Hej Mindhelper
Fra en skala fra 1-100 er jeg 100 procent nevøs.Fordi jeg aldrig har prøvet at være til en eksamen før.Men også fordi jeg lige netop har en diagnose som kaldes for DLD, så man siger at de børn der lider med den diagnose har det rigtig svært ved at lærer eller forstå andre sprog eller situationer. Jeg er selv mega bange for at jeg ikke består eksamen fordi jeg har diagnosen DLD, hvad kan jeg gøre for at jeg ikke har så mange spørgsmål.
Jeg håber virkelig at der er nogen som forstår det jeg har skrevet ovenover og som kan hjælpe mig med hvad jeg skal gøre
Med Venlig Hilsen 15 – årige pige

(15 år)
Kære Du
Det lyder til, tankerne om eksamen fylder meget hos dig. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind til os og fortalt om det.
Først og fremmest vil jeg starte med at sige, at det du skriver giver rigtig god mening, og at jeg sagtens kan forstå det.
Det er normalt at blive nervøs
Du skriver, at du på en skala fra 0-100 er 100 procent nervøs. Det lyder ikke rart. For det kan være hammersvært, når nervøsiteten fylder det hele. Men du skal vide, at du langt fra er alene om at være nervøs for eksamen. Langt de fleste unge bliver nervøse, når de skal til eksamen. Og når du samtidig har fået at vide, at folk med DLD har svært ved at lære og forstå sprog og situationer, så tænker jeg, at det giver rigtig god mening at bekymringen om eksamen er poppet frem hos dig.
I vores artikel om eksamensangst står der nogle gode råd til, hvad man kan gøre for, at nervøsiteten ikke tager helt over, når man skal til eksamen. Så jeg tænker, at der måske er noget i den, som kunne være hjælpsomt for dig? Hvis du synes, at det er rarere, kan du også få læst artiklen højt, og ellers kan det måske være, at du kan sætte dig sammen med dine forældre og kigge på den?
Det er normalt at bekymre sig
Du skriver også, at du er bange for, at du ikke består eksamen, fordi du har DLD. Det kan være en stor bekymring at gå med. Og bekymringstanker har det ofte med at vokse sig større og større. Det tror jeg, at de fleste unge kender til, og særlig bekymringen for at dumpe støder de fleste unge på et eller andet tidspunkt. For det kan godt føles som om, at hele verden falder sammen, hvis man dumper. Men det der som regel sker er, at man kommer op igen, og heldigvis oplever de fleste, at det slet ikke var så slemt, som de havde forestillet sig.
Men når først bekymringstankerne har sat sig fast, kan det være svært at slippe dem igen. Derfor tænker jeg også, at der måske er noget i vores nødhjælpskasse til dig, som er alt for bekymret, som kunne være rart for dig at kigge på? Sådan så du måske kan få lidt ro fra bekymringerne.
Det kan hjælpe at sige det højt til eksamen
Jeg vil også lige give dig lidt tips med, som du kan bruge inde til eksamen. Mange unge synes, at det kan være rigtig rart at starte med at sige, at de er nervøse, når de kommer ind. For tit tager det lidt af luften ud af ballonen, når man siger tankerne højt. Så måske du kan sige til lærer og censor, at du er nervøs, og har DLD, så at du måske har brug for at få spørgsmålet gentaget eller forklaret på en anden måde? Man må nemlig altid gerne stille spørgsmål eller sige, hvis der er noget man ikke forstår. Og langt de fleste lærere vil rigtig gerne svare og uddybe, hvis man er i tvivl.
Snak med dine forældre og lærere
Når man går og bøvler med bekymringer og nervøsitet, kan det være en rigtig god ide at tale med nogen om det. For det kan være rigtig rart og lettende at dele sine bekymringer med nogen. Derfor tænker jeg også, at det kunne være rigtig godt, at du snakkede med dine forældre og lærere om, hvordan du har det. Det kan også være, at I kan snakke om, om der findes noget ekstra hjælp, som du fx kan få til eksamen.
De vil altid gerne lytte hos Headspace
Hvis du tænker, at det kunne være rart at snakke med nogle helt andre, vil de også altid gerne lytte hos Headspace. Hos dem arbejder der nemlig en masse søde og rare frivillige, som er vant til at tale med unge, som har det svært. Derfor kan de også være gode at snakke med, når man er nervøs og bekymret for eksamen. Det er helt gratis og du kan også sagtens være anonym. Der findes Headspacecentre i de fleste større byer.
Det kan være svært, når man er hammernervøs for eksamen. Derfor håber jeg også rigtig meget, at der er noget i mit svar, som du kan bruge. Jeg sender de allervarmeste tanker din vej, og håber at du får snakket med nogen om bekymringerne.
De bedste hilsner fra en Mindhelper