Kan I hjælpe mig til, hvordan jeg kan lære at være sammen med mange mennesker? Jeg har nemlig selv svært ved at finde ud af hvordan..
Hejsa
Jeg kan ikke være sammen med mange mennesker
Hvad skal jeg gøre?

(Pige, 20 år)
Kære 20-årige pige
Det lyder da bestemt ikke særlig sjovt, at du mener, at du ikke kan være sammen med mange mennesker. Du skriver ikke så meget i dit brev, så derfor prøver jeg at gå flere forskellige veje i mit svar.
Mange mennesker kan være overvældende
Der kan være flere grunde til, at man ikke har det godt med at være sammen med mange mennesker.
Til at starte med vil jeg opfordre dig til, at prøve at lægge mærke til hvilke forestillinger og fornemmelser, det er du har, som gør det svært. Hvilke tanker popper op i dit hoved, når du tænker på en situation med mange mennesker. Er det fordi, at du er bange for at blive bedømt? Er du bange for at nogle vil grine af dig? Eller føler du dig fuldstændig drænet for energi?
Hvis du får en idé om, hvad det er, der gør det svært at være sammen med mange mennesker, så kan det hjælpe dig med at få en fornemmelse for, hvorfor du har det, som du har det.
Kæmper du med lavt selvværd?
Mange unge går rundt med lavt selvværd, så du er bestemt ikke alene, hvis du kæmper med negative tanker om dig selv. Selvværdet kan have stor betydning for, hvordan man har det, når man er omgivet af andre mennesker. Hvis ens indre kritiker konstant slår en i hovedet med hårde ord, så kommer man let til at bilde sig selv ind, at andre gør det samme og bedømmer en.
Hvis du kan mærke, at det er sådan du har det, så kan du læse mere om at styrke dit selvværd i vores artikel: Lavt selvværd: 7 gode råd til, hvordan du får det bedre med dig selv.
Måske du bare trives rigtig godt i dit eget selskab
Måske har du det helt fint med dig selv? Måske handler det mere om, at du er en indadvendt person, der simpelthen trives godt i dit eget selskab. Hvis du er det, må du endelig ikke føle dig mærkelig eller helt ved siden af – det er der nemlig masser der er!
Indadvendte personer føler sig ofte allerbedst tilpas i deres eget selskab. Og de bruger rigtig meget energi på at være sammen med andre mennesker. Derfor kan de hurtigt blive overvældet af mange mennesker. Store sammenkomster kan dræne dem fuldstændig for energi. Er det noget, du kan genkende?
Hvis du kan genkende det, er det helt normalt – og det er også cool nok! Der skal nemlig ikke kun være plads til personer, der elsker at være omgivet af mange mennesker. Der skal også være plads til dem, der bare godt kan lide at slappe af med dem selv og en god bog.
Er du nysgerrig på at lære mere om hvad det vil sige at være indadvendt – det kaldes også at være introvert – så kan du læse videre i artiklen: Introvert? Det er cool nok.
Teknikker til at tackle situationen bedre
Du spørger til, hvad du kan gøre for at kunne være sammen med mange mennesker. Alt efter hvor din problematik starter, er der heldigvis mange forskellige teknikker du kan tage i brug,
Lær dine grænser at kende
Som jeg skrev ovenfor kan indadvendte personer hurtigt få for meget af mange mennesker. Hvis du kan genkende det, så kan det være en god idé, at du mærker efter og finder ud af, hvor din grænse er.
Du har måske siddet inde med de andre i 20 minutter, og så kan du mærke, at du begynder at finde dig utilpas i selskabet. Så ville jeg trække mig i lidt tid. Det er altid i orden lige at gå ud lidt, gå på toilettet eller ind i et af de andre rum, der ikke bliver brugt.
Brug din krop og din vejrtrækning til at finde ro
Hvis du begynder at mærke uro i kroppen, og har svært ved at kontrollere den, kan det være en rigtig god idé at gøre brug af enten mindfulness-øvelser eller åndedrætsøvelser.
