Hej
Jeg starter på højskole efter jul, hvilket jeg har glædet mig til i lang tid, dog er jeg den sidste måned blevet meget nervøs, hvilket også har ført til hovedpine flere gange om ugen.
Jeg har førhen skiftet meget skole, både i folkeskolen men også i gymnasiet, grundet det sociale.
Jeg afsluttede mit sidste år i en klasse, som jeg virkelig godt kunne lide og hvor jeg passede ind (sommer 2021).
Efter det har jeg arbejdet på en arbejdsplads, hvor jeg virkelig også har passet ind, som har været et meget lærerigt år.
Jeg føler ikke jeg nogensinde har været dårlig i sociale sammenhænge, dog bare været meget uheldig, at komme i klasser, hvor jeg ikke passede ind.
Jeg er bange for, at jeg ikke passer ind på højskolen, at jeg skal igennem det samme engang til. Denne gang kan jeg ikke bare skifte ”skole”, da jeg skal betale de sidste penge, den dag jeg starter.
Jeg vil rigtig gerne glæde mig til opholdet, men det sidste stykke tid, har det virkelig gjort mig utryg og bange for, om jeg kommer til at fortryde, bange for om jeg får nogle venner og bange for at jeg ikke bliver glad for det.

(20 år)
Kære Du
Det lyder til, at tankerne om at starte på højskolen fylder en del for dig.  Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind, og fortalt om det.
Nervøsitet
Du skriver, at du i den seneste måned er blevet meget nervøs for, at skulle starte på højskole. Det kan være rigtig frustrerende, når nervøsiteten dukker op. Når vi mennesker bliver nervøse, sker der nemlig en masse ting inden i kroppen – vores puls stiger, vi trækker vejret mere overfladisk, får svedige håndflader osv. Det er kroppens måde at prøve at forbedre os på, at lige om lidt, skal der ske noget, som vi skal være parate til. Nervøsiteten kan være super smart, og den har haft en rigtig god funktion, dengang vi levede på savannen. For den gør, at vi fra et øjeblik til det andet, hurtigt kan reagere, hvis det skulle blive nødvendigt. Og tit præstere vi også lige det bedre, når vi er lidt nervøse.
Men hvis nervøsiteten fylder meget, og er der i lang tid af gangen, kan den også blive drænende. For måske føles det som om, at man hele tiden er på overarbejde. Og det kan være ret hårdt.
Det er normalt
Jeg tænker, at det er helt naturligt, at du kan blive nervøs over, at skulle starte på højskole. For det er et stort skift, hvor du både skal bo et nyt sted, og lære nye mennesker at kende. Derfor er nervøsitet og bekymringer om, hvordan det kommer til at gå også helt normalt at få.
Det giver også rigtig fin mening, at du kan komme til at tænke på, om du vil passe ind. Langt de fleste unge, går nemlig ret meget op i, om andre kan lide dem. Derfor vil man som regel også rigtig gerne passe ind og få venner, når man starter et nyt sted.
Du skriver også, at du har oplevet ikke at passe ind før. Når man har haft sådan en oplevelse, kan den god sætte sig i en. Men som du selv skriver, så har du også haft en masse andre oplevelser, hvor du passede ind, og hvor det slet ikke var noget problem. Derfor tænker jeg også, at der er en god chance for, at du vil passe ind på højskolen. På en højskole går der nemlig ofte en hel del mennesker. Derfor kan man som regel også finde nogen, som man klikker med.
Du kan prøve at kigge på artiklen Undersøg dine bekymringer som en detektiv. Her er der nogle råd til, at udfordre ens tanker, som måske kan være rare for dig at prøve af.
Tal om det
Mit bedste råd til dig er at tale med en, du er tryg ved, om dine tanker. Det kan nemlig være med til at punktere, nogle af de bekymringer, man går rundt med. Og det kan også være rart, at en man kender kan lytte og støtte en. Så har du mon en god veninde, en forældre eller en helt tredje, som du kan snakke med?
Du kan også kigge på artiklen Nervøs? Få 7 kærlige råd. Måske er der et af dem, som kan hjælpe? Jeg tænker måske især råd 2 om, at få mere ro på kroppen, kunne være en ide at prøve af.
Det kan være hårdt, når nervøsiteten fylder. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, som du kan bruge. Jeg sender en masse gode tanker din vej, og håber du får et rigtig godt højskoleophold.
De bedste hilsner fra en Mindhelper