Hej Mindhelper
Hvordan kan det være ens forældre skal bestemme om man ikke må have apps store eller sociale medier når man er mere end 18 år men de er ligeglade med det

(Pige, 24 år)
Hej du,
Mange tak for dit spørgsmål. Det lyder som en utrolig frustrerende situation at stå i.
Når man er 24 år, er man jo midt i voksenlivet, og det giver god mening, at du føler, det er uretfærdigt, at dine forældre stadig sætter regler for din telefon og dine sociale medier.
Det føles ofte svært, når dem, der skal støtte ens selvstændighed, ender med at begrænse den i stedet.
Hvorfor gør de det?
Det er svært at sige præcis, hvorfor dine forældre holder fast i de regler, men ofte handler det om, at de jo egentlig gerne vil beskytte dig og passe på dig.
Forældre kan nogle gange sidde fast i en rolle, fra dengang du var 12 eller 15 år. Det kan være svært for dem at “opdatere” deres billede af dig til det voksne menneske, du er i dag.
Måske er dine forældre bange for, at du skal opleve noget dårligt på nettet, og prøver bare – selvom det er mega frustrerende for dig – at passe på dig.
Uanset hvad grunden er, er det naturligt at der opstår gnidninger mellem voksne børn og deres forældre.
Den svære overgang til voksen-voksen
Når man er 24, skal forholdet til ens forældre helst ændre sig fra at være “Barn og Forælder” til at være “Voksen og Voksen”.
Det betyder, at du har ret til dit eget privatliv, dine egne apps og dine egne fejl.
Men det kan være interessant at tænke på – og tale om – hvorfor dine forældre stadig synes du ikke skal være på sociale medier og lignende.
Jeg tænker, det kunne være spændende for dig at tage en snak med dem om det.
Tag “voksen-snakken”
Prøv at sætte dig ned med dem på et tidspunkt, hvor I ikke skændes om telefonen.
Du kan sige noget i retning af: “Jeg er 24 år nu, og jeg har brug for, at I stoler på, at jeg selv kan styre min telefon. Det gør mig ked af det og frustreret, at jeg ikke har den frihed, som andre voksne har.”
Måske det kunne hjælpe, at spørge dem direkte: “Hvad er I bange for der sker, hvis jeg selv har adgang til sociale medier?”.
Ved at få deres frygt frem i lyset, kan I tale om den i stedet for kun at se tingene fra hver jeres side.
Det ville være megagodt for jer, at prøve at forstå hinandens udgangspunkter, tror jeg.
Tal med nogen om det
Det er vigtigt for mig at sige, at jeg jo kun kender til et lille udsnit af dit liv, som du har skrevet her.
Der kan være mange grunde til, at dine forældre føler et særligt behov for at passe på dig, men uanset hvad din baggrund er, så ændrer det ikke på, at du er et voksent menneske.
En stor del af det at være voksen er, at have retten til at være sin egen person og træffe sine egne valg.
Det er en svær balancegang, men målet må være, at dine forældres omsorg ikke ender med at stå i vejen for din udvikling og din ret til at leve et selvstændigt liv.
Jeg vil anbefale dig at tale med nogle flere om din problematik. Headspace er et fantastisk tilbud, som tilbyder rådgivning både ansigt til ansigt, over telefonen eller over en chat.
Ved at benytte sådan et format kan rådgiveren måske blive lidt klogere på hele situationen og rådgive lidt mere konkret end jeg kan her.
Men du må selvfølgelig ALTID skrive ind til vores brevkasse igen, hvis du føler et behov for det.
Mange tak for dit brev og al verdens held og lykke!
Al verdens held og lykke, Aske