Jeg har svært ved at sove. Og jeg har prøvet mange ting i håb om, at det ville hjælpe. Men det gør det ikke, så jeg er ved at give op på at være frisk.
Hej
jeg er en 19 årer piger der har maget svart ved at søve om natten. Jeg ved ikke hvorfor og jeg håber i kan hjælpe mig.
Vis min krop selv kan bestemme døver den føst fra kl. 1-3 sykker om natten og så vågner jeg naturligt omkring 10-12 om dagen alt efter hvornår jeg kunne falde i søvn. Har prøvet mange forskellige mitoder for at håbe det kunne hjælpe, det eneste der noglelåne hjælpe var de der afslapnings apps til søvn men kun 1 til 2 gang så skulle jeg finde en nu en. Jeg er ved at give op på at være frisk opløbet af dagen på, og kan dårlignok koncentrere mig i skolen ( er ved at falde i søvn) håber virkelig at i kan hjælpe.

(Pige, 19 år)
Kære 19 årige pige
Det er mega træls at have svært ved at falde i søvn. For det er bare så vigtigt for, at man føler sig frisk og oplagt, at man får sovet ordentligt. Så jeg kan godt forstå, hvis du er ved at være træt af det. Og jeg er super glad for, at du har skrevet herind.
Der kan være mange grunde
Det kan være svært at svare på, hvorfor du har svært ved at sove. For der kan være sindssygt mange grunde til, at man slås med ikke at kunne falde i søvn. Der er for eksempel nogen, der har svært ved at falde i søvn, fordi de har super mange tanker i hovedet. Mens andre har svært ved at sove, fordi de drikker Cola eller energidrikke, der indeholder meget koffein, for tæt på sengetid. Men du skal vide, at det er helt normalt at kæmpe med at have svært ved at sove i en periode. Og der er rigtigt mange danskere, der oplever søvnproblemer ind imellem. Så du er bestemt ikke den eneste, der har det sådan. Hvis du vil vide noget mere om de typiske årsager til søvnproblemer, kan du læse den artikel, jeg har linket til.
Du kan prøve en afspændingsøvelseDu skriver, at du allerede har prøvet mange tips. Men nu prøver jeg alligevel at give dig et råd. Og det er at prøve en afspændingsøvelse. Det handler kort sagt om, at du prøver at spænde op i musklerne. Og så slappe af igen. På den måde kan du få en rigtigt god fornemmelse af, hvordan din krop er, når den er afslappet. Og det kan nogen gange hjælpe en med at falde i søvn. Du kan læse mere om afspændingsøvelsen i den artikel, jeg har linket til. Og så vil jeg lige skrive for en sikkerheds skyld, at det er en god idé at snakke med din læge, hvis du har nogle fysiske problemer som for eksempel ondt i ryggen. Du kan også prøve at læse vores artikel, hvor der er nogle gode råd til, hvad man kan gøre, hvis man har svært ved at sove. Det kan jo være, der er noget i den, som du ikke har prøvet endnu.
Snak med nogen
Hvis du ikke allerede har gjort det, synes jeg, at du skal prøve at snakke med nogen om, at du har svært ved at sove. Det kunne for eksempel være dine forældre eller en veninde. Som jeg har skrevet, er det nemlig ret almindelig at kæmpe med søvnproblemer. Og der er rigtigt mange, der slås med det ind imellem. Så det kan jo være, at den person du snakker med, selv kender til det med at have svært ved at sove. Og kan give dig nogle råd, som du måske ikke har tænkt over.
Hvis du har haft svært ved at sove i længere tid, synes jeg også, at du skal snakke med din læge. Både fordi din læge måske kan hjælpe dig med at finde ud af, hvordan du kan komme til at sove bedre. Men også fordi søvnproblemer kan være et tegn på, at der er noget mere galt. Og hvis der er det, er det jo godt at finde ud af det, så der kan blive gjort noget ved det.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig. Og så håber jeg, at du får snakket med din læge, hvis dine søvnproblemer har stået på for længe.
De bedste hilsner fra en Mindhelper