Hejsa, jeg skriver fordi jeg for tiden ikke har det særlig godt og mange tanker kørende. Min farfar er meget syg, og ryger ind og ud af sygehuset… Mit problem er at jeg er begyndt at tænke jeg skal gøre forskellige ting på bestemte måder, for jeg føler der sker noget dårligt hvis ikke jeg gør det på den ene måde… ved godt det lyder mærkeligt, men det kan f.eks. være at jeg skal huske at tage et bestemt armbånd på hver dag, rette på ting eller sove med sengetøjet en bestemt vej…
Kan mærke det gør mig enormt usikker og føler heletiden jeg er opmærksom på hvad jeg selv gør, fordi man selfølgelig ønsker det bedste for farfar…

(19 år)
Hej med dig
Det lyder helt vildt ubehageligt, at din farfar ikke har det godt og ryger ind og ud af sygehuset. Det kan være rigtig hårdt, når dem vi holder af ikke har det godt. Derfor giver det også god mening, at du har mange tanker kørende lige nu.
Det er normalt at have små ritualer
Du skriver, at du er begyndt at skulle gøre ting på en bestemt måde, fordi du føler at der sker noget dårligt, hvis du ikke gør det.
Det er normalt i perioder, at have ting som man føler man skal eller “ritualer” man altid gør, for at ting går godt. De fleste sportsfolk har fx ofte nogle bestemte ting, de gør, inden de går på banen.
Hvis du spørger dem, vil de sikkert sige, at det bringer dem godt held, og at de gør det hver gang de går på banen.
Selvom mange af disse små ritualer kan føles vigtige, ved de fleste sportsudøvere, at de nok godt kan spille en god kamp, selvom de ikke laver deres ritual. Derfor er den slags ritualer normale og i de fleste tilfælde ret harmløse.
Når de små ritualer begynder at spænde ben for en
Selvom det er normalt sommetider at gøre nogle bestemte ting, så kan det nogle gange komme til at fylde så meget, at det spænder ben for en.
Det kan være at man tænker man skal vaske hænder hver gang man har rørt et håndtag. Og så pludselig står man i en situation, hvor der enten ikke er tid eller mulighed for at vaske hænder. Hvad gør man så?
Og i de tilfælde hvor det er allerværst, kan det udvikle sig til det der hedder OCD. Folk som har OCD får ofte en følelse af, at de skal gøre ting på en bestemt måde, ellers så sker der noget slemt for dem, de holder af eller dem selv.
OCD viser sig på mange forskellige måder, og det kan derfor nogle gange være svært at vide, hvornår noget er tegn på OCD, og hvornår noget er små ritualer, som dem jeg beskrev tidligere.
Hvis du har lyst til at læse mere om typiske tegn på OCD og råd til hvad du gøre, så kan jeg varmt anbefale dig vores artikel: OCD: typiske tegn og råd til, hvad du kan gøre
Prøv at tage et smut forbi lægen
Hvis du føler at tankerne om, at du skal gøre ting på en bestemt måde, bliver ved med at fylde, kan det være en god ide at tage et smut forbi lægen.
Ud over at være uddannet i hvordan vores krop har det, ved læger også rigtig meget om, hvordan vores tanker og hjerne fungerer. Derfor kan de også være rigtig gode at snakke med, hvis der er nogle specifikke tanker eller bekymringer der fylder.
Enten kan din læge selv hjælpe dig, ellers kan de helt sikkert hjælpe dig med at få den hjælp som du måske har brug for.
Det kan være godt at snakke med nogen om det
Det kan nogle gange godt være svært at finde hoved og hale i det hele, når nogen man holder af, har det dårligt. Tanker og bekymringer kan hurtigt blive en fast del af ens hverdag og de kan fylde mere og mere, jo længere tid der går.
Derfor synes jeg også det kunne være en rigtig god ide, hvis du fik snakket med nogen om, hvordan du har det. For ofte kan det virke enormt lettende og rart at dele sine bekymringer og tanker med dem omkring sig. Det kunne være dine forældre, en af dine gode venner eller nogle andre i din familie.
Det vigtigste er ikke som sådan, hvem du taler med, men at det er nogle som du stoler på og ved at du kan tale med. Mange oplever nemlig at svære ting fylder lidt mindre, når man deler dem med andre.
Det kan være rigtig svært, hvis nogen vi holder af, har det dårligt. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar til dig, som du kan bruge. Jeg sender de bedste tanker din vej og håber din farfar får det bedre.
De bedste hilsner fra en Mindhelper