Hej Mindhelper,
Jeg er træt, som i helt udmattet, i øjeblikket. Min søvn er god – jeg sover godt – og får 8-10 timers søvn hver nat, men jeg er stadig helt færdig, når jeg vågner. Min kost er ok, men kunne være bedre. Jeg har intet overskud og min hukommelse vil heller ikke samarbejde.
Dertil så vil gerne træne noget mere, men det er svært, da jeg slet ingen kræfter har til noget som helst. Det har stået på i 2-3 måneder efterhånden.
Det er ret frustrerende, fordi jeg har så meget som jeg skal nå, men det er som om, at jeg bare ikke kan.
Udover det, så oplever jeg ofte, når jeg kommer hjem fra skole, at jeg kommer til at tænke over et eller andet som jeg har gjort eller sagt, hvor jeg får lyst til at give mig selv en knytnæve lige midt i ansigtet. For så at blive ramt af en følelse af, at jeg har lyst til at kravle ned i et hul og aldrig komme ud igen.
Er det her normalt? For jeg ved ærligt ikke, hvad jeg skal gøre. Og jeg er træt af at være træt.
Til info så har jeg taget ekstra d-vitamin de sidste 3 år – med dobbelt dosis om vinteren – uden bedring.
Samtidig bliver jeg student i år, så jeg har en masse tanker om fremtid osv., men jeg er ikke sikker på, at det er det.

(18 år)
Kære du
Når jeg læser dit brev, så virker det til, at du rigtigt gerne vil have en forklaring på, hvorfor du er så udmattet i øjeblikket.
Jeg kan ikke tillade mig at pege direkte på noget i dit liv og sige “Det er lige det dér! Det er det gør dig træt!” for så skulle jeg kende dig meget bedre, end jeg kan her i brevkassen.
Men når jeg læser dit brev, så lyder det alligevel lidt til, at det måske giver mening, at du er så træt.
Det kan være stjernehårdt at gå i gymnasiet
Helt ærligt, det kan være mega hårdt at gå i gymnasiet.
Der er så mange ting at tage stilling til samtidigt. Og rigtigt mange gymnasieelever har tætpakket skema fra 08:00-22:00 nærmest hver dag. Skole, venner, familie, arbejde, lektier, afleveringer, pauser, pligter, fester og motion.
Og samtidigt med, at du skal holde hele det tog kørende i 3 år, skal du også prøve at finde ud af, hvem du er og hvad du vil med din fremtid. Jeg tænker det måske er grunden til, at mange voksne tit udbryder “Godt man ikke er ung i dag!”.
Så måske du i virkeligheden er så træt, fordi dit liv er mega hektisk i øjeblikket. At du skal klare lidt mere end hvad et menneske egentlig har godt af i længden?
Er du ramt af kronisk travlhed?
Hvis det giver dig lidt et sug i maven, når du læser det, så skal du vide, at det ikke er unormalt at opleve, hvis man har for travlt. Og det er helt normalt at blive ramt af negative tanker og have lyst til at forsvinde ned i et hul.
Rigtigt mange gymnasieelever, som skriver til brevkassen beskriver præcis det: at skulle prøve at få lidt for mange opgaver og aftaler presset ind på 24 timer, når man i virkeligheden har brug for 30 timer i døgnet. Og føle sig som en fiasko, når det ikke lykkedes.
Men hvad gør man så ved den travlhed?
Der er flere ting, du kan gøre, hvis du står i en situation, hvor du er hårdt ramt af travlhed.
Du kan forsøge at holde det ud. Men det kan du kun i en begrænset periode.
Det kan give mening at tage valget ”nu bider jeg tænderne sammen og overlever det sidste rul, inden jeg bliver student“. Men det skal være på et niveau, hvor det er fysisk og psykisk muligt for dig. For ellers går du ned med stress. Det er ikke det værd.
Og jeg tænker lidt, at du er der, hvor du har bidt tænderne sammen lidt for længe, måske?
Du kan nedprioritere nogle opgaver eller aftaler
For mange mennesker er det både et trælst og sundt råd, at nedprioritere og planlægge sin uge og aftaler mere.
Så når du fx skriver, at du gerne ville træne mere, så tænker jeg, at det måske ikke skal være lige nu? For hvis du allerede har fyldt dit glas op, så er der måske ikke plads til mere.
Overvej om du prioriterer din tid på det rigtige i din hverdag lige nu. Det er vigtigt at der også er plads til de ting, som giver dig energi hver eneste dag. For hvis der kun er plads til de ting, som dræner dig, så vil du blive helt udtrættet til sidst. Altså batterierne bliver flade uden at blive ladet op.
Derfor er det fx også super godt, at du får prioriteret din søvn ordentligt. Motion er også godt, men inden for rimelighedens grænser. Men også tid til venner, hygge, hobbyer og gåture kan være gode at prioritere op. Og så nedprioritere skole og arbejde lidt i en periode.
I vores artikel Træt hele tiden? pas på de 11 energi-skurke er der også endnu flere råd til, hvad man kan gøre når trætheden har overtaget. Så den kan jeg også varmt anbefale dig at tage et kig på.
Tal med studievejlederen på din uddannelse
Jeg tænker, at det måske kunne være godt for dig at prøve at snakke med studievejlederen på dit gymnasium. Studievejlederens job er netop at hjælpe elever med at komme godt igennem gymnasiet uden at knække nakken undervejs. De er helt vant til at hjælpe med at finde ud af, hvordan man nedprioriterer i arbejde og opgaver. Og får lavet en god ugeplan, så man har tid til ro, pauser og sjov også.
Du kan spørge efter studievejlederens kontaktinformationer på din uddannelses administration eller finde det på skolens hjemmeside.
Pust ud til dine forældre
Hvis du kan snakke med dine forældre, så vil jeg også anbefale dig at gøre det. For det kan være rart at have nogle at dele det med, som holder af en og gerne vil støtte dig i den her periode. Måske har de nogle idéer til, hvordan du kan få bygget en hverdag op, som er sund og rar for dig?
Tag lige et smut til lægen
Hvis du tænker, at travlhed slet ikke kan forklare, hvorfor du er så træt, så tag et smut til lægen. Så kan dig og lægen lige vende situationen og lægen kan udelukke, at der ikke er noget fysiologisk på spil, som gør dig så træt.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, som har været hjælpsomt for dig. Og så krydser jeg fingre for, at det kommer til at gå rigtigt godt med den sidste periode af din gymnasietid.
De bedste hilsner fra en Mindhelper