Øvelserne hjælper dig til at finde ro og få styr på din opmærksomhed. Dét er hele idéen bag. Du kan øve dig på øvelserne så ofte du vil. Så er du bedre rustet og kan bruge det i situationer, hvor du føler dig presset og tankemylderen tager over.
Øv dig i at smalltalke
Når du er sammen med mange mennesker på en gang, så trækker det også på dine sociale færdigheder. Nogle har let ved det. Samtalen kører af sig selv og de falder bare ind. Andre kæmper lidt mere for at falde ind i rytmen i sociale sammenhænge.
Det gode er, at du kan træne dine sociale færdigheder. Præcis som du kan blive bedre til at sparke hjørnespark eller spille guitar ved at øve dig.
Og når du skal være sammen med mange mennesker, så er smalltalk en god ting at kunne. Hvis man kan finde noget at snakke med de andre om, så undgår du ofte den lidt pinlige tavshed – der kun føles værre, hvis man i forvejen har det svært ved, at der er mange mennesker. Vil du gerne øve dig i smalltalk, så får du her 6 gode tricks til smalltalk.
Snak med en, du er tryg ved
Til sidst: Husk, at du ikke behøver at gøre noget af det alene. Måske har du en god veninde, ven eller en anden person, som du er tryg ved. Det kan være rigtig rart at have en med ved sin side, der kan træde til, hvis man selv går i stå. Så har du også en, du kan snakke med om det, du synes, der er svært. Det kan endda være, at personen, du snakker med, kan genkende noget fra sit eget liv. Og måske har nogle gode råd, som vedkommende kan dele med dig?
Se frygten i øjnene – du kan sagtens
Nu har du skrevet om, at det er svært for dig, at være sammen med andre mennesker. En faktor mange overser i den sammenhæng, eller noget der også kan være svært, som er en konsekvens af det, er ensomhed. Man kan nemlig hurtig få en tendens til at trække sig mere og mere tilbage, hvis man synes det er ubehageligt at være sammen med mange andre.
Heldigvis er der flere ting, du kan gøre for at vende den onde cirkel. Det første og bedste trin i processen er at tage kontakt til andre mennesker. Her handler det om at se sin frygt i øjnene og hoppe ud i det. I starten går det måske lidt i hårknude. Men det er helt okay, det har alle prøvet. Det vigtigste er at huske på, at jo mere man øver sig, jo nemmere bliver det. Denne form for kast-dig-ud-i-det-mentalitet bygger på det man i psykologiens verden kalder for eksponering.
Hvis du har en anelse om, at din problematik måske skyldes ensomhed, eller det er gået hen og blevet en konsekvens af din situation, så kan du få mange flere råd her: Bryd ensomheden: 11 gode råd til dig, der føler dig ensom. Der finder du også gode idéer til, hvor du kan møde nye mennesker. Det kan blandt andet være til en fritidsinteresse, men det kan også være på mødesteder for ensomme unge, som fx Ventilen eller Headspace.
Nogle af dem, der har det rigtigt svært ved at være sammen med andre, har det der hedder social angst. Social angst kaldes også social fobi. Det handler i bund og grund om, at socialt samvær udvikler sig til angst. Folk med social angst er ofte virkelig bange for at tiltrække opmærksomhed, får det fysisk dårlig i andres nærvær, køre hårdt på sig selv og tænker alt for meget over, hvad andre tænker om dem.
Lån andres øjne, du er helt sikkert bedre end du tror
Jeg håber, at jeg har ramt ned i noget, som du kan bruge. At du har fået idéer til, hvad du kan gøre, når du skal være sammen med mange mennesker.
Et sidste råd jeg vil give dig med på vejen, er at låne andres øjne. Du er helt sikkert langt hårdere ved dig selv, end hvad du behøver. Prøv at hør dem, der er tæt på dig, hvad de synes om dig og din måde at være sammen med andre på. De kan helt sikkert se nogle sider af dig, som du ikke selv har fået øje på. Ting du kan støtte dig op ad fremadrettet.
De bedste hilsner fra Mindhelper