Hej Mindhelper
Jeg er lige startet i 2.g på gymnasiet og jeg har det ikke særlig godt mentalt. De seneste par år har været ret hårde og jeg har ikke rigtig haft nogle ordentlige venner som jeg har kunnet læne mig op ad, og det har med tiden gjort at jeg er blevet mere og mere usikker og har fået rigtig lav selvtillid og selvværd. Jeg har igennem årene hele tiden følt et enormt pres fra mine forældre og fra omverdenen i forhold til ens sociale liv, i og med at de selv har en masse venner og render til ting uafbrudt, og jeg har følt at de forventede at jeg var ude og feste hver weekend og være virkelig social hele tiden, men sandheden er at jeg ikke rigtig har haft nogle venner som jeg har haft lyst til at være sammen med, og for hver dag der er gået er jeg blevet mere og mere ensom. Det har gjort at jeg har været ret desperat hver gang jeg har været sammen med nogen, hvor jeg har mistet lidt mig selv i jagten på anerkendelse fra andre og følelsen af at blive accepteret og elsket. Jeg har prøvet at snakke med mine forældre om det, men det er rigtig svært at sætte ord på hvordan jeg har det, og selvom vi har haft samtalen flere gange, forstår de det bare ikke helt og er overbeviste om at der er en nem løsning. Men det er blevet så slemt nu, at jeg sover dårligt om natten, jeg bliver usikker hver gang jeg er sammen med mennesker og ved ikke helt hvordan jeg skal agerer, samtidig med at jeg bliver enormt træt og udkørt af at være i et socialt forum. Det der er problematisk er, at jeg har svært ved at skabe nye venskaber, når jeg har det så dårligt psykisk, og jeg trives derfor også rigtig dårligt i skolen. Jeg har haft en følelse af at jeg slet ikke kan være i det mere, og har følt et kraftigt behov for bare at flygte fra det hele, rejse til et andet land og bare blive der i et år, for at få styr på mine tanker og komme væk fra alle bekymringerne. Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre, for jeg kan ikke blive ved med at køre på den her måde.
Jeg synes det er svært at skrive det her, da den mentale sundhed er rigtig tabubelagt og jeg føler jeg skuffer mine forældre og er en byrde for dem, ved at fortælle dem om hvordan jeg har det, men jeg kan bare ikke komme udenom at det er sådan tingene er lige nu og har været længe, og det bliver kun værre hvis ikke jeg snart finder en måde at komme ud af det på.
Fra en fortvivlet pige på 17 år

(Pige, 17 år)
Hej Fortvivlede pige på 17 år
Det er rigtig svært, når man går rundt og føler usikker og har lavt selvværd, for det tærer rigtig meget på ens energi. Og det lyder til, at det fylder en del hos dig. Det kan jeg sagtens forstå, for det er rigtig øv, når man sover dårligt og har det skidt. Derfor er det også rigtigt godt at du har skrevet herind til os, og delt dine tanker.
Vi har forskellige sociale behov
Du skriver, at du føler et pres for at være mere social og det kan bare være rigtig svært, når man har det sådan. Men vi mennesker er meget forskellige på alle mulige områder. Nogle er høje, nogle er lave. Nogle elsker at bage boller og andre vil meget hellere spille computer. Og sådan er det også lidt med vores sociale behov. Nogle mennesker trives rigtig godt med at være sammen med mennesker hele tiden og lader op på den måde. Mens andre bruger mere energi på at være sammen med mennesker, og har brug for lidt alenetid for at lade batterierne op igen. Og det er helt OK, for der er ikke noget der er mere rigtigt end det andet. Men derfor kan det også være hammersvært, når man måske føler, at der lidt er et pres på, at man skal alt muligt som at tage til fester og være sammen med mennesker hele tiden. Men det er egentlig sådan at rigtig mange mennesker er introverte. Og har brug for pauser for at lade op for at kunne nyde at være sammen med andre mennesker. Det er faktisk næsten halvdelen af befolkningen, der har det sådan og derfor er det også helt normalt. Du kan læse mere om at være introvert i vores artikel Introvert – det er cool nok.
