Kære Jer
Jeg starter på studie 1.september men jeg er virkelig nervøs. Sidste år holdt jeg sabbatår og tænkte jeg var super klar til at læse, men nu ved jeg ikke helt. Jeg ved ikke om det fordi jeg ikke har lyst eller er for bange. Sidste år var jeg for bange for at det ville være for sent hvis jeg ikke begyndte nu, men nu efter at have været på ferie og besøgt mig familie, føler jeg at jeg har hele livet og jeg vil gerne nyde det, være sammen med min familie i et andet land. Men jeg skal alligevel lave noget indtil min bror bliver færdig med gym, hvis vi skal flytte. Så jeg kunne godt læse i år, men det gør mig så nervøs med alt det nye. Jeg er så dårlig til nyt, og jeg er bange for at det er for uoverskueligt og atjeg vil begynde at græde. Jeg savner min familie rigtig meget og jeg er bange for at gå flip af deres liv. Jeg føler ikke at mit liv har betydning her i DK og det er så fyldt med bekymringerne, men ikke der over, der var ro i mit hovede. Jeg er så forvirret over hvad jeg skal gøre og jeg er bange for at gøre noget forkert, og om jeg smider mit liv væk, jeg har lyst til græde nu. Jeg kan ikke snakke med mine forældre for de er meget hårde og hvad skulle jeg også sige. v

(19 år)
Kære Du
Det lyder til, at bekymringerne fylder en del hos dig lige nu. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind og delt det med os. For det skal du bestemt ikke gå med alene.
At være nervøs for at starte studie
Du skriver, at du starter på studie d. 1 september, men at du virkelig er nervøs for det. Det kan godt virke ret overvældende at skulle starte på studie og forholde sig til en masse nye mennesker, et nyt sted og noget helt nyt fagligt stof. Derfor er det også helt normalt at være nervøs for at skulle starte. Det tror jeg at næsten alle nye studerende er. Men heldigvis oplever langt de fleste også, at det faktisk er helt okay, når de først er kommet afsted. For tit er det mere tanken om, hvordan det bliver, som kan gøre en nervøs og usikker, og når man så er i det, så oplever mange, at det slet ikke så slemt.
At træffe det rigtige valg
Når jeg læser dit brev, synes jeg også, at det lyder til, at det med at træffe det rigtige valg fylder meget for dig. Når man er ung og skal finde ud af, hvilken uddannelse, som man gerne vil have, hvornår man skal starte, og hvor man skal bo, kan man blive helt overvældet af det. Og det kan godt sætte gang i hel masse bekymringer og hvad-nu-hvis-tanker.
Tit har den slags tanker og bekymringer det også med at rulle afsted som en snebold og vokse sig større og større. Derfor kan det også være en god ide at prøve at stoppe snebolden inden den vokser sig alt for stor. I vores nødhjælpskasse til dig, som er alt for bekymret, står der syv gode råd til, hvordan man kan skrue ned for sine bekymringer. Så jeg tænker, at der måske er et råd eller to i den, som kunne være hjælpsomt for dig?
Man må gerne vælge om
Når man står midt i det og skal træffe beslutningen, kan det godt føles som om, at beslutningen er meget afgørende for ens liv. Men heldigvis kan man sagtens vælge om, hvis det første valg man tog ikke var det rigtige – nogle gange er man nødt til at prøve det af før man ved, om det er det rigtige.
Lav en liste
Når man skal mærke efter og beslutte, hvad der er det rigtige for en, kan det også være en god ide at lave en liste, hvor man skriver, hvad der taler for det ene, og hvad der taler for det andet. For tit bliver det lidt mere overskueligt og nemmere at mærke efter,  når man får det skrevet ned. Du kan lave listen på et stykke papir eller i en note på din telefon.
Snak med dine forældre
Du skriver, at du ikke kan snakke med dine forældre, fordi de er meget hårde, og hvad skulle de også sige til det. Det kan godt føles ret svært, at skulle fortælle sine forældre, at man ikke har det så godt. Sådan har de fleste unge det. Men selvom ens forældre måske ikke direkte kan gøre noget, så oplever langt de fleste alligevel, at det gør alt det svære lidt lettere, når man deler det med andre. Du kan tænke på det lidt ligesom en tung kuffert, som bliver lettere at bære, når der er en, som tager i det andet håndtag, så man ikke skal gå med det hele selv.
Derfor tænker jeg også, at det kunne være en god ide, at du prøvede at snakke med dine forældre om, hvordan du har det. For tit overrasker andre og reagerer bedre, end man er nervøs for, når man fortæller dem, at man har det svært.
I vores guide til at snakke med forældre om svære ting, står det nogle gode råd til, hvordan man får taget hul på snakken.
Snak med dine venner
Jeg kommer også til at tænke på, om du har nogle venner, som du kan snakke med det her om? Det med at være usikker og nervøs for at starte studie er helt normalt. Derfor tænker jeg også, at der måske er nogle af dem, som kender til det. Og så kan det være, at I kan snakke lidt om det. Og uanset om de kender til det eller ej, så vil langt de fleste venner rigtig gerne hjælpe og lytte, når man fortæller dem, at man bøvler med nogle svære ting.
Headspace
Hvis du synes, at det kunne være rart at snakke med nogle helt andre, som ikke kender dig, kan du også tage fat i Headspace. Hos Headspace sidder der nemlig en hel masse søde og rare frivillige klar til at hjælpe og lytte. Derfor er det også et rigtig godt sted, når bekymringerne og nervøsiteten fylder. Det er helt gratis, og du kan også sagtens være anonym. Der er Headspacecentre i de fleste større byer og ellers kan du også altid fange dem på chat.
Det er mega svært, når man skal til at starte på studie, og bekymringerne og nervøsiteten fylder. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, som du kan bruge. Jeg sender en masse varme tanker din vej, og håber at du får snakket med nogen om, hvordan du har det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper