Hej. Dette angår mit gymnasie snit.
Jeg har utrolig meget eksamensangst og jeg klarer mig dog rimeligt i timerne. Men snit er næsten på 8 og jeg er tilfreds. Dog har jeg været ekstremt uheldig med de fag jeg har trukket til eksamens og afgang, og har simpelthen trukket matematik a som huefag. Jeg har lige været oppe til en eksamen som jeg får 12 i normalt, men eksamen her fik jeg 00. Jeg forstod det ikke.
Jeg er derfor ekstremt ked af det på vegne af min fremtid og mit snit. er bange for også at dumpe matematik og komme ud og skuffe hele min familie.
Jeg kan ikke sove og kan ikke nænne at læse op.
Jeg kæmper med angst oveni og er helt atter knust.
Jeg føler mig alene og føler jeg er den dummeste på kloden, og at jeg ikke kan nok til at komme videre i livet.
Hjælp.

(20 år)
Hej med dig
Det kan fylde rigtig meget at skulle til eksamen. Især når det er det sidste år på gymnasiet og forventningerne til gennemsnit og huekarakter er høje.
Derfor er det også rigtig godt at du har skrevet herind og delt dine tanker med os. Jeg håber, at jeg når at svare dig, inden du har været til eksamen.
Det kan være ubehageligt
Det kan være rigtig ubehageligt at skulle gå eksamensperioden i møde, når man har eksamensangst.
Man kan få en masse katastrofetanker som: “Hvad nu hvis jeg går i sort?” eller “Hvad nu hvis jeg glemmer alt jeg har forberedt, og ikke kan svare på noget som helst?”
Tanker som disse er helt naturlige og noget, som de fleste døjer med, når de skal til eksamen. Derfor er det også vigtigt for mig at sige, at det er helt normalt at bekymre sig og være nervøs op til ens sidste eksamen.
Heldigvis er der masser af ting, som du selv kan gøre for at få det bedre med eksamen. I vores artikler: Nervøs for eksamen? 9 tips til at få ro på nerverne og Eksamensangst: Sådan giver du din eksamensangst et ordentligt los bagi!, står der en masse gode råd til, hvordan du skruer ned for nerverne og kommer godt igennem eksamenstiden.
Har du snakket med din lærer om det?
Et andet råd jeg har til dig, er at du prøver at tage fat i din matematiklærer. Fortæl ham eller hun, at du har eksamensangst, og at du er vildt nervøs for at klare det dårligt til din sidste eksamen.
De fleste lærere har haft rigtig mange elever til deres sidste eksamen, og ved derfor hvor vigtigt det er med den huekarakter. Derfor er de ofte rigtig søde og gode at snakke med, hvis man er nervøs for eksamen.
Jo mere man forklarer sin lærer, jo bedre kan de som regel hjælpe en med at få en god oplevelse til eksamen. I kan fx prøve at aftale, at du lige får 10 sekunder til at trække vejret eller får lidt ekstra tænketid, når de stiller et spørgsmål til eksamen.
Kan du snakke med din familie om det?
Du skriver også, at du føler dig alene og at du er bange for at skuffe din familie til din sidste eksamen.
Jeg får her lyst til at spørge, om du mon får snakket med din familie om, hvad du tænker om din sidste eksamen?
Ofte så kan det lægge en del pres på en, at man ved, at ens familie står ude på den anden side af døren og venter på, at man er færdig med eksamenen. Derfor er det også helt naturligt, hvis du er ekstra nervøs og bange for at skuffe dem.
Når det så er sagt, tror jeg at det ville være en rigtig god ide, hvis du snakkede med dine forældre om det.
Du kan eventuelt sige til dem: “Hey mor og far, jeg er faktisk rigtig nervøs for den sidste eksamen og bange for at skuffe jer, hvis det går dårligt”. På den måde, fortæller du dem, at du er nervøs og at du er bange for, hvad de tænker, hvis det ikke går godt til eksamenen.
Langt de fleste forældre vil deres børn det bedste og vil gøre hvad de kan for, at deres børn har det godt. Derfor kan det være rart og lettende at sige til dem, at man er nervøs. For hvis vi ikke fortæller dem det, så kan de heller ikke hjælpe os.
Tag fat i dine venner eller en studievejleder
Du skriver, at du har svært ved at sove og ikke nænner at læse op. Her tænker jeg, at det kunne være en god ide at snakke med nogle af dine venner, som er gode til matematik, eller en studievejleder på skolen om at lave en læseplan.
For når man får hjælp til at lave en læseplan, så er der lagt en god og struktureret plan for, hvad du skal gøre hver eneste dag op til din eksamen. Med den, kan du få skabt overblik over hvad du skal nå og hvad du skal lave de enkelte dage, mens du sikrer dig, at du får læst op.
Kvote 2 er altid en mulighed
Jeg forstår godt, hvis du går rigtig meget op i dit snit og hvad du får til din sidste eksamen. Det er noget langt de fleste bekymrer sig om, og noget alle tænker på i løbet af deres gymnasietid.
Du skriver, at du bliver ked af det ift. at skulle gå til eksamen, fordi du bliver ked af det på din fremtids vegne. Når jeg læser det, tænker jeg at det betyder, at der er en uddannelse, du gerne vil søge ind på, som har et vist karaktergennemsnit man skal have, for at komme ind.
Her er det vigtigt for mig at sige, at selv hvis du ikke får det snit eller huekarakter du gerne vil have, så er der stadig håb for dig og din fremtid!
På langt de fleste uddannelser kan du søge ind på kvote 2 i stedet for kvote 1. Kvote 2 er et rigtig godt alternativ til, hvis man ikke har det ønskede karaktergennemsnit.
Det er en rigtig god test og et hammerfedt alternativ til ens karaktergennemsnit i gymnasiet, som måske bliver trukket ned af fag, som ikke er relevante for ens drømmeuddannelse. Så det kan jeg varmt anbefale dig.
Det kan være rigtig ubehageligt at gå sin sidste eksamen i møde, når man har eksamensangst og trækker matematik til sin hueeksamen. Derfor håber jeg også, at der er noget mit svar til dig, som du kan bruge.
De bedste hilsner fra en Mindhelper