Hej Mindhelper
Hej, jeg er en pige på 16år som har angst og autisme. Jeg går ikke i skole fordi jeg har det svært og har ikke været i skole i 1 år nu. Jeg bliver nemt overvældet. Jeg er MEGA træt hele tiden og føler at jeg ingen energi har. Har i nogle ideer til hvad man kan gøre for at få mere energi?

(16 år)
Hej med dig
Det lyder mega irriterende, at være træt hele tiden og ikke føle at man har noget energi. Derfor forstår jeg også godt, hvis du har brug for nogle gode råd til, at få noget mere energi.
Når man har meget mellem ørene, så bliver man hurtigt træt
Når man har angst og autisme, kan det nogle gange godt betyde, at der ikke altid skal så meget til, før at korthuset vælter. Man kan have tendens til let at blive overvældet og hurtigere få brug for noget fred og ro, end andre mennesker.
Mange oplever også, at de hele tiden har antennerne ude og er opmærksom på, hvad der sker omkring dem. Og når ens hoved hele tiden er på overarbejde, er der ikke noget at sige til, at man er mega træt hele tiden.
Det lyder til, at det også yderligere har været et rigtigt svært år for dig, siden at du ikke har kunne gå i skole. Så derfor tænker jeg også, at det måske er med til at gøre dig ekstra træt.
Hvad kan du gøre for at få mere energi?
Du spørger, om vi har nogle gode ideer til, hvad man kan gøre, så man får mere energi? Heldigvis har vi en masse gode ideer og råd til hvad du kan gøre, for at blive mindre træt og få mere energi i kroppen.
De fleste af vores råd, kan du finde i vores artikel: Træt hele tiden? Pas på de 11 energiskurke!. Her finder du en masse spændende viden om de typiske årsager til konstant træthed og 11 gode råd til hvad du kan gøre mod energiskurkene.
Et af rådene handler fx om, at jo mere energi du brænder af på motion, jo mere energi får du tilbage. Eller hvordan at for mange bekymringer, kan være med til at dræne din krop for energi og at det derfor, kan være en god ide at få nogle teknikker til at håndtere sine bekymringer.
Der er heldigvis mange gode måder at få energi på. Så selvom du ikke føler du har noget energi nu, så er der stadig gode muligheder for, at du kan få energien tilbage igen.
Får du noget professionel hjælp?
Når du skriver at du har autisme og angst, kommer jeg til at tænke på, om du får noget professionel hjælp til det? Hvis du gør det, kunne det være en god ide, at fortælle dem at du går og føler dig træt hele tiden.
Hvis du får hjælp, er jeg sikker på at de også kan hjælpe dig med dit energiniveau. Måske kan de finde årsagen til din træthed eller finde noget andet hjælp til dig.
Prøv at snakke med dine forældre
Jeg kommer også til at tænke på, om du har fortalt dine forældre, hvordan du har det? Måske har de selv prøvet ikke at have noget energi før og fandt noget, som hjalp dem med at få mere energi.
De fleste forældre vil deres børn det bedste og gøre alt hvad de kan, for at de har det godt. Så selv hvis de ikke kan hjælpe dig med at få mere energi, vil de fleste forældre gerne snakke med deres børn om det, der driller dem.
De vil altid gerne lytte hos HØRT
Har du brug for at snakke mere i dybden om trætheden med nogle, som ikke lige er dine forældre, så er du altid velkommen hos HØRT. Hos HØRT arbejder der en masse søde og dygtige frivillige, som er vant til at lytte.
Du kan enten chatte med dem eller lægge en talebesked til dem. Det er gratis og du kan være helt anonym hvis du har lyst til det.
Det kan være rigtig hårdt, når energien og overskud ikke er der. Derfor håber jeg også, at der er nogle råd i mit svar til dig, som du kan bruge. Jeg sender de bedste tanker din vej og håber du får energien tilbage.
De bedste hilsner fra en Mindhelper