Jeg har været trist de sidste 5 måneder. Jeg er tom indeni, og ved ikke hvad jeg skal gøre. Jeg har ikke snakket med nogle om det, og mine veninder tror jeg har det godt.
Hej Mindhelper
Jeg har bare været trist de sidste 5 måneder. Jeg føler mig efterladt. Jeg har ikke lyst til noget som helst mere. Jeg er blevet træt af de mennesker, som var veninder, vi har skændes meget på det seneste. Jeg har ikke rigtigt været glad for at lukke nogle ind i mit liv, fordi jeg altid er blevet såret ved det. Jeg har søgt på en uddannelse, og været til en samtale og det gik okay. Men jeg ved ikke rigtigt om jeg bliver optaget, og ved heller ikke om jeg han klare det lige nu, eller om jeg skal vente lidt. Det påvirker altså meget min hverdag. Jeg er tom indeni og ved ikke hvad jeg skal gøre. Jeg har ikke snakket med nogle om det, heller ikke mine forældre. Mine veninder tror jeg har det godt, men det har jeg ikke. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre.

(Pige, 16 år)
Kære pige på 16
Det lyder til, at du går igennem en rigtig svær periode i øjeblikket. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker med os.
Når tristheden rammer
Det er helt normalt at opleve, at man har perioder, hvor man er trist. Det har vi alle sammen, og der kan være rigtigt mange grunde til det. Det kan sagtens være fordi, at der har været mange problemer i ens venskaber, og at man derfor ikke orker mere. Det kan gøre en super ked af det. Og måske har man bare ikke så meget overskud som man plejer, fordi der er mange svære ting der fylder. Det giver rigtig god mening, hvis du har det sådan. Og det kan være svært, at lukke nogle nye mennesker ind i sit liv, hvis man er blevet såret mange gange. Så kan man godt blive meget nervøs for, at blive såret igen. Og derfor trække sig væk fra nye venskaber.
Kan konflikterne løses?
Du skriver, at dig og dine veninder har skændtes meget på det sidste. Men jeg kommer til at tænke på, hvad det er, i har skændtes om? Og om det er nogle konflikter, der måske kan løses? Jeg kan sagtens forstå, hvis du synes det er helt vildt uoverskueligt, at skulle tage stilling til. Men vil det med at løse konflikterne kunne være med til, at du bliver lidt gladere? Du kan prøve at læse denne artikel omkring, hvordan man på en god måde kan løse konflikter med sine venner. Og den her artikel om, hvordan man snakker med sine venner om svære ting.
Det er også okay, at tage en pause fra ens venskaber, hvis man synes de dræner en meget. Men det kan være en god idé at overveje, hvor længe man har tænkt sig at holde sig væk. For hvis man bare trækker sig, og forsvinder ud af sine venners liv. Jamen så risikerer man også, at de ikke længere vil være sammen med en, når man så er på toppen igen. Det er i hvert fald værd at have i tankerne. Hvis du trænger til at være alene i et stykke tid, så kan det være en god idé lige at snakke med dine venner/veninder om det inden. Bare så de forstår, at det kun er en periode, at du trænger til lidt ro. Og det ikke er fordi, at du ikke længere har lyst til at være en del af deres liv.
Hvis du rent faktisk tænker “Jeg orker dem simpelthen ikke længere” – jamen så er det også helt okay. Man behøver ikke beholde alle venskaber. Og hvis man synes, at et venskab bringer en mere sorg end glæde – jamen så kan det sagtens være den rigtige løsning, at lade være med at se vennen/veninden mere. Så kan det være man skal begynde at lede efter nye venskaber. Måske igennem en sportsklub, ny uddannelse eller en hobby af en slags. Det kan selvfølgelig være mega mega hårdt at give slip på venskaber, fordi man har mange gode minder sammen. Og man ville måske helst have beholdt venskaberne. Det kan godt være lidt lissom, at få kærestesorger, hvis man mister et venskab. Derfor er det også en rigtig god idé, at passe godt på sig selv, hvis man oplever det er svært. Og måske snakke med nogle om, hvordan man har det.
Prøv uddannelsen af
Du skriver, at du er meget i tvivl om, om du har overskuddet til at begynde uddannelse nu. Men jeg tænker, at det måske kunne være en god idé, bare at prøve det af. Så kan du mærke efter, om det føles rigtigt, eller om det er en anden uddannelse, du skal prøve. Det er jo altid en mulighed at droppe ud igen, hvis det ikke er noget for dig. Eller hvis du kommer frem til, at du har brug for en pause først. Det er fuldstændigt okay, og det er helt okay at skifte mening.
