Hej Brevkassen
Min mor kan snakke meget surt, og virkelig irritabelt som om jeg bevidst har gjort noget provokerende, det er som om min tilstedeværelse kan gør det. Jeg siger til hende at jeg ikke har lyst til at snakke med hende når er i det humør og spørger hende om hun ikke kan komme til mig med ting, når hun ikke er sur. Jeg synes det er vildt ubehageligt, fordi det føles som om at jeg får skæld ud, for at have misforstået hvor jeg skulle lægge mit sengelan. Altså jeg ved at det er små ting, men det er så ofte. Hun er så aggressiv og passiv aggressiv, og jeg føler bare ikke det er fair at jeg skal finde mig i det, bare fordi jeg er hendes barn, for det gør mig så negativ, når hun snakker sådan. Jeg føler mig håbløs. Mit forhold med min mor er bare ikke godt føler jeg. Derudover siger hun ”altså det kan da ikke være rigtig at man skal gå og tage hensyn til alting, i sit eget hus!”. Jeg kan bare ikke se hvordan, den måde hun snakker til mig på, ikke har den samme virkning som hvis jeg svarede pisse flabet til hende. Det har vi lært, at man snakker ikke flabet, når man snakker med andre. Hvorfor må hun? Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre.
Mvh

(19 år)
Kære du
Det kan være rigtig svært at vide, hvad man skal gøre, hvis ens mor snakker surt til en og ikke vil lytte.
Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker med os.
Det giver mening
Det kan være rigtig ubehageligt, hvis ens mor skælder ud hele tiden og giver en, en følelse af, at man bevidst har gjort noget provokerende.
For hvis man hele tiden skal være opmærksom på, om man har gjort eller sagt noget forkert, så kan man hurtigt ende med at gå rundt med antennerne ude hele tiden.
Det kan være rigtig hårdt og drænende i længden.
Derfor synes jeg også, at det giver rigtig god mening, at du synes det er ubehageligt og ikke ved, hvad du skal gøre.
Når man er forskellige
Når jeg læser dit svar, så får jeg på fornemmelsen, at dig og din mor håndterer situationer og konflikter forskelligt.
Det lyder til, at din mor har det med at være kontroleret af sine følelser. Og at du har mere lyst til, at I skal sætte jeg ned og snakke om det. Er det rigtigt forstået?
Begge dele er okay og helt normale.
Nogle mennesker opfatter bare ting mere negativt end andre.
Der hvor det godt kan blive lidt svært, er når de to typer mennesker bor sammen. For hvordan skal man enes, når den ene bliver ved med at snakke surt til den anden, og man bare gerne vil have et godt forhold?
Du er ikke alene
Inden jeg går videre til, hvad du kan gøre, så er det vigtigt for mig at sige, at du ikke er alene.
Der er tit nogle, som skriver ind til os og fortæller om, hvordan deres mor eller far tit bliver sure eller virker irriteret.
Hvis du har lyst til at læse nogle af dem, så kan du prøve at læse brevkassespørgsmålene: Min mor er ikke god til at bearbejde følelser og Min mor gør alt til en diskussion.
Hvad kan du gøre?
Til sidst i dit brev skriver du, at du ikke ved, hvad du skal gøre.
Der er desværre ikke en opskrift på, hvad der er det helt rigtige at gøre for dig og din mor.
Men jeg vil alligevel gerne prøve at komme med nogle råd til, hvad du kan gøre for, at dig og din mor får et bedre forhold eller snakke bedre sammen.
Kan du snakke med hende?
Mit første råd er, om du kan prøve at tage en snak med hende?
Målet med snakken kunne være at fortælle hende, hvordan du har det, og at du godt kunne tænke dig, at I havde et bedre forhold.
Det er selvfølgelig lettere sagt end gjort.
Derfor har vi samlet vores bedste råd til at tage den svære snak i vores artikel: Lær at håndtere dine konflikter.
Her står der en masse gode råd om, hvordan man tager den svære snak med nogen, som man måske føler, at man er i konflikt med.
Er der andre du kan snakke med?
Mit andet råd til dig er at snakke med nogen om det, som ikke er din mor.
Det kan være dine bedsteforældre, dine venner eller nogle helt tredje.
Det vigtigste er bare, at du får snakket med nogen om, hvordan du har det. For selvom det kan være svært, så hjælper det ofte med at få taget noget luft ud af ballonen, hvis man siger det højt.
Det også være, at de selv har prøvet noget lignende, og derfor har nogle gode råd til, hvad du kan gøre?
Hvis du ikke helt ved, hvordan du skal tage hul på den snak, så kan du prøve at læse vores artikel: Sådan snakker du med din ven om svære ting.
Kan du flytte hjemmefra?
Det er ikke sikkert, at det er noget, som overhovedet er en mulighed for dig. Men der er rigtig mange som oplever, at deres forhold til deres forældre bliver meget bedre, når de flytter hjemmefra.
For ofte så oplever man, at det der med at ens forældre ikke skal bestemme over en mere gør noget rigtig godt for forholdet.
Især hvis man har haft forældre, som godt kan finde på at snakke grimt eller hele tiden virker irriteret på en.
Det er okay at sætte grænser
Her til sidst vil jeg også lige påpege, at det er okay at sige fra og sætte nogle grænser overfor din mor.
Det er ikke okay, at hun taler til dig på en måde, som gør dig ked af det, og som du synes er ubehagelig.
Derfor er det også vigtigt, at du føler, du har mulighed for at sige fra og sætte nogle grænser for, hvad du kan holde ud at være i.
Hvis du synes det kunne være rart med nogle værktøjer til, hvordan man sætter grænser, eller kun tænke dig at læse mere, så kan jeg varmt anbefale dig vores artikler: Pas på dig selv – lær at sætte grænser og Derfor er det vigtigt at sætte grænser.
Har du hørt om headspace?
Hvis du synes det kunne være rart at snakke med nogen, som ikke kender dig, så kan jeg varmt anbefale dig headspace.
Hos headspace møder du altid nogle søde og dygtige rådgivere, som er vant til at snakke med unge, som har det svært.
Derfor er de også rigtig gode at snakke med, hvis man ikke ved, hvad man skal gøre for at få et bedre forhold til sin mor.
Det er gratis, og du kan være helt anonym, hvis du har lyst til det.
Det kan være svært at finde hoved og hale i det hele, hvis ens mor hele tiden snakker surt til en og virker irriteret. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar til dig, som du kan bruge. Jeg sender de bedste tanker din vej.
De bedste hilsner fra en Mindhelper