Rigtig mange mennesker oplever at føle sig ensomme på et tidspunkt i deres liv
Det er ofte sådan, at uanset om man har et stort socialt behov eller et mindre socialt behov, så er der et typisk et behov som skal opfyldes. Og hvis det ikke bliver det, så kan man godt komme til at føle sig ensom. Der er rigtig mange mennesker som på et eller andet tidspunkt i deres liv føler sig ensomme, men heldigvis oplever de fleste mennesker også, at perioden med ensomhed forsvinder igen. Men derfor er det stadig en rigtig ubehagelig følelse når man har det sådan, og det kan være rigtig svært lige at se sig ud af, hvordan man kan komme ud af ensomheden. Hvis du har lyst, kan du du tage et kig på vores artikel om at bryde ensomheden
Det er naturligt at blive træt og udkørt når man er lidt på udebane
Når vi mennesker gør ting, som vi ikke har gjort så meget før, så er det en helt naturlig reaktion, at man bliver træt og udkørt. For man bruger nemlig rigtig meget energi på det. Det er sådan med os mennesker, at vi er lidt vanedyr, som rigtig godt kan lidt de ting vi kender og er vant til. Og derfor er det også helt naturligt, at man kan komme til at føle sig lidt på udebane og blive nervøs, når man skal snakke med nye mennesker. Sådan har de fleste mennesker det, når de står i en situation, som de måske ikke er helt trygge ved. Men heldigvis oplever de fleste mennesker, at den der nervøsitet langsomt forsvinder jo flere gange man gør det.  I vores artikel Sådan kan du lige så stille give slip på din usikkerhed, kan læse mere om og finde gode råd til, hvordan man slipper sin usikkerhed.
Snak med dine forældre
Først og fremmest vil jeg starte med at sige, at det er mega sejt, at du har snakket med dine forældre om, hvordan du har det. Det er nemlig rigtigt godt, at få delt sine tanker med andre, så man ikke skal gå rundt med alle sine bekymringer alene.
De fleste forældre vil rigtig gerne have, at deres børn har det godt. Men sommetider kan det være svært for dem at vide, hvordan de bedst kan hjælpe. Og derfor kan de godt komme til, bare at komme med nemme løsninger. Og det er rigtig øv, når det slet ikke lige er det, man har brug for. Derfor kunne det også være en rigtig god ide, at du fortæller dine forældre hvad dine behov er, for det lyder lidt til, at dine forældres sociale behov og dit måske ikke helt er det samme. Og det er der slet ikke noget galt i, men det kan være nemmere for dem at hjælpe, når de ved hvad dine behov er. Derfor kan det også være en rigtig god ide, at du bliver ved med at snakke med dem. Så du kan få det bedre igen. Hvis du synes det er nemmere kan du også vise dem der her brev, som du har skrevet ind til os, for her beskriver du rigtigt fint, hvordan det er, at du går og har det.
Tag fat i Headspace
Du kan også tage fat i Headspace, hvor der sidder en masse rigtig søde og rare frivillige klar til at lytte. Det er helt gratis at komme i Headspace og man kan sagtens være anonym, hvis du synes, at det er rarere. De frivillige er vant til at snakke med unge om svære ting og derfor sørger de også altid for at foregår på en måde, som er rar for dig. I Headspace, kan de også hjælpe dig med at sat ord på hvordan det er du går og har det. Så du ikke behøver, at gå rundt med alle dine tanker og bekymringer alene.
Tag fat i Ventilen
Der er rigtige mange unge, som går rundt og føler sig ensomme og det kan være rigtig svært lige at finde ud af, hvordan man skal komme ud af det igen og møde nye mennesker. Rigtig mange unge, synes at det kan være rigtig rart at snakke og være sammen med andre som har det ligesom en selv. Så man ikke føler, at man er den eneste som går rundt og har det sådan. Og det kan Ventilen hjælpe med. Ventilen hjælper unge som oplever ensomhed og er et sted, hvor man kan komme og snakke med andre unge. Og på den måde øve sig i at være social og snakke med andre mennesker, som måske også synes, at det kan være lidt svært at være social. Det kan fjerne lidt af nervøsiteten og hjælpe med, at man bliver mere tryg ved at være i sociale situationer. Og de frivillige i Ventilen er super søde og gør altid deres allerbedste for, at det er rart at komme der. Kunne det være noget for dig?
Det er rigtig hårdt når man går rundt og føler sig ensom, og derfor håber jeg også, at mit svar har hjulpet dig og at du får snakket med nogen om hvordan du har det, så du kan få det bedre igen.
De bedste hilsner fra en Mindhelper