Når han ikke kan sove, kommer der negative tanker om, hvorfor han ikke kan sove – og så får han dårlige tanker om, at han fungerer dårligt socialt, når han ikke får nok søvn
Hej
Min ældste dreng på 14 år kan ikke falde i søvn selv om han er træt om aftenen. Rådene ovenfor er prøvet af uden held. I sidste uge mistede han sin farmors søster og var meget ked af det.
I denne uge er han ikke så ked af det med dødsfaldet.Når han så ikke kan sove, kommer der negative tanker, om hvorfor han ikke kan sove og så får han dårlige tanker om at han fungerer dårligt socialt når han ikke får nok søvn.
Min dreng er normalt populær og afholdt af sine klassekammerater.
Han er glad for skolen og er træt af, at han ikke kommer i skole pga han ikke kan hænge sammen.
Som forældre taler vi med J om hans tanker og hvad han føler.
Fra i aften vil jeg sove i samme rum som J for at give ham tryghed og ro på.
Ellers ved jeg ikke hvad jeg skal gøre.
Har du nogen gode råd eller?
Mvh J’s mor

(Dreng, 14 år)
Kære J’s Mor
Det er sindssygt frustrerende, at opleve, ikke at kunne falde i søvn. Og det er vildt frustrerende, når det er ens barn, der oplever det – og man føler, at man ingenting kan gøre ved det. Jeg vil prøve at komme med nogle råd. I har sikkert prøvet noget af det, men måske kan jeg komme med nogle tanker, som i ikke har prøvet endnu.
Der er ikke noget mærkeligt i, at have perioder, hvor det er svært at sove. Faktisk så oplever ca. 10% af alle danskere, at have problemer med at sove enten kortere eller længere perioder. Og når der så er krise i familien, som jo kommer helt naturligt ovenpå et dødsfald – jamen så kan det godt forstyrre døgnrytmen også. Og det er ikke altid nemt, at komme tilbage til den gode, naturlige søvn igen. Der er dog, som udgangspunkt, ikke noget farligt i ikke at kunne sove – ud over at man bliver træt, og kan have svært ved at få dagen til at fungere. Men det er ubehageligt, og meget frustrerende for den, der oplever søvnløsheden. Og hvis søvnproblemerne bliver ved over meget længere perioder, så kan det være med til, at forringe ens helbred. I skriver i har læst vores råd, og fulgt dem. Men det har desværre ikke virket.
Du skriver desværre ikke så meget om, hvor stort omfanget af hans søvnproblemer er. Altså om han er vågen hele natten, eller bare falder meget sent i søvn. Om han vågner op i løbet af natten, eller sover igennem. Om han sover i løbet af dagen. Hvor længe det har stået på osv. Det kan være en rigtig god idé, at holde en søvnkalender/dagbog over, hvordan søvnen går. På den måde kan man skabe sig et overblik over, om der er nogle dage – f.eks søndag aften, som er værre end andre. Samtidigt giver det overblik over, hvor mange timer, han egentligt sover. Dette er også rigtigt godt at have med sig, hvis han senere bliver nødt til at tage til lægen pga. søvnproblemerne.
Når der er problemer med søvnen
Søvn kan være noget værre rod, for hvis døgnrytmen først er kommet i uorden, så kræver det tid, at bygge den op igen. Jeg prøver at skrive lidt råd nedenunder, som ikke bare er de samme, vi har stående på siden.
Skærmene stjæler søvnen.
