Når min veninde har en dårlig dag, så nedgør hun mig og giver mig skylden for alt. Hvad skal jeg gøre?
Kære brevkasse
Hvad skal jeg gøre. Min veninde, bliver ved med at træde mig ned. Og sige jeg ikke er noget værd osv, når hun har en dårlig dag. Og bliver mig skylden for alt. Hun siger at jeg nok har bonderline, men jeg tror mere det er hende? for vil gerne være sød, men jeg ved ikke helt hvad jeg kan gøre? og hun bliver sur, ked af det vred hele tiden.

(Pige, 17 år)
Kære pige på 17
Øj det lyder hårdt, det du fortæller om din veninde. Derfor er jeg også rigtigt glad for, at du har skrevet herind og delt det med os.
Sæt en klar grænse
Når jeg læser dit brev, så tænker jeg, at det må være hårdt at være dig i det her venindeforhold. For selvom hun har en dårlig dag og måske har nogle problemer hun døjer med, så er det aldrig okay at behandle sine veninder dårligt. Det er ikke okay, at hun giver dig skylden for ting og træder på dig. Når mennesker vi holder af træder på os, så gør det rigtigt ondt. Det kan godt sætte sig i en og ende med at gøre en super ked af det og give en dårligt selvværd. Og det er bare ikke okay. Ens venskaber bør være et sted, hvor man kan føle sig tryg og elsket. Hvor der er ro til at være sig selv, hygge sig og grine sammen. Derfor tænker jeg også, at det er en god idé, hvis du sætter en klar grænse overfor din veninde, og fortæller hende, at de ting hun siger og gør, virkeligt gør dig ked af det. Du kan prøve at læse mere om at sætte grænser her. Du kan også læse denne her artikel om, hvordan man håndterer konflikter. Der står nogle rigtigt gode råd til, hvordan man kan håndtere konflikter uden de ender i bål og brand. Måske kan det være hjælp for dig.
Har din veninde brug for hjælp?
Det lyder til at din veninde måske har nogle problemer, siden hun så hurtigt bliver ked af det, vred og træder på dig. Du spørger, om hun måske har borderline. Det kan jeg desværre ikke svare på gennem brevkassen. Det er kun en professionel som kan bedømme det.
Men uanset hvad, så virker det til, at din veninde måske har brug for hjælp.
Hvis du tænker, at det kunne være en god idé, så er der flere muligheder for det. Først og fremmest tænker jeg, at det ikke er en opgave, du skal tage på dig. Det er alt for meget, hvis du skulle klare det alene. Så er det bedre, hvis der er nogle andre, der tager over. Hvis I går på skole sammen, så kan du jo foreslå hende at snakke med en lærer, studievejleder eller skolepsykolog. Hvis hun har nogle søde forældre, så kan hun måske snakke med dem. Ellers er der også tilbud som Headspace eksempelvis. Headspace er et anonymt rådgivningstilbud for unge, hvor man kan komme og snakke med deres frivillige. Du kan jo prøve at foreslå hende det, hvis du tænker, at det kunne være godt for hende. Så kunne hun snakke med nogle andre end dig, når hun har en dårlig dag. Du kan se flere hjælpetilbud til unge her på vores side.
Er det det værd?
Du spørger, hvad du kan gøre. Og hatten af for, at du gerne vil hjælpe din veninde.
Men jeg synes også, det er vigtigt, at du ved, at det ikke er dit ansvar at passe på hende. Det er ikke dit ansvar at sørge for, at hun har det godt. Det lyder til at du er en rigtig god veninde, som gerne vil passe på hende og være sød ved hende. Men hun behandler dig faktisk ikke særligt godt. Derfor er det også fuldstændigt okay, hvis du ikke har lyst til at være sammen med hende længere. Det er helt fair at smide håndklædet i ringen. Selvom man bør være sød og hjælpsom overfor andre mennesker, så er det vigtigt først og fremmest at passe på sig selv. Og hvis det betyder, at du må droppe hende som veninde, så er det også en fuldstændigt okay beslutning at tage.
Snak med nogen om dine oplevelser
Jeg kommer til at tænke på, om du har snakket med nogen om, hvordan du har det? For når man har en veninde, der træder på en, så kan det godt sætte spor. Det gør jo ondt, at hende der skulle være din trygge relation nu træder på dig. Derfor kan det også være rigtigt godt, at få det snakket igennem med nogle andre. Det kunne være dine forældre, en anden veninde eller en helt tredje person, som du er tryg ved.
Her kan du læse om at tale med dine forældre om svære ting.
Det kan være rigtigt rart at få den støtte og måske nogle gode råd til, hvordan du kan håndtere hele den her veninde-situation. Headspace som jeg nævnte tidligere er også en god mulighed. De er så super søde, og du må komme med alle slags problemer – store som små. Alle er velkomne. Det kan du overveje, hvis du trænger til at snakke med andre, som slet ikke kender dig eller din veninde.
Det er mega svært, hvis man har en veninde, som træder på en. For på den ene side vil du måske gerne være en god veninde, men på den anden side skal du også passe godt på sig selv. Jeg håber, at du har kunne bruge nogle af mine råd til noget. Og så krydser jeg fingre for, at det kommer til at gå rigtigt godt med dig.
De allervarmeste hilsner fra en Mindhelper