Hej Mindhelper
Jeg har været til en kæmpe familiefest. Jeg dansede ret meget med min fætter og vi snakkede godt sammen. Vi havde jo fået noget at drikke og jeg synes han er superød. Det endte med at vi gik for os selv for at vi kunne få lidt tid alene sammen. Det endte jo så med at vi kyssede og havde sex. Det var et rigtig godt samleje og det havde en længde der lige passede mig. Han var omsorgsfuld og jeg blev tilfredsstillet.
Jeg er meget glad for det der skete men vi er foreløbig blevet enig om at holde det hemligt at vi har noget sammen. Jeg er meget i tvivl. Kan det ikke give for mange komplikationer når man er fætter/kusine? Hvad tænker i?

(Pige, 16 år)
Kære dig,
Det lyder som om, at du har haft en rigtig dejlig oplevelse med din fætter.
Der kan være noget rigtig magisk i at være tæt med et andet menneske, men jeg kan også godt forstå, at det bliver mere komplekst og måske forvirrende, når man er fætter og kusine.
Må man være sammen med sin fætter?
Kort svar: ja. Det er både lovligt, og du må også gerne blive gift med en fætter eller kusine. Og hey, vi bestemmer jo heller ikke selv, hvem vi får følelser for…
At have en forbindelse til et andet menneske er en smuk og en rar ting, og hvis du har lyst til at udforske din forbindelse dybere så er der absolut ikke noget galt med det.
Men jeg forstår godt, at du gør dig nogle overvejelser… måske ender det med ikke at gå og så skal man stadig ses med sin fætter til familiefester i fremtiden?
Er der komplikationer?
For selvom det er helt lovligt, så synes jeg egentlig stadig, det er et rigtig fint spørgsmål, du stiller. For måske er der overvejelser man kan gøre sig, når man er i et forhold med sin fætter.
For eksempel, hvordan vil din familie reagere på det, hvis du fortalte dem det? Ikke at det skal styre, hvad du gør, men det kan være noget, som er fint at overveje.
Det kan også hjælpe dig til, hvordan du skal gribe det hele an.
Du skriver også, at I – for nu – har valgt at holde jeres aften hemmelig, hvilket måske også er et tegn på, at der potentielt ville være nogle konsekvenser ved, at være ærlige om jeres forhold.
På den måde er der jo nogle ting, hvor et forhold til sin fætter eller kusine, afviger fra et hvilket som helst andet forhold.
Men selvom noget kan være komplekst, så betyder det ikke, at det ikke er det rigtige. Og der er jo heller ingen regler for, hvornår man taler med sin familie om sit kærlighedsliv.
Og så tænker jeg heller ikke, at der er noget i vejen for, at du og din fætter kan mærke efter, hvad der er det rette for jer at gøre. Og så tage en beslutning ud fra det.
Fortæl det til en du stoler på
Jeg tænker, det kunne være fedt for dig at få lettet dit hjerte og få vendt din situation med en, du stoler på. Måske du har en god veninde eller ven, som du kan fortælle det til?
Der er jo ikke noget forkert i at have været sammen med sin fætter, men da det fylder for dig er det altid rart at få det sagt højt til nogen.
Så kan du måske også selv bedre mærke, hvad du egentlig synes om situationen og kan overveje plusserne og minusserne ved at udforske forholdet til din fætter yderligere.
Uanset hvad du ender med, så håber jeg du kan mærke, at dét er det rigtige for dig!
RIGTIGT MANGE HILSENER – ASKE