Hej Mindhelper
Jeg føler at min mor at ikke er særlig god til at bearbejde hendes følelser. Hun har en kort lunte og har til tider meget negative holdninger, som kommer ud af det blå. (Det kan fx være neglelak. Det høre bare ikke til på mænd). Jeg kan virkelig tit undre mig over hvor det kommer fra. Det er også som om, at hvis jeg kommer med et forslag til noget, så tager hun det som kritik. Det påvirker mig.
Jeg har ikke lyst til at snakke med hende om ting, fordi jeg synes hun har et meget teenager perspektiv. Det er som at når jeg kommer ud med noget, eller vi er bare lidt uenige med hinanden, så diskutere jeg med en veninde, som elsker at diskutere for at diskutere. Den her teenageradfærd, kommer også til udtryk når jeg fx kan finde på at sige “Vi kunne allesammen hjælpe til…”, også svarer hun “ja, men sommetider så gør du heller ikke noget.” Hvor jeg ender op med at tænke, du lyttede slet ikke til hvad det var jeg sagde. Det er som om at hun tror, at jeg tror, at jeg er bedre end hende.
Jeg ser mig lidt ærgerlig på hende for tiden. Jeg vil faktisk bare gerne vide, hvad i synes jeg skal stille op? Jeg elsker min mor, og jeg vil gøre mit, for at få et stærkere bånd.
Tak.

(19 år)
Kære dig
Det lyder til, at dig og din mor går lidt skævt af hinanden for tiden. Det kan være rigtig hårdt og drænende i længden.
Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker med os.
Det giver mening
Når jeg læser dit brev, så lyder det til, at dig og din mor håndterer ting lidt forskelligt.
Du vil gerne snakke om tingene stille og roligt, og din mor er måske lidt hurtigere til at komme op i det røde felt og se ting som kritik. Er det mon rigtig forstået?
Hvis det er, så synes jeg det giver rigtig god mening, at det påvirker dig for tiden.
Det er din mor, du elsker hende, og du vil bare gerne have et stærkere bånd med hende. Det forstår jeg godt.
Du er langt fra den eneste, som har det sådan med en af dine forældre, og heldigvis kan det godt blive bedre.
Man er ikke altid enig med sine forældre
Nu ældre man bliver, nu mere selvstændig bliver man også.
Det kan være du kan genkende, at du måske bruger mindre tid med dine forældre nu, end du gjorde engang.
Og det lyder også til, at du med nogle ting tænker anderledes, end din mor gør.
Det er normalt
For når man bliver ældre, så begynder man ofte også at opleve, at man på nogle punkter er anderledes end sine forældre.
Derfor er det helt naturligt, at der kan opstå diskussioner eller konflikter, simpelthen fordi man har forskellige holdninger.
Det kan godt blive bedre
Selvom det er hammerfrustrerende lige nu, at dig og din mor tit er uenige, så skal du vide, at det godt kan blive bedre.
For det første kan det være rart at vide, at det er helt okay, at se verden forskelligt.
To holdninger til ting, kan godt eksistere samtidigt.
Nogle mennesker er mere negative end andre
Du skriver, at det påvirker dig, at din mor ofte tager dine forslag som kritik.
Det kan jeg virkelig godt sætte mig ind i. Det er aldrig rart, når man siger noget ud af en god mening, og det så bliver opfattet negativt.
Men du skal vide, at din mors følelser ikke er dit ansvar.
Det betyder, at selvom din mor opfatter det som kritik, så er det ikke din skyld, at hun får det på den måde.
Nogle mennesker opfatter ting mere negativt end andre helt fra naturens side.
Hvad kan du gøre?
Når en man elsker, bliver ved med at tage de ting man siger som kritik, kan det være svært at vide hvad man skal gøre.
Derfor vil jeg nu prøve at komme med nogle forslag til, hvad du kan gøre for, at få et stærkere bånd til din mor.
Men inden jeg gør det, vil rigtig gerne lige rose dig for at ville gøre en indsats.
Det er nemlig ikke dit ansvar, som barn af din mor, at være den der løser de udfordringer I har sammen.
Derfor skal du også have et klap på skulderen for, at søge gode råd og være villig til, at gøre dit for, at få et stærkere bånd.
Vælg dine kampe
Mit første råd til dig er, at vælge dine kampe med omhu.
Det betyder, at når din mor fx siger noget negativt ud af det blå, så vælger du engang i mellem ikke at kommentere på det.
For nu hvor du kender din mor ret godt, tænker jeg også at du har en ide om, hvornår kampen allerede er tabt på forhånd.
På den måde kan du skære ned for mængden af diskussioner I har og den negative energi, der kan godt opstå, når man snakker om noget, som man er uenige om.
To ting kan godt være sande samtidigt
Selvom man kan vælge at lade bestemte ting gå, så betyder det selvfølgelig ikke, at man aldrig skal sige noget, selvom man ved det kan føre til en konflikt.
Her handler det om at huske, at du sagtens kan have ret i det du siger, selvom din mor tager det du siger som en kritik, eller bliver sur.
Det er ikke sikkert, at du kan sige noget, så din mor 100% forstår, hvad du i bund og grund mener med det du siger.
Men det betyder ikke, at du ikke skal sige det alligevel.
Vend tilbage til emnet
Nogle gange kan en god huskeregel være, at hvis en person tager det man siger som en kritik, så kan man prøve at vende tilbage til hvad det, som det rigtigt handler om.
Så hvis du kommer med et forslag til noget, og din mor reagerer og tager det som en kritik. Så er det okay, at hun føler som hun gør.
Det vigtige er bare, at du holder fast i, hvad du reelt siger, og måske ikke går så meget ind i, om det er kritik eller ej.
Et eksempel kunne være, at du fx foreslår, at når dig og din mor har en konflikt, så ser du helst, at I ikke råber af hinanden.
Hvis din mor så bliver sur eller ked af det, og begynder at tage det som en kritik af hende, så er det okay.
Det du kan holde dit fokus på, er det du har foreslået. Nemlig om I kan øve jer på, ikke at råbe af hinanden.
Du må gerne gå fra diskussionen
Til sidst vil jeg blot også lige huske dig på, at du selvfølgelig gerne må stoppe samtalen, hvis du ikke synes den leder til noget godt.
Her kan du fx sige: “Jeg kan mærke, at jeg har brug for en pause fra den her samtale, kan vi prøve at snakke om det igen senere”.
På den måde får du også sat en sund grænse, hvis du kan mærke, at samtalen ikke er rar at være i.
Du kan også prøve at læse vores artikel om konflikter med forældre. I den kommer vi nemlig med vores bedste råd til, hvad du kan prøve at gøre.
Det kan være rigtig frustrerende og svært, når man har konflikter med sine forældre. Derfor håber jeg også, at mit svar kan hjælpe dig på vej. Jeg sender dig en masse god energi, og håber at i finder ud af det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper