Tema: Usikkerhed

Sådan kan du (lige så stille) give slip på din usikkerhed

Føler du dig alt for usikker? Tænker du hele tiden: ‘Er jeg nu god nok? Kan andre virkelig lide mig?’. Sådan behøver det ikke at være. Her får du en værktøjskasse med tips til at skrue ned for din usikkerhed.
Sidst opdateret 25. september 2017

Du kender det sikkert. Du skal fremlægge noget for klassen. Eller til en fest med en masse, du ikke kender. Og pludselig bliver du nervøs og usikker på dig selv. Maven slår kolbøtter, tankerne kværner og det er alt andet end rart at være i din krop.

Måske tænker du: Hvad hvis jeg dummer mig? Hvad vil de andre tænke om mig? Begynder de at grine ad mig?

Den oplevelse kender de flest. Men måske oplever du, at usikkerheden igen og igen spænder for dig. At den betyder, at du ikke får sagt noget til hende den søde til festen. At du ikke får holdt talen til familiefesten. At du ikke får søgt drømmejobbet. Selvom du egentlig har lyst til det. Altså, at du lever lidt på halv kraft.

Sådan behøver det ikke at være. Der findes nemlig teknikker, du kan bruge til at skrue ned for din usikkerhed. Så du trin for trin får mod på at gøre de ting, du drømmer om. Lige herunder får du en værktøjskasse spækket med gode råd til, hvordan du kommer igang.

Så kast dig ud i det. Mind dig selv, om millioner af mennesker før dig har kæmpet mod usikkerhed – og fået det meget bedre. Sådan kan det også gå for dig.

EMINEM
“My insecurities could eat me alive”

3 trins-guide: Sådan giver du din usikkerhed et los bagi

1. Lav en plan
Hemmeligheden til succes er at starte småt ud. At bryde udfordringer ned i mindre bidder. Præcis som onkel John, der drømmer om at løbe et marathonløb. Han starter også med at løbe korte ture. 2 km. 4 km. 6 km. Og så bygger han lige stille ovenpå – indtil han er klar til de frygtede 42,195 km.

Gør det samme med din usikkerhed. Måske drømmer du om at være mindre usikker i selskab med mennesker, du ikke kender. Så lav en aftale med dig om, at du i aften siger lidt plejer, end du plejer. Vær så konkret som muligt. Aftal fx, at du skal sige noget til 2 eller 3 mennesker, du ikke kender.

Eller måske bliver du vildt usikker, når du skal række hånden op i timerne. Så start med at finde den situation, hvor det – trods alt – vil være lettest for dig at gøre. Måske er det, når du har en bestemt lærer. Eller når din bedste veninde sidder ved siden af. Eller om morgenen, hvor du har mest energi. Start dér – og byg ovenpå.

2. Gør det
NU er tid inde. Og det er NU alle undskyldningere stiller sig i kø inde dit hoved. Men det er altså også NU – du kan tage det første vigtige skridt. Så kast dig ud i det. Også selvom det kribler indeni. Ræk hånden op. Sig ‘hej’ til hende med fletningerne. Hold talen til familiefesten. Søg jobbet etc.

Tit opdager du bagefter, at det slet ikke var så slemt, som du frygtede. At dine forestillinger var overdrevent negative. En klog mand sagde engang: ‘Du skal ikke tro på alt, hvad du tænker’. Det er lige præcis dét denne øvelse handler om. Jo flere gange du opdager, at dine forestillinger har det med at løbe amok – desto mere mister usikkerheden og frygten sit greb om dig.

Kort sagt: Du lærer, at tanker bare er tanker – og at du ikke altid behøver at tage dem helt så alvorligt.

3. Kig tilbage. Klap dig selv på skulderen – og udfordr dig selv igen
Tillykke. Du har nu taget det første og sværeste skridt. Nu gælder det om at fortsætte. Det er ligesom med fitness: man bliver ikke stærk af at løfte en vægt én gang. Det kræver gentagelse. Brug også lidt tid på at overveje, om du skal gøre noget anderledes næste gang. Det er den måde, du bedst lærer nye ting. Ved at gøre erfaringer, justere indsatsen og prøve igen. Og det gælder uanset, om du vil lære at spille banjo, bygge dine egne jetski eller gøre ting, der vækker din usikkerhed.

Din hjerne er programmeret til at tænke negativt
Måske tænker du: Hvorfor løber mine fantasi løbsk på den måde? Hvorfor forestiller jeg mig altid det værste?. Det er ikke spor galt med dig. Kloge hoveder mener, at vores hjerner simpelthen er programmeret til at tænke negativt. Af den enkle årsag, at det gennem tiderne har øget vores chance for overlevelse.

Hørte din tip-tip-tip-oldefar en puslen i græsset, så var det ikke særligt smart, at han tænkte: ‘Nåh, det er nok bare en lille sød mus…’. Niksen, det var langt bedre for slægtens overlevelse, hvis han tænkte: ‘Damn, det er sikkert en glubsk sabeltiger. Lad mig komme væk!’.

5 Bonustips til mindre usikkerhed

Eric Fromm
“The task we must set for ourselves is not to feel secure, but to be able to tolerate insecurity.”

Få mere hjælp til at håndtere din usikkerhed

Nogle gange er det lettest at tale med nogen, der ikke kender dig. Så du kan være 100 % ærlig. Har du det sådan lige nu? Så husk, at der findes gode hjælpetilbud på nettet. Du kan fx. chatte eller ringe til en frivillig hos Børnetelefonen året rundt. De dygtige rådgivere hjælper hvert år tusindvis af unge – også unge, der kæmper med usikkerhed og følelsen aldrig at være gode nok.

Du er naturligvis også velkommen til at skrive til Mindhelpers brevkasse og få gode råd til, hvordan du skruer ned for din usikkerhed. Som Ole Kibsgaard siger i videoen herunder, så er det som om, at problemer og tunge følelser bliver fortyndet en smule, når man deler dem med andre.

Måske også nyttigt for dig

Del
Facebook Twitter Mail SMS

Var artiklen nyttig for dig?

Op
Ned

Tak for din feedback

Fortæl gerne, hvorfor du pegede tommeltotten op eller ned.

Mange tak

Vi sætter stor pris på dit input.

Brevkassen

Få råd fra en Mindhelper

Profilbillede
Cecilie Juul Hinze
Psykolog
Profilbillede
Camilla Vestergaard Havsteen
Psykologistuderende
Profilbillede
Thomas Stensgaard Skare
Psykologistuderende
Skriv til brevkassen
Brevkassen
Se flere spørgsmål