Du skriver ikke så meget om, hvad du ellers har overvejet at gøre. Og det er heller ikke sikkert, at du har overvejet det endnu. Men det kan i hvert fald være en god idé, at komme lidt ud, hvis man er meget trist. Altså så man ikke ender med at ligge hjemme i sin seng hele dagen. For det kan være ret fristende, hvis man føler sig meget trist og tom indeni. Men det kan faktisk også være med til at gøre tristheden værre. For så har man nemlig rigtig god tid til, at tænke over alle de ting, som gør en ked af det. Og man kan godt ende med at føle sig ret ensom. Derfor tænker jeg også, at det måske kunne være en god idé, at prøve uddannelsen af. Måske viser det sig, at det er det helt rigtige for dig. Så kan du møde nogle nye mennesker, og måske få nogle gode nye veninder/venner.
Hvad kan du gøre for at genfinde glæden
Der er nogle ting, man selv kan gøre, for at slippe af med tristheden. Du kan prøve at læse denne her artikel med 10 gode råd til at håndtere tristheden, men måske også denne her artikel omkring hvordan man laver en plan for dagen, så du ikke ender med at sidde, og ikke vide, hvad du skal gøre at dig selv.
Snak med nogen om det
Mit vigtigste råd til dig er, at få snakket med nogen om, hvordan du har det. Det er helt vildt hårdt, at skulle gå rundt med alle de svære følelser og bekymringer helt alene. Så kan man blive god til, at tage en maske på, så folk tror man har det godt – selvom man måske har det helt forfærdeligt i virkeligheden.
Når man snakker med nogen om, hvordan man har det. Jamen så kan det faktisk være med til, at man får det bedre. For så får man snakket om og bearbejdet nogle af alle de tanker og følelser, som man bærer rundt på i kroppen. Så kan det føles som om, at der letter en sten fra ens hjerte. Samtidigt kan det være rigtigt rart, at få noget støtte gennem den her svære periode. Jeg skriver lidt forslag til, hvem du kan overveje at snakke med.
Snak med dine veninder
Hvis der er nogle af dine veninder, som du er glad for. Jamen så tænker jeg, at det måske kunne være en god idé, at prøve at snakke med dem om, hvordan du har det. Det er også en god mulighed for, at i kan få snakket om de ting, som måske er svære i jeres venskab. Og hvordan i kan blive bedre til at snakke sammen om, hvordan i har det. Og hvordan i kan blive gode til, at støtte op om hinanden i stedet for at skændes.
Snak med dine forældre
Jeg kommer til at tænke på, om du har snakket med dine forældre om, hvordan du har det? Jeg tænker pga. din alder, at du nok stadigvæk bor hjemme. Måske kunne det være godt for dig, hvis du fortæller dine forældre om, hvad der sker med dig i øjeblikket. Så kan de snakke, lytte og støtte godt op om dig, så du kan blive glad igen. Jeg er næsten helt sikker på, at dine forældre rigtigt gerne vil hjælpe dig, hvis du fortæller dem, hvordan du har det.
Snak med en studievejleder
Jeg regner med, at du går i skole i øjeblikket. Og hvis det er rigtigt, jamen så kan du overveje at snakke med en studievejleder, lærer el. lignende . Det er sådan, at man ofte godt kan få noget rådgivning og støttende samtaler på sin skole. Det er også en rigtig god mulighed for at få luftet dine bekymringer om din kommende uddannelse. Så hvis det er noget, du tænker kunne være rart. Så prøv at spørge din lærer om, hvad dine muligheder er.
Snak med Headspace
Et andet tilbud, som jeg tror måske kunne være rigtigt godt for dig, er Headspace. Headspace er en frivillig forening som varetager rådgivning af unge. Der kan man komme og snakke med en frivillig om, hvordan man har det. Det kan være en helt vild rar måde, at få snakket sine tanker igennem på. Og de frivillige er enormt søde, og rigtigt gode til at lytte. De er vant til at høre om alle slags problematikker, og du kan være helt tryg ved at snakke med dem – det er anonymt. Headspace er et rigtigt godt tilbud, og der ligger en Headspace i de fleste større byer. Du kan også kontakte dem via chat, hvis du synes det er rarest.
Snak med din læge
Hvis du oplever, at tristheden ikke går over, så kan det være en god idé, at kontakte din læge. Man må altid snakke med sin læge, hvis man har det dårligt – uanset om det er fysisk eller psykisk. Ens læge kan rådgive en, og hjælpe en med at finde de rigtige hjælpetilbud. Hvis det bliver ved kan din læge også teste dig, for at se, om du skulle have fået en depression, og i såfald henvise dig til en psykolog, hvis det bliver nødvendigt.
Det kan være helt vildt hårdt, hvis man oplever rigtigt meget tristhed og tomhed i kroppen. Så kan man godt miste interessen for de mennesker, der er omkring en. Og måske har man bare lyst til at grave sig ned i sin dyne for evigt. Men det behøver ikke være sådan. Det kan sagtens blive godt igen. Derfor er det også en rigtig god idé, at snakke med nogen om, hvordan man har det. Så man kan få den hjælp og støtte, som man har brug for.
Jeg håber, at du har kunne bruge mine råd til noget. Og så krydser jeg fingre for, at du snart er ovenpå igen.
De varmeste hilsner fra en Mindhelper