Vi skriver inde på Mindhelper, at man skal undgå at bruge sin telefon, når man skal sove – fordi den forstyrrer med alt dens bippen osv. Og det er også helt rigtigt, for det kan være super forstyrrende, og svært at lade være med at tjekke den. Men der er faktisk flere problemer ved skærme, end at de forstyrrer. Både tv, ipad, telefoner – alt elektronik med en skærm, udsender det man kalder blåt lys. Det lys er med til at forstyrre de hormoner i kroppen, som skal hjælpe en til at falde i søvn. Kroppen har svært ved at forstå, om det er dag eller nat, og så udskiller den ikke de stoffer, som den skal bruge til at falde til ro. Derfor er det også en rigtig god idé, at man ikke bruger nogle former for skærme fra ca. 2 timer før man skal sove. Det vil sige ingen tv, sms’er eller Ipad overhovedet. Det er nok ikke det mest populære råd, at give en teenager, men det kan altså være en rigtig god idé, hvis han har svært ved at falde i søvn. Man anbefaler generelt folk med søvnproblemer, at de slet ikke har telefoner, tablets, computere og tv-skærme i deres soveværelse om natten overhovedet. Soveværelset bør kun være til at sove i.
Prøv at normalisere søvnen (og livet) igen
Prøv at sørge for, at i ikke panikker, hvis han ikke kan sove. Hvis man problematiserer søvnen helt vildt, altså begynder at opfatte det at skulle falde i søvn, som et svært uopnåeligt mål – så kan det også gøre det værre. Så indstiller man ligesom kroppen til, at den skal være nervøs/bange, hver gang den går i seng. Så kommer de negative tanker, “for tænk nu hvis, man ikke kan sove” og så kører tankehjulet ellers derud af. Men!
Det værste der kan ske, hvis han ikke kan sove er, at han bliver rigtigt træt næste dag.
Og ja, så har han rigtigt svært ved at koncentrere sig i skolen, og det er noget rigtigt møg. Men hvis han slet ikke kommer i skole – jamen så kommer hans normale liv yderligere i ubalance. Og det giver måske endnu flere negative tanker. Og så bliver det hele en ond cirkel, der fortsætter, og fortsætter…. Så selvom han er træt, så kan i måske lave en aftale om, at han tager afsted alligevel. Og hvis det så bliver alt for meget for ham, så må han komme hjem igen. Simpelthen for at få ham tilbage i den normale rytme igen. Jeg vil nok ikke anbefale, at i holder ham hjemme, medmindre han er syg, eller hans læge har anbefalet det. Han får nok nogle hårde dage, men det kan være med til, at hjælpe ham tilbage i den rigtige rytme.
Stå op på samme tid
Han bør stå op på samme tid hver dag – også selvom han er faldet meget sent i søvn. Ellers vender man kroppen til en forskruet døgnrytme. Der vil sige, at selvom han måske først falder i søvn kl. 03 og skal op kl. 07 – så må han stå op kl. 07. Hvis han først står op kl. 11, for at få sovet ud, så vender hans krop sig til den døgnrytme. Det er altså vigtigt, at søvnen kun foregår indenfor den periode, som søvn bør – altså mellem eksempelvis mellem 22-07, hvis han har brug for ca. 9 timers søvn. Vær også obs på, at det ikke er en fordel at gå meget tidligt i seng, hvis man har søvnproblemer. For hvis man går i seng meget før man bør sove – jamen så giver det yderligere mulighed for, at man har god tid til at tænke over, at man ikke er træt. Og at det er et stort problem. Prøv at holde jer helt fra, at lade ham tage eftermiddagslure, selvom han er træt. Det kan være svært, at sige nej til, hvis han sidder helt træt og bælgøjet, men det forstyrrer hans søvn yderligere.
Om at dele værelse
Hvis han meget tydeligt ønsker, at du ligger på værelset – så fint nok. Det kan være, det er den tryghed han har brug for lige nu. Men jeg vil ikke anbefale det, fordi det er en yderligere indgriben i den normale rutine, og i hans privatliv. Det går jo ikke, hvis du skal sove inde hos ham hver eneste aften, for at han kan falde til ro.
Hvordan ser søvnen ud i weekenderne?
Har han problemer med søvnen i weekenderne? Sørg for, at der ikke bliver vendt voldsomt op og ned på døgnrytmen i weekenderne. For hvis man sover længe om søndagen, så er der ikke noget mærkeligt i, at man ikke kan falde i søvn tidligt om aftenen – og så er han pludseligt i problemer mandag. Derfor bør hans døgnrytme holdes indenfor de samme tidspunkter både i hverdag og weekend, så længe han har så mange søvnproblemer. Når det så begynder at gå godt igen. Jamen så kan i måske slække lidt på reglerne igen. Men hvis han hver eneste uge vender op og ned på dag og nat, så er det enormt svært, at få en hverdag til at fungere.
Negative tanker
Negative tanker er noget rigtigt møg, fordi når først de går i gang, så kan de være vildt svære at stoppe. Der er dog nogle ting man kan gøre. Foreslå ham, at skrive sine tanker ned. At skrive sine tanker ned er en måde, til at pille dem ud af hovedet. Evt så kan han skrive dagbog, så han kan skrive alle de ting ned, der fylder i hans liv. Det er en måde at flytte tankerne ud af hovedet, og ned på papir. Så kan han beslutte sig for, at de tanker, dem vil han først tage stilling til i morgen. Det kan give meget ro i kroppen. Bare husk, at du så ikke må kigge i dagbogen. Det kan være fristende som forældre, fordi man så sindssygt gerne vil hjælpe og vide hvad der foregår i ens barns hoved. Men en dagbog er ekstremt privat, og noget han skal have helt for sig selv.
Hvis han totalt panikker, og bliver helt oppe og køre over, at han ikke kan sove – så må han stå op. Så er det bedre, at han sætter sig og læser en bog, end at han ligger og spekulerer. Men han bør altså IKKE begynde at se tv eller noget andet – for det kan ende med at holde ham yderligere vågen. Det han kan gøre, hvis han er nødt til at stå op er, at læse bøger – helst ikke nogle der er alt for spændende dog. Høre lydbøger, hvis han ikke selv har overskud til at læse. Høre stille musik. Bruge mindfulness og afspændingsøvelser. Tag et langt varmt bad. Når han så er ved at have ro i kroppen igen, så kan han gå tilbage i seng. Men det duer ikke, hvis han panikker, mens han er i sengen. For så lærer kroppen, at den skal være bange for sengen, og det bliver så yderligere brænde på bålet.
Bliv ved med at snakke med ham
Det er super godt, at i snakker om hvordan han har det. Det er med til, at hjælpe ham af med nogle af alle de tanker han går rundt med. Du kan prøve at læse denne artikel omkring, hvordan man undersøger sine bekymringer. Der er nogle teknikker til, hvordan man undersøger og håndterer bekymringer, som i måske kan bruge. Det kan f.eksempel være en god idé, at snakke om det der med, hvor sandsynlige hans bekymringer er. Eksempelvis hvis han bekymrer sig meget over, hvordan det skal gå socialt med ham, når han er træt. Så kan i prøve at snakke om, hvor sandsynligt det er, at de par dage han kommer træt i skole er medvirkende til, at han ikke klarer sig godt socialt. Det er nok ikke de enkelte dage, eller perioder, som afgør, hvad de andre synes om ham. Det er om han er en god ven. Snak om, at alle har perioder, som er nemmere og svære end andre. Det oplever hans venner også, også selvom han ikke kan mærke det på dem. Lige nu er han rigtigt træt, og derfor sidder følelserne også mere uden på kroppen af ham end de plejer. Så kan det hele godt virke lidt uoverskueligt, men på et tidspunkt, så skal det hele nok komme tilbage til normalen.
Send ham til lægen, hvis det bliver ved
Hvis det bliver ved, at han har problemer med at sove, så bør i sende ham til lægen. Så kan lægen og din søn prøve at snakke om, hvad de synes kunne være en god løsning for ham. Der er så enormt mange danskere, der har søvnproblemer, at lægen helt sikkert har masser af kendskab til problemet.
Det er et enormt indgribende i ens liv, hvis man har problemer med at sove. Men det kan være en god idé, at være opmærksom på sine rutiner og vaner – og så ellers prøve at leve sit liv, så normalt som overhovedet muligt.
Jeg håber du/i har kunne bruge mine råd til noget. Og så ønsker jeg jer held og lykke fremadrettet.
De venligste hilsner fra en Mindhelper