Hej Mindhelper
Jeg ved ikke om jeg har angst, fordi når jeg går rundt i offenligheden så tænker jeg konstant på om der bliver gjort grin af mig. Det er ikke fordi jeg kender nogle jeg går forbi, men jeg tænker konstant på sådan noget og det gør også at jeg ikke så tit har lyst til at gå ud. Jeg ved ikke om det er fordi at jeg i næsten 10 år har blevet drillet på en eller anden måde, skiftet skole 2 gange og har tit sagt det til mine forældre som har sagt til lærerne at jeg bliver mobbet. Men der sker bare ikke noget, heldigvis er jeg næsten ude af folkeskolen så der håber jeg at jeg kan prøve at arbejde på det.
Jeg ved heller ikke om dette er normalt, men når jeg snakker med nogen, det er ligemeget hvem det er men sådan omkring hver 5. sætning jeg siger plejer jeg mindst at have et ord jeg ikke kan finde ud af at sige, eller at jeg ved hvad jeg skal sige men det er åbentbart bare noget andet der bliver sagt.
Jeg er også som de fleste blevet presset til at ryge, nikotin er jeg slet ikke vild med men jeg prøvede cannabis og er bange for at blive afhængelig
Jeg vil bare gerne vide om nogle af de her ting er noget som har, og om jeg på en måde kan gøre det bedre men at jeg selv prøver at gøre det

(15 år)
Kære Du
Det lyder til, at der er flere ting, som fylder lige nu. Derfor kan jeg også godt forstå, at du skriver herind til os. For det kan godt være overvældende at finde hovede og hale i det hele, når man har det svært og bekymringerne fylder.
Så lad os tage tingene en af gangen.
At tænke på om der bliver gjort grin med en
Du skriver, at du konstant tænker på, om der bliver gjort grin med dig, når du går ud. Den slags tanker kan godt være ret drænende, men det er ikke unormalt, at de fra tid til anden dukker op. Vi mennesker er nemlig skabt til at tænke over, hvad andre tænker om os.
Det bor i os fra dengang, hvor vi levede ude på savannen. Der var det nemlig ret vigtigt at være en del af flokken, så man ikke skulle kæmpe mod vilde dyr alene. Så der var det hjælpsomt at kunne tage højde for, hvad andre tænkte og sørge for at passe ind.
Selvom der ikke længere er risiko for at blive spist af vilde dyr, så har hjernen ikke rigtig ændret sig. Derfor tænker vi også alle sammen en gang imellem over, hvad andre mon tænker, og om vi nu gør noget som er pinligt eller fjollet. Og når man så samtidig har været udsat for mobning, så kan det instinkt i os godt blive skærpet endnu mere.
Nogle gange kommer tankerne også til at fylde så meget og begrænse en så meget, at det bliver til det, man kalder social angst.
Jeg kan desværre ikke svare dig på, om det du oplever er angst. Det skal der nogle fagfolk, som kan sidde sammen med dig til at afgøre. Derfor tænker jeg også, at det kunne være en god ide for dig, at tage et smut forbi lægen og få en snak om, hvordan du har det.
Nogle gange kommer ordene ikke ud, som man ønsker
Du skriver også, at du oplever at ordene ikke helt kommer ud, som du gerne vil have det, når du snakker med andre. Den der følelse af, at have sætningen inde i hovedet og så høre sig selv kludre rundt i det eller få sagt noget andet, tror jeg at næsten alle mennesker kender til. For det er helt normalt.
Og når tankerne om, hvad andre tænker om en, fylder meget, kan man også godt komme til at fokusere så meget på, hvad man skal sige, at det spænder helt ben for en og ordene så kommer ud på en anden måde.
Bekymringen om at blive afhængig af cannabis
Det er vigtigt for mig at sige, at det aldrig er okay at presse andre til at ryge. Derfor er jeg også ked af at høre, at du har oplevet det.
Det lyder til, at særligt bekymringen om at blive afhængig af cannabis fylder lige nu. Derfor tænker jeg også, at det måske kunne være rart for dig at læse Netstofs artikel om hash. I den står der meget mere om, hvad det er, virkningen og afhængighed.
Og du er også altid velkommen til at skrive til deres rådgivning. Hos dem sidder der nemlig en hel masse søde og dygtige rådgivere, som ved mere om alt det med rygning og stoffer end vi gør. Og det er selvfølgelig også helt gratis og anonymt. Så det kan jeg varmt anbefale dig at gøre.
Bliv ved med at snakke med dine forældre
Jeg vil også lige rose dig for at have snakket med dine forældre om mobningen. Det er noget af det bedste man kan gøre. Derfor er jeg også ked af at høre, at lærerne ikke har gjort noget ved mobningen selvom dine forældre har snakket med dem.
Og du skal endelig også blive ved med at snakke med dine forældre. Det er nemlig vigtigt at snakke med andre om de svære ting.
Du er altid velkommen hos Headspace
Her på falderebet vil jeg også lige tippe dig om Headspace. Headspace er et sted, hvor man som ung kan komme og snakke om det, der fylder. Og de frivillige der arbejder der er supersøde og vant til at snakke med unge. Derfor sørger de også altid for, at det foregår på en måde, som er rar for dig. Der er Headspacecentre i de fleste større byer, og ellers kan du også fange dem på deres chat.
Når der er flere ting, som fylder, kan man godt blive i tvivl om det, som man oplever er normalt. Derfor håber jeg også, at mit svar har været hjælpsomt. Masser af varme tanker til dig.
De bedste hilsner fra en Mindhelper