks gik ud af igen, men så fik jeg en besked om at jeg var blevet udsat for muligvis at have fået en malware på min iPhone og så var der et eller andet count-Down noget og der stod at det kunne hacke ind i mit Facebook eller et eller andet og så skyndte jeg mig at gå ind i indstilling ger og rydde alt webhistorik og sådan og satte min tlf på fly tilstand og sådan noget fordi det havde jeg læst før at det var en god ide at gøre sådan. Nu er jeg virkelig bange for at have fået en virus eller et eller andet på min telefon og jeg vil ikke sige det til mine forældre fordi så skal jeg til at forklare hvordan det skete og sådan. Og det kan jeg ikke. Jeg downloadede også en godt anbefalet gratis VPN fra app store, men tænker at det er for sent at den kan virke til det…
Jeg ved ikke. Jeg er bare virkelig bange for at det er en virus og at jeg skal til at forklare mig for mine forældre..
Vidste ikke hvem jeg kunne få hjælp fra, så besluttede mig for at skrive til jer.

(16 år)
Kære du
Det kan godt være lidt en forskrækkelse, hvis man bliver i tvivl om, om man har fået en virus på sin telefon. Jeg har ikke umiddelbart hørt om nogle, der har fået virus på telefoner, da telefoner er ret godt beskyttet. Men det kan selvfølgelig godt ske.
Prøv at kontakte en websupport
Jeg kan godt forstå, at det måske er lidt et ømtåleligt problem at skulle dele med dine forældre. Du skal dog vide, at det er helt normalt at se porno. Det kan du læse mere om her på sexliniens hjemmeside.
Her på Mindhelper ved vi desværre ikke så meget om virus og malware. Men  jeg tænker, at det smarteste du kan prøve er at kontakt den websupport, som er tilknyttet dit telefonmærke og høre dem ad, hvor nervøs du skal være for, at det kunne være en virus. De får sikkert spandevis af den slags henvendelser om dagen, så de er sikkert helt vant til at svare på spørgsmål om netop dette.
Hvis det nu viser sig, at det rent faktisk er en virus, så kan de sikkert også guide dig til, hvordan du slipper af med den igen.
Jeg håber mit svar hjalp dig lidt på vej. Og krydser fingre for at du er sluppet for virus.
De bedste hilsner fra en Mindhelper