Hej
Jeg har fået et job, eller det tror jeg. Jeg har haft to vagter, lige efter hinanden. Lørdag og søndag. Og det er jo meget fint. Lørdag gik rigtig fint, de er rigtig søde og sådan. Søndag startede også fint ud men pludselig fik jeg en vildt ubehagelig følelse i maven. Jeg fik den største trang til at græde og til at tage hjem. Jeg fældede også et par enkelte tårer da ingen kiggede. Jeg klarede mig igennem resten af dagen med tanken om at når dagen var færdig ville jeg aldrig komme tilbage. Jeg ved ikke hvad det er, og jeg vil absolut ikke tilbage. Jeg får det dårligt bare ved tanken om det. Men kan jeg godt bare sige at jeg ikke vil kommer igen? Jeg ved ikke helt hvad jeg skal gøre. Håber i kan hjælpe.

(15 år)
Hej 15 årig
Det lyder til, at tankerne om, hvad du skal gøre i forhold til dit nye arbejde, fylder en del. Derfor er det også rigtig fint, at du har skrevet herind og delt det med os.
Det giver mening
Du skriver, at du har haft to vagter på dit arbejde, og at den første vagt gik rigtig fint, men at du på anden vagt pludselig fik en vildt ubehagelig følelse i maven. Det lyder ikke rart. For det kan være ret ubehageligt, når man bliver overvældet af ens følelser, og de sætter sig som en klump i maven. Derfor kan jeg også godt forstå, at du fik trang til at græde. For det er en helt naturlig reaktion, når den svære og ubehagelige følelse fylder i maven. Og nogle gange får man en klump i maven, uden at man helt kan sætte fingeren på, hvorfor man har det sådan. Vores følelser svinger nemlig gennem hele livet. Derfor er det også normalt sommetider at blive ked af det og overvældet. Og det med at starte på et nyt arbejde kan være en stor mundfuld. Derfor er der også mange unge, som synes det er svært og overvældende i starten.
Snak med dine forældre
Når man går med en masse svære tanker og følelser, kan det være en rigtig god ide at snakke med nogen om det. For det kan være rigtig rart og lettende at dele tankerne med nogen. Nogle af de voksne, som måske er tættest på dig, er dine forældre. Derfor tænker jeg også, at det kunne være en god ide at du snakkede med dem om det. For så kan det også være, at de kan hjælpe og støtte dig i, hvad du skal gøre.
Snak med dine venner om det
Nogle andre, som også kan være rare at snakke med, når man har det svært, er ens venner. Derfor kommer jeg også til at tænke på, om du mon har en god ven, som du snakke med? Det kan nemlig være rigtig rart at få lidt luft til ens tanker. Måske er der også en af dem, som har prøvet at have et arbejde. Og så kan I snakke lidt om, hvordan det har været for dem. Og uanset om de har det eller ej, så vil langt de fleste venner rigtig gerne hjælpe og støtte, når man fortæller dem om noget, som bøvler.
Man må altid gerne sige op
Du spørger også, om du godt bare kan sige, at du ikke kommer igen. Og ja, det tænker jeg godt, at du kan. For man er altid i sin gode ret til at sige op, hvis man ikke længere har lyst til at være i et arbejde. Nogle gange er det nok at ringe og sige op, og andre steder kræver, at man laver en skriftlig opsigelse, hvor man lige sender fx en mail, hvor der står, at man siger op. I den her artikel fra ungarbejde.dk kan du læse lidt mere om, hvordan man skriver en opsigelse og alle de der regler. Så måske der også er noget i den, som kunne være hjælpsomt for dig?
Det kan være svært at finde ud af, hvad man skal gøre, når man ikke har lyst til at komme tilbage på arbejde. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, som du kan bruge. Jeg sender varme tanker din vej og håber, at du får snakket med nogen om, hvordan du har det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper